شناسهٔ خبر: 44201352 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش نمایندگان مجلس به ترور دانشمند هسته ای کشور

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع  و دانشمند هسته ای کشورمان عصر روز جمعه هفتم آذرماه در منطقه آبسرد شهرستان دماوند هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت و به شهادت رسید.
به گزارش  سرویس سیاسی خبرگزاری آریا، عصر جمعه هفتم آذر دکتر محسن فخری زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در منطقه آبسرد شهرستان دماوند هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت و دقایقی پس از انتقال پیکر مجروحش با هلی‎کوپتر نیروهای امدادی به بیمارستان، به شهادت رسید. بنا بر اعلام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان درگیری محافظان شهید فخری زاده با عناصر تروریست، او هدف گلوله قرار می‎گیرد اما تلاش‎های تیم پزشکی برای احیایش به نتیجه نمی‎رسد و فخری‎زاده در آستانه سالگرد ترور مجید شهریاری دانشمند هسته‎ای ایران، در 59 سالگی به شهادت می‎رسد.

ترور شهید محسن فخری‎زاده با واکنش گسترده نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبرو شد که در ادامه می خوانید؛

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود آیه 227 سوره شعرا و 22 سوره سجده درباره انتقام را منتشر کرد. او همچنین با صدور پیام تسلیتی تاکید کرد که « دشمنان کوردل که از رویارویی و مصاف با صبر و مقاومت و ایستادگی و همچنین رشد و پیشرفت فرزندان این ملت در تمامی عرصه های تکنولوژیک، هسته‌ای و نظامی عاجز و ناتوان گشته‌اند به این گونه اقدامات ناجوانمردانه و خارج از چارچوب‌های انسانی و معیارهای بین‌المللی روی آورده‌اند که هیچ حاصلی برای آنها نخواهد داشت و صنایع ما در تمامی حوزه‌های نظامی، هسته‌ای، موشکی و غیره با سرعتی بیشتر از گذشته پیش خواهد رفت.»
رییس قوه مقننه خطاب به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی گفت: «لازم است نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نسبت به شناسایی، دستگیری و اشد مجازات عوامل این حادثه تروریستی اقدامات لازم را به انجام رسانند. امروز راه مماشات بسته است و انتقام گرفتن از آمران و عاملان این جنایت های بزرگ است که هزینۀ سنگین و غیرقابل بازگشت این ترورها را برای آنها مشخص خواهد کرد.»

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل نیز این طور واکنش نشان داد: «ترور دانشمند ایرانی دکتر محسن فخری‌زاده که سهم مهمی در توسعه مرزهای دانش کشور داشت، نشانگر تلاش محور آمریکایی - صهیونیستی برای تداوم ضربه زدن به پیشرفت علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران است. دشمنان دست از توطئه بر نمی‌دارند. اعتماد به دشمن، خوش باوری است.»

امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس هم در پیامی با تاکید بر ضرورت شناسایی و محاکمه عوامل ترور محسن فخری‌زاده گفت: دشمنان قسم خورده ایران اسلامی باید بدانند و بارها تجربه هم کسب کرده باشند که با اقدامات تروریستی آنها مسئولان کشور در راه خدمت به کشور و مردم از هیچ تلاش و کوششی عقب نشینی نخواهند کرد و اینگونه اقدامات مذبوحانه و وقیحانه تروریستی نه تنها اراده ملت بزرگ ایران را ضعیف تر نمی کند بلکه اراده و تصمیم مردم و مسئولان را برای ادامه راه خود محکم تر خواهد کرد و قدم ها استوارتر می شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه هزاران «فخری زاده» با اراده ای مستحکم تر برای گرفتن انتقام سخت از دشمنان این مرز و بوم به میدان خواهند، از دستگاه های امنیتی و قضایی کشور خواست عوامل این حادثه را هر چه زودتر شناسایی و محاکمه کنند. همچنین از وزارت امور خارجه  پیگیری های حقوقی در سطح بین الملل با سرعت و قاطعیت انجام داده و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

همچنین؛ علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس گفت: « باز هم دشمنان قسم‌خورده ایران عزیز اسلامی که چشم دیدن عظمت و اقتدار ملت رشید ما را ندارند، در اوج ناجوانمردی و با اقدامی جنایت‌آمیز، یکی دیگر از دانشمندان این سرزمین را ترور و نیت پلید و خوی ددمنشانه‌شان را به جهانیان نمایاندند. امید است با عنایات الهی و همت جوانان کشورمان راه پرافتخار شهید فخری‌زاده و دیگر شهدای علمی با صلابت تمام، ادامه یابد.»

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رییسه مجلس نیز اظهار کرد:« دشمنان ملت ایران بدانند با این اقدام کور خللی در اراده ملت ایران ایجاد نمی‌شود. ‏ضرورت دارد کمیسیون امنیت ملی مجلس موضوع ترور دانشمند هسته‌ای را در دستور قرار داده و مصاحبه سوال برانگیز سخنگوی سازمان انرژی اتمی را بررسی و به نمایندگان ملت گزارش نماید.»

