شناسهٔ خبر: 44194843 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آه جوجه‌های یک روزه دامنمان را گرفت

"تو را می‌بینم و میلم زیادت می‌شود هر دم"

نسرین سوار

اگر قبلا دو دستمان را بر روی شیشه‌ی ویترین مغازه چسبانده و با حسرت به چیزهایی که توان خریدش را نداشتیم، نگاه می‌کردیم، الان حسرت دیگری هم به لیست دست نیافتنی‌ها افزوده شده است و همگی می‌توانیم با زمزمه‌ی شعر حافظ به مرغ‌های ۳۸ هزار تومنی داخل یخچال نگاه کنیم: "تو را می‌بینم و میلم زیادت می‌شود هر دم......مرا می‌بینی و هر دم زیادت می‌کنی دردم".

صاحب‌خبر -

بعد از حذف گوشت ماهی و حذف تقریبی گوشت قرمز از سفره‌های بسیاری از ایرانیان، حالا گوشت مرغ هم با ناز بر سر سفره‌ها می‌نشیند و مثل اینکه قرار است حسرت گوشت مرغ هم به دلمان بماند.

آشنایی برخی از مسئولان با جملاتی مانند "افزایش قیمت ناشی از جو روانی است" تنها واکنش به جهش قیمت مرغ و بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم است، شاید منظور این مسئولان از جو روانی، احساس نیاز ضروری به تامین پروتئین و گوشت مرغ به عنوان پرمصرف‌ترین گوشت سفید است، همانطور که برخی معتقدند "مردم، انار نخورند هم اتفاقی نمی‌افتد"، همین اعتقاد را در مورد مصرف گوشت قرمز، گوشت ماهی، روغن، لبنیات و مرغ هم دارند و معتقدند، مردم مرغ هم نخورند، چیزی نمی‌شود.

مرغ ۳۸ تومانی که یک پا دارد، شاید نوعی حرکت اعتراضی به سوزاندن جوجه‌هایی باشد که به عنوان مازاد بر نیاز، زنده زنده سوزانده شدند، به گفته‌ی مسئولان امر به دلیل کاهش قیمت جوجه یک روزه و عدم تعادل عرضه و تقاضا، بخشی از جوجه‌های تولیدی را حذف کردند تا بتوانند قیمت جوجه را به قیمت واقعی رسانده و ضرر و زیانی که می‌دهد را جبران کنند، این در حالی است که این بار هم جوجه‌ریزی نامناسب، سبب کمبود مرغ و افزایش قیمت این خوراکی لاکچری شده است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد نه مسئولان و نه مردم و نه مرغداران در افزایش قیمت مرغ، مقصر نیستند، بلکه این مرغ‌ها هستند که با دانش کنترل جمعیت آشنا نبوده و هر قدر که دلشان می‌خواهد جوجه‌ریزی می‌کنند.

"دست نگه دارید"، مرغ هم نخورید، ارزان می‌شود، دادن وعده‌های امروز و فردا برای ارزان‌تر شدن تخم مرغ، گوجه فرنگی و روغن بس نبود، حالا مردم باید برای خرید مرغ هم صبر کنند، صف کشیدن و صبر کردن دو مهارتی هستند که مردم ما به لطف تنظیم بازار، به خوبی بلد هستند، حال با شکمی که منطق سرش نمی‌شود و اقلام خوراکی با قیمت غیرمنطقی چه باید کرد؟.

به نظر می‌رسد افزایش چند برابری قیمت اقلام خوراکی از تخم مرغ و لبنیات گرفته تا مرغ، یکی از راه‌های انتخاب مسئولان امر برای افزایش تاب آوری در میان مردم باشد، مردم نمی‌دانند صبر کردن برای خرید شیر، تخم مرغ، ماست، روغن و گوشت سفید و گوجه فرنگی چه لذتی دارد و اگر همه‌ی این اقلام را یک جا بخرید و یک جا بخورید، لذتی را که هرگز در عمرتان تجربه نکرده‌اید، را تجربه می‌کنید.

افزایش لجام گسیخته‌ی قیمت این اقلام، زنگ خطری برای مسئولان ستاد تنظیم بازار و هزینه‌ای اضافی بر دوش نظام سلامت است، تشویق مردم به استفاده از فرآورده‌های لبنی و پروتئینی برای تقویت سیستم ایمنی از یک سو و گرانی معنادار آن‌ها از سوی دیگر، مغایرتی دارد،که تنها به ضرر مردم به ویژه قشر متوسط و ضعیف جامعه تمام می‌شود.

