شناسهٔ خبر: 44199372 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جزئیات بخش دانشجویی کنگره زخم و ترمیم بافت اعلام شد/حضور دانشجویان خارجی در کنگره

دبیر کمیته دانشجویی پنجمین کنگره بین‌المللی و هفتمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت درباره فعالیت کمیته خود در این کنگره سالانه توضیحاتی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر خاطره خرسندی، دبیر کمیته دانشجویی پنجمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت با تاکید بر اهمیت زخم‌های مزمن به ویژه زخم‌های دیابتی گفت: زخم مزمن پای دیابتی یکی از عوارض شدت گرفتن بیماری دیابت است، هرچند که زخم مزمن تنها در پی بروز دیابت ایجاد نمی‌شود اما مهم‌ترین نوع زخم مزمن در اثر دیابت به وجود می‌آید.

خرسندی ادامه داد: هدف از برگزاری کنگره سالانه زخم و ترمیم بافت، فعالیت‌های پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران (یارا) و همچنین مرکز جامع زخم این مجموعه آن است که به درمان افراد مبتلا به زخم‌های مزمن و همچنین افزایش سطح علمی کادر درمان کمک کند. با برگزاری کنگره سالانه زخم و ترمیم بافت به دنبال گردهم‌آیی متخصصان علوم پایه، علوم بالینی و همچنین مهندسان رشته‌های مختلف هستیم تا بتوانیم از نقطه نظرات دانشجویان و اساتید این رشته‌ها بهره‌مند شویم.

کنگره امسال ۱۵ میهمان خارجی دارد

وی با تاکید بر اینکه کنگره سالانه زخم و ترمیم بافت جایگاه علمی ویژه‌ای دارد گفت: این رویداد، برنامه جامعی است که هرساله از همه متخصصین، صاحب نظران، اساتید و دانشجویانی فعال در زمینه زخم دعوت می‌کند تا ایده‌ها، فعالیت‌ها، کارهای علمی و پیشنهادات خود را به صورت سخنرانی و یا پوستر ارائه دهند و هر ساله نیز با استقبال و حضور بیشتر اساتید و دانشجویان نسبت به سال‌های قبل مواجه هستیم. امسال نیز ۱۵ میهمان خارجی در حوزه‌های تخصصی خود به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، دبیر کمیته دانشجویی کنگره زخم ادامه داد: مدیریت زخم در دوران پاندمیک کرونا زمینه کنگره امسال است و کنگره پیش‌رو را با رویکردی نسبت به کوید ۱۹ برگزار می‌کنیم. موضوعاتی که در این کنگره مطرح می‌شود در حوزه‌های درماتولوژی، جراحی، تکنولوژی‌های نوین در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان زخم ها از جمله در زخم‌های مزمن، مهندسی بافت، پزشکی بازساختی و نانوتکنولوژی، علوم پایه، علوم سلولی و ملکولی و همچنین بخش پرستاری کنگره است.

خرسندی ویژگی اصلی کنگره امسال حوزه زخم و ترمیم بافت را برگزاری مجازی این همایش سالانه عنوان کرد و گفت: به خاطر پاندمی ویروس کرونا تقریبا همه کنگره‌های علمی در سراسر جهان به صورت مجازی برگزار می‌شود. پنجمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت نیز به صورت وبینار برگزار خواهد شد که البته برای مجموعه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یک دستاورد به شمار می‌رود. بیشتر سخنرانی‌های این کنگره توسط سخنرانان مدعو از خارج از کشور انجام می‌شود و ما برای نخستین بار از دانشجویان خارج از کشور هم برای شرکت در این کنگره دعوت کرده‌ایم. ما از این فرصت استفاده می‌کنیم که در سال‌های آینده با برطرف شدن پاندمی کرونا بتوانیم میهمانان امسال را به صورت حضوری به کنگره دعوت کنیم.

دانشجویان مقالات خود را به صورت سخنرانی و پوستر ارائه می‌دهند

وی در ارتباط با فعالیت کنگره دانشجویی در کنگره امسال نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در بخش دانشجویی کنگره مانند روال سال‌های گذشته تعدادی مقاله را برای ارائه به صورت سخنرانی و تعدادی را به صورت پوستر انتخاب کردیم.

دبیر کمیته دانشجویی کنگره زخم و ترمیم با اشاره به فعالیت‌های این کمیته در سالهای قبل گفت: در بخش دانشجویی کنگره سال ۹۶، برنامه «ایده برتر» اجرایی شد. دانشجویان ایده‌های خود را برای ارائه در کنگره ارسال می‌کردند که در نهایت به ایده‌های کاربردی جایزه تقدیم شد. این برنامه در سال ۹۸ ارتقا داده شد و جای خود را به استارتاپ ویکند زخم داد. در این رویداد ۱۶ تیم شرکت کردند که از بین آن‌ها هفت تیم انتخاب شد و این هفت تیم ایده‌های خود را ارائه دادند و به سه ایده برتر جایزه اعطا شد.

امکان حضور دانشجویان خارجی در پنجمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت فراهم شد

مدیر گروه پژوهشی فتودینامیک جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در ادامه ارتباط با فعالیت‌های این گروه در درمان زخم و ترمیم بافت توضیحاتی ارائه کرد. خرسندی گفت: بیشتر کارهای انجام شده در در زمینه فتوداینامیک بر روی PDT (فتودینامیک تراپی) در سرطان و ترمیم زخم متمرکز شده است. کارهای گروه فتودینامیک اخیرا به سمت ترمیم زخم و درمان ضدمیکروبی فتودینامیک‌تراپی سمت و سو پیدا کرده است، به طوری که در سال جاری میلادی توانستیم حدود ۱۵ مقاله ISI به انتشار برسانیم. همه این مقالات منتشرشده، در حوزه فعالیت فتودینامیک – در زمینه‌های درمان سرطان‌های مختلف مثل سرطان پستان، ملانوما و سرطان روده بزرگ و یا در ترمیم زخم هستند.

وی ادامه داد: فعالیت گروه فتودینامیک در حوزه ترمیم زخم استفاده از نانوذرات برای رساندن حساسگرهای نوری – که در آب غیرقابل حل بودند – با هدف افزایش فعالیت فتودینامیک آنها بود. همچنین از درمان‌های ترکیبی و نانوذرات به عنوان حساسگر نوری برای ترمیم زخم استفاده شده است. در این زمینه‌ها مقالات متعددی منتشر شده و همچنین طرح‌های پژوهشی متعددی در دست اجرا داریم که امیدواریم در آینده بتوانیم محصولاتی که با نور فعال می‌شوند را به عنوان دستاوردهای پژوهشکده داشته باشیم.

انتهای پیام

نظر شما