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی دیگر عضو هیات رییسه مجلس هم نوشت: « خط مذاکره را با رد خون ببینید نه امید واهی به گشایش اقتصادی. ‏ترور بزدلانه شهید فخری‌ زاده نشان داد استکبار آمریکایی-صهیونیستی بیش از هر چیز دنبال خیال خام نابودی ایران اسلامی است. روزی با برجام، روزی دیگر با تحریم و امروز هم با ترور.رحم بر گرگ درنده ظلم است بر خون شهیدان.»

روح الله متفکر آزاد عضو هیات رییسه نیز گفت: «‏ضمن عرض تسلیت شهادت دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، به نظر می رسد هر وقت پیام های ضعف از داخل مخابره شده، ترور شخصیت های نظامی و علمی کشور اتفاق افتاده است. ‏حداقل پاسخ به این اقدام، اتمام بازرسی‌های آژانس انرژی اتمی باشد. تصمیمات را راهبردی بگیرید نه تاکتیکی. برای حفظ امنیت و اقتدار کشور که مقدمه پیشرفت است تصمیمات باید جدی تر اتخاذ شود، از انفعال خارج شویم. این امر اتفاقا مدبرانه است.»

همچنین؛ حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: «ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده بی پاسخ نخواهد ماند. خواب را بر سران خون آشام صهیونیسم حرام خواهیم کرد. ای کاش سیاسیون و  کاسبکاران مذاکره هم به اندازه دشمنان بر اهمیت مسیر شهید فخری زاده در تامین و تضمین منافع ملی و حیاتی ملت واقف بودند و خطر نفوذ را جدی می دانستند.»

عباس مقتدایی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم گفت: « آنگاه که سیاستمداری در کشورمان می‌گفت تعهد در برابر تعهد، اقدام برابر اقدام، دشمنان در حال اجرای نقشه ترور دانشمندان ما بودند و نقشه شومشان اجرا شد. حالا یک ایران می‌گوید انتقام سخت در برابر ترور. انتقام سخت گرفته خواهد شد، شک نکنید.»

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با هشتک " انتقام حق ماست" نوشت:
« ترور دانشمندان هسته ای، برنامه اتمی ایران را به عقب نمی برد. دانش هسته ای در ایران بومی شده و در پاسخ به ترورها با اراده ملی، توسعه خواهد یافت.»

همچنین؛ جلیل رحیمی جهان آبادی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد که رژیم صهیونیستی با ترور و به شهادت رساندن دانشمندان ایرانی نمی‌تواند مانع پژوهش و تحقیقات علمی فرزندان ایران شود.ایمان و علم را نمی‌توان با ترورنابود کرد.

فاطمه قاسم‌پور رییس فراکسیون زنان هم گفت: « در مقابل دشمنی که دانشمند را با گلوله هدف قرار می‌دهد سخن از مذاکره، ذلت است. خون شهدای امروز درخواست انتقام سخت را همگانی کرد، اما حال و روز امشب و سالهای اخیر همسر و خانواده این شهید را فقط خانواده‌های شهدای ترور به خوبی درک کرده‌اند.»

مصطفی میرسلیم نماینده تهران نیز تاکید کرد: «شهادت محسن فخری‌زاده عزم ما را در پیگیری راه اعتلای علمی برای پیشرفت کشور راسخ تر می کند. با اهتمام و مسئولیت پذیری وزارتین دفاع و اطلاعات، دشمنان از این آدمکشی طرفی نخواهند بست.»

فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم گفت: «شهادت دکتر فخری زاده دانشمند صنعت دفاعی کشورمان لکه ننگی است بر پیشانی سرویسهای موساد و سیا، اسرائیلی ها در روزهای پایانی ترامپ با این حرکات مذبوحانه به دنبال یک جنگ تمام عیار در منطقه هستند، اما ایران جدا از همه این تئوری ها پاسخ سختی به این جنایت خواهد داد.»

عباس گلرو رییس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز اظهار کرد: « در دنیایی با قانون جنگل، تلافی تنها راه پایان دادن به اقدامات جنایتکارانه آمریکا، اسرائیل و مزدوران آنهاست. این وضعیت دیگر نمی تواند ادامه یابد. رژیم صهیونیستی باید بهای ترور فخری زاده را بپردازد. اقدام تلافی جویانه و شتاب برنامه هسته ای یک خواسته جدی است.»

اردشیر مطهری نماینده گرمسار نوشت: « بار دیگر تروریست‌های وابسته به نظام سلطه اقدام به ترور یک دانشمند ایران کردند. دولت‌های تروریست تاوان سختی خواهند داد. ضمن اینکه این توحش خللی در عزم و اراده نظام و دانشمندان ما برای دستیابی به علوم مدرن و ارتقای دانش ایجاد نمی‌کند.»

