شناسهٔ خبر: 44201363 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ماجرای درخواست کمک به شیرخوارگاه اصفهان در فضای مجازی چیست؟

طاهره شفیعی

چند روزی است پیامی برای کمک به شیرخوارگاه نرجس در اصفهان در فضای مجازی و گروه های مختلف دست به دست می چرخد، اما ماجرای این درخواست کمک به شیرخوارگاه اصفهان چیست؟

صاحب‌خبر -

در متن پیام ارسالی آمده که شیرخوارگاه در خیابان احمدآباد اصفهان مرکز نگهداری از بچه های زیر ۳ سال است، اما گویا به دلیل ثابت ماندن خدمات بهزیستی و گرانی اقلام این کودکان کمبودهای زیادی دارند؛ از لباس و پوشک در هر سایزی گرفته تا شیر خشک، اسباب بازی، عروسک و ...

فرستنده پیام شخصی است که نام خانوادگی خود را هم در پایین پیام نوشته و با اعلام شماره تلفن ثابتی خواسته کسانی که می توانند به این کودکان کمکی کنند به آدرس شیرخوارگاه در خیابان احمدآباد مراجعه کنند، اما پیش از آن با شماره تلفن اعلام شده تماس گرفته و از نیازهای ضروری شیرخوارگاه با خبر شوند، در عین حال از مردم خواسته تاجایی که ممکن است پول نقد پرداخت نکنند.

به گزاش ایسنا،  در این پیام آدرس شیرخوارگاه نرجس در خیابان احمدآباد اصفهان اعلام شده، در حالی که اوایل آبان ماه امسال بود که ساختمان شیرخوارگاه نرجس اصفهان در خیابان لاهور به صورت رسمی و با حضور معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افتتاح و شیرخوارگاه از مکان قبلی منتقل شد.

برای پیگیری بیشتر چندین بار با شماره تلفن اعلام شده در این پیام تماس گرفتیم، اما حداقل امروز پاسخگوی هیچ تماسی نبود.

این پیام از طرف بهزیستی نیست

مجتبی ناجی، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه روز گذشته این پیام به دست او هم رسیده است، گفت: این پیام پیش از این و در شهریورماه ارسال شده بوده، اما اخیرا دوباره در حال دست به دست شدن در فضای مجازی است.

وی با اشاره به اینکه در حال پیگیری این موضوع هستیم، تصریح کرد: نیاز به کمک و حمایت های مردمی همیشه وجود دارد و شیرخوارگاه با حمایت های مردم و خیران عزیز اداره می شود ولی این پیام از طرف سازمان بهزیستی نیست و حراست سازمان درحال بررسی این موضوع است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه در این پیام هیچ شماره حسابی اعلام نشده و حتی گفته شده کمک ها نقدی نباشد و به شکل غیرنقدی باشد، افزود: برای کمک های مردمی شماره حساب مشارکت های مردمی بهزیستی اعلام شده و در دسترس شهروندان هست، ضمن اینکه شهروندان می توانند با این اداره کل تماس گرفته و از راه های مشارکت و حمایت از افراد تحت پوشش مطلع شوند.  

انگیزه فردی که پیام را فرستاده مشخص نیست

ناجی بار دیگر با تاکید براینکه این پیام از طرف اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیست، تصریح کرد: پایین این پیام اسم شخصی اعلام شده و مشخص است مربوط به بهزیستی اصفهان نیست، فردی این پیام را فرستاده، ولی انگیزه او مشخص نیست و شاید خواسته با استفاده از اسم شیرخوارگاه، احساسات مردم را تحریک کند.

وی با بیان اینکه مردم همیشه به شیرخوارگاه کمک می کنند و احتیاجی نیست شخصی به عنوان حامی شیرخوارگاه فراخون بدهد، گفت: اگر نیازی به فراخوان باشد سازمان دولتی رأسا این کار را انجام می دهد.

در حال حاضر کمبودی در شیرخوارگاه وجود ندارد

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبودی در شیرخوارگاه اصفهان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با این وجود نیازهای شیرخوارگاه مستمر است و همواره نیاز به مشارکت شهروندان وجود دارد که از مسیرهای مشخص و اعلام شده صورت می گیرد.

شهروندان باید این قبیل پیام ها را با دقت بررسی کنند

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی، رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی اصفهان نیز به ایسنا گفت: شهروندان باید این قبیل پیام ها را با دقت بررسی کنند، اگر شماره تلفن و یا شماره حسابی اعلام شده باید بررسی کنند که به نام اداره، سازمان و یا موسسه خیریه باشد و نه به نام یک شخص و فرد حقیقی، آدرسی اعلام شده هم طبیعتا باید آدرس سازمان یا موسسه خیریه باشد، بنابراین شهروندان باید پیش از هرگونه اقدامی از صحت و اصالت پیام مطمئن شوند.

وی با بیان اینکه اگر شماره حساب و یا آدرس و شماره تلفنی در این پیام ها اعلام شود قابل پیگیری است، افزود: قضیه کاملا مشخص و محرز است که اطلاعات یک پیام مربوط به اداره، سازمان و یا موسسه خیریه است و یا افراد متفرقه، بنابراین شهروندان باید در این زمینه کاملا هوشیار باشند تا خدای نکرده مورد سوء استفاده قرار نگیرند.

رئیس پلیس فتا اصفهان با تاکید براینکه شهروندان باید نسبت به اصالت پیام و مرجعی که می خواهند به آن کمک کنند دقت کافی داشته باشند، گفت: ممکن است صفحه ای در فضای مجازی به نام خیریه طراحی شود ولی دلیل نمی شود واقعا خیریه باشد، چون هرکسی می تواند صدها صفحه به نام خیریه ها ثبت کند، درحالی که مهم مالکیت حساب بانکی و آدرس و اطلاعات واقعی خیریه ها است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اخیرا افزایش محسوسی در کلاهبرداری ها نداشته ایم، ولی کمابیش تماس های شهروندان نشان می دهد کلاهبرداری های پیامکی و تلفنی همچنان وجود دارد و مردم باید مراقب و هوشیار باشند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند.

انتهای چیام

نظر شما