شناسهٔ خبر: 44201169 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

سه رکن مهم رسیدن انسان ها به عزت و استقلال در بیان آیت الله مدرسی

ابنا

آیت الله مدرسی طی سخنانی به سه رکن اصلی و مهم رسیدن انسان ها به استقلال اشاره نمودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ابنا - آیت‌الله العظمی «سید محمدتقی مدرسی» از مراجع معظم تقلید شیعیان در سخنرانی هفتگی خود که به صورت تلویزیونی از دفتر کربلای ایشان برگزار شد، گفتند: برای زندگی عزتمندانه، انسان باید در زمینه‌های فرهنگ، اقتصاد و سیاست مستقل باشد چرا که خداوند متعال انسان را با عزت نفس و کرامت خلق کرده است.

ایشان ادامه دادند: انسان از بدو تولد، تحت فشارها و شرایط مختلف قرار داشته که این ویژگی استقلال از او گرفته شود ولی انسان باید مراقب باشد و همواره باید برای حفظ کرامت خود با توکل بر خداوند متعال و قدم برداشتن در راه استقلال، تلاش کند.

آیت‌الله العظمی مدرسی در ادامه سه رکن مهم رسیدن انسان به استقلال را برشمردند و گفتند: اولین رکن استقلال انسان، استقلال فرهنگی است که با فرهنگ پاک توحید محقق می‌شود و فرد به کمک آن آزادی و کرامت خود را حفظ می‌کند. بنابراین مؤمن باید با تفقه در دین و تدبر در قرآن کریم و روایات به این فرهنگ پاک و خالص دست یابد.

مؤلف تفسیر هدایت استقلال اقتصادی و استقلال سیاسی را دو رکن دیگر رسیدن انسان به استقلال دانستند و اظهار کردند: رکن دوم استقلال انسان در استقلال اقتصادی است، ملتی که در اقتصاد به خودکفایی رسیده باشد و غذا و داروی مورد نیاز را خود تولید و تأمین کند، در برابر هیچ فشاری خم نخواهد شد. تحقق این امر با عدم اتکا به صنعت نفت و نیز توسعه بخش کشاورزی و صنعت، امکان‌پذیر خواهد بود. و همچنین به کار گرفتن فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف در حرکت چرخ اقتصاد ملی تاثیر بسیاری خواهد داشت.

ایشان در پایان گفتند: سومین رکن استقلال انسان در استقلال سیاسی است که استقلال سیاسی جز با عزت نفس، همت و قدرت دفاع از خود، محقق نخواهد شد. در جهان امروز حق گرفتنی است و هر ملتی با قدرت و عزت باید از حقوق مسلم خود دفاع کند.

..............................................
سرویس فرهنگی/ امیرمحمد سلطان احمدی

نظر شما