همچنین محمد رشیدی نماینده کرمانشاه گفت: «پس از صدها قرینه و نشانه، از خیانت‌های مکرر آمریکا و شرکای خبیثش و شهادت سرداران جبهه مقاومت و عرصه هسته‌ای، آیا هنوز عده ای ترسو، دل به مذاکره بسته‌اند و اعتماد به خیانتکاران جهان را مزمزه می‌کنند؟»

محمد مهدی زاهدی نماینده کرمان تاکید کرد: «شهادت و ترور فرزندان انقلاب اگرچه نشان از استیصال دشمن است اما تذکری است به داخلی هایی که به دشمن لبخند می زنند و به او اعتماد می کنند. ترور دانشمندان و نخبگان، راهبرد دشمن در کنار جنگ نرم و میز مذاکره است.»

محمد مولوی نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: «بی‌تردید توفیقات فراوان ایران در فناوری هسته ای و امور موشکی مرهون مجاهدت های علمی و جهادی دانشمندان این صنعت است. غرب بعد از کلاه گشادی که با نام برجام بر سر تیم مذاکره کننده هسته ای گذاشت دوباره پروژه ناجوانمردانه تروردانشمندان کشور را در پیش گرفته است.»

زهره الهیان رییس کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد که انتظار ملت، پاسخ قاطع و کوبنده سپاه پاسداران به عاملان ترور است. باید دید مجامع حقوق بشری اینبار سکوت مرگبار خود را خواهند شکست؟

او همچنین گفت: «پیام ترور شهید فخری زاده به غربگرایان و مسئولینی که هنوز به دنبال مذاکره با آمریکاهستند، آن است که اعتماد به آمریکا و دشمنان نظام ثمری جز ترور و تحریم برای ملت ایران ندارد.»

سید علی آقازاده رییس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: « تاریخ خود بهترین گواه‌ است، جمهوری اسلامی ‌ایران از این غلط دشمن به راحتی نخواهد گذشت. وقتی دشمن عاجز می‌شود از اراده و تخصص دانشمند ایرانی، چاره‌ای جز قساوت و جنایت ندارد.»

وحید جلال زاده دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «دستِ ناپاک جریان نفوذ و ترور در حوادث اخیر امنیتی، حکایت از تلاش و برنامه ریزی برای ضربه به اقتدار کشور دارد؛ باید نشان دهیم دوران بزن و در رویی تمام شده است.»

محمد حسن آصفری نماینده اراک نیز تصریح کرد: «آقایان ‎سران قوا با پیام تسلیت دادن مشکل جنایات تروریست ها در ایران حل نمی شود! تسلیت را مردم می گویند شما پاسخگو باشید مقصر این ناامنی ها کیست؟ پاسخ این ‎ترورها کِی داده خواهد شد؟‎ فخری زاده و ‎سلیمانی ها به آرزویشان که ‎شهادت بود رسیدند.»

سارا فلاحی رییس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در پیامی شهادت رییس سازمان پژوهش و نوآوری را نشانه کینه و هراس دشمن از مقاومت و عظمت ملت ایران خواند و گفت: در شرایط کنونی مهم ترین خواسته مردم پاسخ قاطع به این کینه توزی های بزدلانه و انتقام است.

حسین نوش آبادی رئیس فراکسیون دیپلماسی بین المللی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی با بیان اینکه صهیونیست های خون آشام در واپسین روزهای عمر رئیس جمهور شکست خورده و ناکام آمریکا، درصدد تشدید فشار بر جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت که انتقام سختی در انتظار آنان است و به زودی پاسخ کوبنده ای دریافت خواهند کرد.

همچنین حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پیامی تاکید کرد که از همه ظرفیت های مجلس برای انتقام از آمران وعاملان این جنایت بزرگ استفاده می کنیم و تا مجازات عاملان ترور شهید دکتر محسن فخری زاده آرام نخواهیم گرفت.

مجمع نمایندگان استان تهران نیز با صدور پیامی از دستگاه های انتظامی، امنیتی و قضایی تعقیب سریع، دستگیری و به مجازات رساندن مسببین و عاملان به شهادت رساندن محسن فخری زاده را خواستار شدند.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گوهای جداگانه ای با ایسنا این ترور ناجوانمردانه را محکوم کرده و خواستار شناسایی عوامل آن شدند.

در این باره شهریار حیدری نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد که باید دستگاه دیپلماسی ماهیت رژیم صهیونیستی و آمریکا و هر جریان دیگری که در ترور شهید فخری‌زاده نقش داشته را به جهانیان نشان دهد.

جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس نیز گفت: پشت این ترور کور، مسائل داخلی آمریکا وجود دارد. ترامپ که آخرین روزهای خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا سپری می‌کند، احتمالا می‌خواهد امکان هر نوع نشست و تعامل ما با جو بایدن را غیر ممکن کند. در واقع پروژه ترامپ و رژیم صهیونیستی از همان ابتدا کاهش صلح در منطقه و جهان بوده است.

ابراهیم رضایی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز از پشت پرده این اتفاق سخن گفت و افزود: « در چند روز گذشته دیدارهای بسیاری بین دیپلمات ها و نیروهای نظامی غربی، عبری و عربی صورت گرفت که نشان می دهد ترور شهید فخری زاده یک عملیات برنامه ریزی شده و هماهنگ از طرف جریان عبری، عربی و غربی است.»


نظر شما