شناسهٔ خبر: 44201032 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

القاب مارادونا؛ از بادبادک کیهانی تا پسر طلایی

دیگو مارادونا همانقدر که با فوتبالش شناخته می‌شد، به شخصیتش هم معروف بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی ، این اسطوره آرژانتینی پیش از آغاز فوتبالش، در دوران بازی‌اش و پس از پایان این دوران القاب مختلفی را از مردم گرفت. برخی از این القاب همچنان باقی هستند. مردم به او ال پلوسا، ال سبولیتا و ال پیبه ده اورو می‌گفتند اما منظور مردم از این القاب چیست؟


 
ال پلوسا (کرک)
مارادونا به قامت کوتاه، ولی چهارشانه‌اش معروف بود و همچنین به موهای بلند آفریقایی‌اش، به‌ویژه در اوایل دوران بازی. به این ترتیب بود که به او لقب پلوسا را دادند که معنی‌اش کرک می‌شد. این اشاره‌ای به موهای او داشت و اولین بار در شهر زادگاهش به او داده شد.


 
ال باریلته کاسمیکو (بادبادک کیهانی)
پیش از جام جهانی 1986 مکزیک، سزار لوییس منوتی، مربی سابق آرژانتین با این تصمیم که بازوبند کاپیتانی از دانیل پاسارلا گرفته شده و به مارادونا داده شود، مخالف بود. منوتی گفت: «مارادونا مدتی است که هویتش را از دست داده و اوضاعش دارد بدتر می‌شود اما اگر مارادونا زندگی بادبادک‌وارش را ترک نکند، چه من مربی تیم بمانم و چه نه، او نمی‌تواند چهره جام جهانی شود.» مارادونا چهره جام جهانی مکزیک شد و لقب بادبادک هم برایش باقی ماند.


ال سبولیتا (پیاز کوچک)
این لقب برای خود مارادونا نبود. زمانی که فرانسیسکو کورنخو او را در تیم آرخنتینوس جونیورز کشف کرد، به کل این تیم لقب پیازهای کوچک را داد، چرا که بازیکنان کم‌سن بسیاری برای آنها بازی می‌کردند.
 


سایر القاب
القاب مارادونا تنها به ظاهر او برنمی‌گشت، بلکه موفقیت او در میدان هم لقب‌های زیادی را برایش به ارمغان آورد، از جمله «ال پیبه ده اورو» که معنی‌اش می‌شود: «پسر طلایی». این اسم سال‌ها پیش برای توصیف ارنستو لاتزاتی، بازیکن بوکاجونیورز استفاده شده بود.

 منبع: مارکا

 

برچسب‌ها:

نظر شما