شناسهٔ خبر: 44196740 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۴ حجره در مجموعه تاریخی «حسن پادشاه» تبریز ساماندهی و مرمت شد

تبریز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۴ باب حجره در ضلع شمالی و جنوبی مجموعه تاریخی «حسن پادشاه» تبریز توسط متخصصان حوزه معاونت میراث فرهنگی این اداره کل حفاظت، ساماندهی و مرمت شد.

صاحب‌خبر -

احمد حمزه زاده، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به شرایط ساختاری و شدت آسیب‌های متفاوت در هر یک از ۱۴ باب حجره، بنا به ملاحظات فنی از شیوه‌های متفاوت علمی برای مرمت و حفاظت این آثار بهره گرفته ‌شده است به طوری که ۱۰ باب حجره با اقداماتی نظیر استحکام‌بخشی ساختار سازه‌ای، جای گذاری ازاره های سنگی موجود، دوخت و دوز و تثبیت ترک‌ها و مرمت نماهای آجری مورد مرمت قرار گرفت.

وی اظهار داشت: چهار باب از حجره‌ها که ب‌واسطه شدت آسیب‌های وارده از بین رفته یا قابلیت حفاظت نداشتند، براساس مستندات و مطابق الگوهای تاریخی مورد بازسازی قرار گرفتند و به‌ منظور تامین نیازمندی‌های لازم برای تخصیص کاربری متناسب، تمهیدات لازم برای ایجاد زیرساخت‌های تاسیساتی اعم از تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

حمزه زاده، با اشاره به اهمیت میدان تاریخی صاحب آباد و مجموعه حسن پادشاه در تاریخ تبریز، ادامه داد: این اداره کل احیا این مجموعه تاریخی را در اولویت کاری خود قرار داده و تلاش می کند تا با فراهم‌ سازی شرایط و امکانات لازم، احیا میدان حکومتی صاحب آباد و عناصر تاریخی تشکیل‌ دهنده آن از جمله مجموعه تاریخی حسن پادشاه را ب‌واسطه تجربه و نبوغ متخصصان حوزه مرمت و حفاظت محقق کند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت شده ملی در حوزه میراث فرهنگی و جاذبه های خاص گردشگری در کنار بازار تاریخی تبریز و ثبت شده در فهرست یونسکو، در رده ۵ استان نخست ایران به لحاظ برخورداری از ظرفیت های صنعت گردشگری و میراث فرهنگی است.

نظر شما