شناسهٔ خبر: 44195093 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس میراث فرهنگی:

بخشی از قلعه تاریخی خسرو آباد ابرکوه مرمت و بازسازی شد

یزد - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابرکوه گفت: باتوجه به شروع فصل بارندگی عملیات مرمت و بازسازی بخشی از قلعه تاریخی خسرو آباد این شهرستان که شامل برچیدن کاهگل های فرسوده ، استحکام بخشی و کاهگل بام قلعه است ،انجام شد.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا مشتاقیان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ، با اشاره به اجرای فعالیت های عمرانی در برخی آثار تاریخی ، افزود: این پروژه به صورت مشارکتی با همکاری نیروهای امانی این اداره و مالک قلعه بازسازی و مرمت  شد.

وی اظهار کرد: میراث فرهنگی ابرکوه برای این پروژه  ۳۰۰ میلیون ریال اختصاص داد که در ۲ مرحله هزینه شد.

این مسوول با بیان اینکه ، قلعه خسروآباد در دهستان فراغه بخش مرکزی ابرکوه واقع است ، اظهار کرد:  قلعه یادشده متعلق به دوره قاجار و با حصاری رفیع و چهاربرج در چهارضلع به صورت چینه‌ بنا شده است.

مشتاقیان با بیان اینکه عرصه این قلعه چهار هزار مترمربع و اعیانی آن ۸۰۰ مترمربع  است و در مالکیت شخصی قرار دارد ، خاطر نشان کرد: همچنان در داخل قلعه زندگی رونق دارد .

 ابرکوه ۵۰ قلعه تاریخی دارد

رییس میراث فرهنگی ابرکوه با اشاره به اینکه این شهرستان ۵۰ قلعه تاریخی دارد، یادآور شد : قلعه تاریخی خسروآباد با شماره ۲۵۳۶۰ در تاریخ هجدهم اسفند ماه ۱۳۸۷در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این مسوول بیان کرد: ابرکوه در مسیر طریق الرضا (ع) و هم مرز با استان‌های اصفهان و فارس واقع است و در  مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران میان فارس، اصفهان و یزد  قرار دارد.

وی تاکید کرد: همه‌ساله مسافران و زایران امام رضا(ع) علاوه بر سه استان یادشده از بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد نیز از این شهر عبور می‌کنند و برخی از مسافران و حتی گردشگران داخلی و خارجی از آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان که ظرفیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دارد، بازدید می کنند.

مشتاقیان چهارم آدر ماه جاری به ایرنا گفته بود که با صرف ۵۰۰ میلیون ریال در سه مرحله قبل از آغاز بارندگی پاییزی و زمستانی بخشی از مسجد جامع ابرکوه به صورت امانی با همکاری  تیم استحفاظی میراث فرهنگی شهرستان مرمت و بازسازی شد 

قدمت مسجد جامع شهر ابرکوه مربوط به سال ۷۳۸ هجری شمسی است  و هنوز بخشی از قسمت های آن به مرمت و بازسازی نیاز دارد و  محراب نفیس گچ بری ایوان شرقی مسجد  یکی از پنچ محراب این مسجد است .

قسمت هایی از بنای مسجد مربوط به قبل از اسلام و بخش هایی هم مربوط به دوره سلجوقی و حکمرانی مغولان در ایران است و دارای ۲ شبستان در پس ایوان شمالی و ایوان جنوبی و سردابه ای به ابعاد ۱۰ در ۱۰ در میان صحن است.

 شیوع بیماری کووید ۱۹ ، صنعت گردشگری را دچار مشکل کرد

مشتاقیان اضافه کرد: اما، امسال به خاطر شیوع بیماری کووید ۱۹ از اوایل اسفند ماه ۱۳۹۸ تاکنون  ، سفر مشتاقان بازدید آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان که از جذابیت خاصی برخوردار است و برخی از آنها در استان یزد بی نظیر است ، دچار مشکل شد.

ابرکوه ۴۰۰ اثر تاریخی و طبیعی شناخته شده دارد که تاکنون ۱۴۶ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

نظر شما