شناسهٔ خبر: 44195970 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در خانه ملت:

ثبت جهانی تپه‌های کُنارصَندل جیرفت در دستور کار است

جیرفت - ایرنا - نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی از پیگیری ثبت جهانی تپه‌های باستانی کُنارصَندل واقع در میانه این دو شهرستان خبر داد.

صاحب‌خبر -

ذبیح الله اعظمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تپه‌های کنارصندل از تپه« الف و ب » با فاصله یک و نیم کیلومتری از یکدیگر تشکیل شده است، گفت: تپه «الف» مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان بوده که این اثر در تاریخ یکم فروردین‌ماه سال ۱۳۴۵ با شماره «۵۰۹» به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: در تپه کنار صندل «ب» یک قلعه حاکم نشین، معبد، کتیبه‌ها و لوح‌هایی با خطی ناشناخته پیدا شده‌ است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی محل تپه‌های باستانی کنارصندل را شهرستان جیرفت، روستای کنار صندل اعلام کرد و ارتفاع‌ این تپه‌ها را به ترتیب ۱۳ و ۲۱ متر دانست.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت تاریخی و باستان‌شناسی تپه‌های کنارصندل در تاریخ و تمدن بشری برنامه‌های ویژه ثبت جهانی این تپه در دستور کار قرار گرفت.

این نماینده مجلس از پیگیری ثبت تپه‌های باستانی کنارصندل در سازمان جهانی یونسکو خبر داد و ثبت جهانی این تپه‌ها را یک موفقیت بزرگ دانست و گفت: امیدورام بتوانم تا پایان این دوره مجلس، موضوع را به نتیجه دلخواه و مورد نظر مردم برسانم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت مطلوب وجود اعضای هیات علمی متخصص باستان‌شناسی جیرفتی شاغل در دانشگاه جیرفت و دانشگاه تهران، این طرح آینده روشنی دارد.

اعظمی طرح مشخص کردن عرصه محوطه باستانی کنارصندل، اقدام برای ثبت ملی عرصه اصلی محوطه کنارصندل و اقدام در راستای ثبت جهانی تپه‌ها و محوطه کنارصندل را از اقدامات در حال پیگیری دانست و گفت: این امورات با همکاری و کمک نخبگان باستان‌شناسی جیرفت محقق می‌شود.

امروز میراث گران‌بهایی از مردم دوران هزاره سوم قبل از میلاد در جنوب کرمان و میان دو شهر جیرفت و عنبرآباد به یادگار مانده است.
در موزه باستان شناسی جیرفت نیز افزون بر ۵۰۰ اثر تاریخی همچون مجسمه‌هایی از جنس مفرغ، سفال‌های منقوش و ساده و زیورآلات بسیار زیبایی به نمایش درآمده است.

آخرین کاوش‌های باستان‌شناسی کنارصندل، ۱۴ سال قبل انجام شده است.

روستای کنارصندل در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری جنوب شهر جیرفت واقع شده است که کاوش‌های باستان شناختی در محوطه باستانی آن به سرپرستی 'یوسف مجیدزاده' در تپه‌های جنوبی و شمالی کنارصندل، گورستان مطوط آباد در ۸۰۰ متری شرق تپه‌ جنوبی و گورستان قلعه کوچک در چهار کیلومتری شمال غرب روستای کنار صندل انجام شده است.

نظر شما