شناسهٔ خبر: 44203335 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تجهیزات دوار پتروشیمی کارون بومی‌سازی شد

رئیس کمیته خودکفایی پتروشیمی کارون از بومی‌سازی تجهیزات پیچیده و فناورانه دوار در این زنجیره ایزوسیانات خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، میثم یوسفی رئیس کمیته خودکفایی پتروشیمی کارون گفت: با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان، تجهیزات و قطعات وارداتی پتروشیمی کارون ایرانی‌سازی شده و بیشتر تجهیزات و ماشین‌آلات موجود در پتروشیمی کارون خاص و دارای پیچیدگی‌های فنی و فناورانه است.

او با اشاره به اینکه با تشکیل کمیته خودکفایی، طراحی و ساخت مرحله به مرحله و مطابق با برنامه زمان‌بندی و گروه‌بندی کالایی در این شرکت آغاز شد، افزود: در گام نخست بومی‌سازی تجهیزات دوار شامل انواع پمپ‌ها، توربوکمپرسور، کمپرسور، راکتور‌ها و... در دستور کار قرار گرفت.

یوسفی تصریح کرد: در شرایط کنونی با اجرای سیاست‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان تجهیزات صنعتی در داخل کشور حدود یک‌هزار و ۴۰۰ قطعه و تجهیز مرتبط با ماشین‌آلات دوار در پتروشیمی کارون به‌طور کامل بومی‌سازی شده است و نیازی به واردات تجهیزات از شرکت‌های خارجی نیست.

رئیس کمیته خودکفایی پتروشیمی کارون با اشاره به تدوین قرارداد‌های حمایتی و خرید تضمینی، ارائه بانک جامع اطلاعات نیازمندی‌ها، شناسایی سازندگان دست اول و حذف واسطه‌ها، برنامه‌ریزی برای نقشه‌برداری و انتقال دانش به روش مهندسی معکوس و... به‌عنوان مهم‌ترین اقدام‌ها همسو با اجرای برنامه‌های خودکفایی در پتروشیمی کارون افزود: هم‌اکنون حدود ۹۰ درصد کالا، تجهیزات و قطعات ماشین‌آلات دوار بومی‌سازی شده است و سالانه از خروج حدود ۳۰ میلیون یورو جلوگیری می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: ورود به بومی‌سازی تجهیزات مرتبط با گروه کالایی ابزار دقیق به‌عنوان دومین مرحله اجرای این طرح بومی‌سازی در پتروشیمی کارون در حال اجرا بوده و با بومی‌سازی تجهیزات، هم‌اکنون ریسک تولید در این زنجیره، ارزش محصولات ایزوسیانات در شرایط تحریم به‌شدت کاهش یافته است.

نظر شما