شناسهٔ خبر: 44199817 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چگونه حدس Sato-Tate را اثبات کنیم؟

انجمن علمی دانشکده علوم ریاضی(همبند) دانشگاه صنعتی شریف، در بیست و نهمین جلسه از سلسله جلسات پیوست، به چگونگی اثبات حدس Sato-Tate در ریاضی می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، برنامه لنگلندز که بدون شک یکی از مهمترین دغدغه‌های نظریه اعداد دان‌هان در ۴۰ سال اخیر بوده است، سعی می کند که میان دو بخش مهمم در نظریه اعداد یعنی Automorphic side که بیشتر مربوط به آنالیز هارمونیک است و Galois side  که فضایی جبری دارد، ارتباطی عمیق ایجاد کند. یکی از دستاوردهای این برنامه اثبات حدس اخر فرما توسط اندرو وایلز بوده است.

همچنین در این برنامه به یکی یگر از نتیجه‌های این برنامه یعنی اثبات حدس Sato-Tate پرداخته می شود که در ابتدا چندین مسئله  قدیمی نظریه اعداد را که درباره توسیع یکنواختی یک دنباله در یک فضا هستند بررسی می‌کند و در ادامه حدس Sato-Tate  که مربوط به خم های بیضوی است را معرفی کرده و رویکرد کلی اثبات این حدس را مطرح خواهد کرد.

این برنامه با ارائه شایان غلامی ـ دکترای ریاضی روز شنبه هشتم آذرماه ساعت ۱۸ الی ۲۰ ، در سامانه مجازی همبند برگزار می شود.

علاقه مندان می توانند جهت شرکت در این برنامه به عنوان میهمان به لینک https://vc.sharif.edu/ch/math-stu  وارد شوند و جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال  hamband_math_cs@ مراجعه کنند.

انتهای پیام

نظر شما