گوشت مرغ یک فرآورده‌ی پروتئینی بوده که حذف آن از سفره‌ها می‌تواند عوارض متعددی برای سلامتی داشته باشد؛ به گفته‌ی رئیس گروه بهبود تغذیه‌ی جمعیت مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، پروتئین یکی از اجزای اساسی رژیم غذایی سالم روزانه و ماده‌ای مغذی ضروری برای رشد و ترمیم بافت‌های بدن و در واقع ماده‌ی سازنده‌ی بدن است، پروتئین‌ها بر اساس محدوده‌ی بزرگ عملکردشان در بدن مانند تشکیل ماده انقباضی عضلات، حمل و انتقال و ذخیره سازی مولکول‌ها و عمل به عنوان آنتی بادی، آنزیم، پیام رسان‌ها (مانند هورمون‌ها)، اجزای ساختاری و اسکلت سلول‌ها و بافت‌های بدن توصیف می‌شوند.

فتح الله پورعلی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: روزانه به مقدار زیادی پروتئین برای سلامت خود نیاز داریم؛ بر خلاف چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها بدن ما نمی‌تواند پروتئین‌ها را ذخیره کند، بنابراین منبعی برای تامین آن در صورت نیاز بدن وجود ندارد و پروتئین باید روزانه مصرف شود؛ پروتئین‌ها در مواد غذایی مختلف حیوانی و گیاهی وجود دارند. گوشتهای قرمز، گوشتهای سفید (مرغ ، ماهی و پرندگان)، تخم مرغ و شیر جزو منابع حیوانی و حبوبات ( نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه‌، ماش) و مغزها ( گردو، بادام، فندق، پسته و بادام زمینی) و حتی غلات مانند نان منابع گیاهی آن هستند.

او ادامه می‌دهد: پروتئین‌هایی که از منابع حیوانی به دست می‌آیند تمام اسیدهای امینه ضروری برای رشد و ترمیم بدن را تامین می‌کنند و کامل‌تر بوده و کیفیت خوبی دارند؛ مواد غذایی گیاهی دارای مقادیر کمی پروتئین هستند و ارزش حیاتی آن‌ها پایین‌تر از پروتئین‌های حیوانی است، پروتئین‌های گیاهی معمولا تمام اسیدهای آمینه ضروری را ندارند.

پورعلی تاکید می‌کند: لازم است ترکیبی از حداقل دو پروتئین گیاهی (مثل غلات و حبوبات) مصرف شود تا یک پروتئین با کیفیت بالا به بدن برسد؛ با وجود اینکه پروتئین‌ها در مواد غذایی مختلفی وجود دارند، اما تامین پروتئین مورد نیاز بدن یکی از چالش‌های جدی بشر بوده و هست؛ امروزه مصرف پروتئین‌های گیاهی به دلایل مختلف کمی مغفول مانده است و از بین پروتئین‌های حیوانی هم گوشت قرمز به دلایلی از جمله قیمت بالا و برخی مشکلات مربوط به سلامتی در سفره مردم حضور پررنگی نداشته و مصرف آبزیان هم در رژیم غذایی روزانه ما هنوز کم بوده و نیاز به ارتقاء دارد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جمعیت مرکز بهداشت آذربایجان شرقی می‌افزاید: از بین منابع مهم و حیوانی پروتئین گوشت مرغ در جامعه ما مصرف زیادی داشته و ماده غذایی استراتژیک در تامین پروتئین مورد نیاز بدن محسوب می‌شود، در صورتیکه مصرف این ماده غذایی استراتژیک به هر دلیلی لطمه ببیند، احتمال می‌رود تامین پروتئین مورد نیاز بدن با مشکل مواجه شده و عوارض متعدد ناشی از کمبود آن بر بدن تحمیل شود.

او با اشاره به ضرورت اهمیت مصرف روزانه‌ی پروتئین مورد نیاز بدن برای تامین سلامتی، می‌گوید: اگر پروتئین مورد نیاز بدن تامین نشود، ممکن است کمبود پروتئین به وجود بیاید که کمبود پروتئین می‌تواند مشکلات زیادی برای بدن انسان به وجود بیاورد، بطوریکه موجب مختل شدن بسیاری از عملکردهای بدن شده و سبب مشکلاتی مانند تورم، ناراحتی‌های پوستی، عفونت ‌و مشکل در سلامت ناخن‌ها و موی انسان و رشد نامطلوب در کودکان، تحلیل رفتن و ضعف عضلات و افزایش خطر شکستگی استخوان شود.

به گفته‌ی این کارشناس ارشد تغذیه، پروتئین نه تنها به حفظ توده عضلانی و استخوانی کمک می‌کند، بلکه برای رشد بدن ضروری است، این امر در کودکان اهمیت بیشتری دارد و کمبود آن به خصوص در کودکان در حال رشد، عوارض زیادی دارد و می‌تواند منجر به اختلال رشد و یا سوء تغذیه شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جمعیت مرکز بهداشت آذربایجان شرقی در خاتمه با بیان اینکه این روزها که ویروس کرونا در جوامع مختلف جولان می‌دهد و انسان‌های زیادی به خاطر آن جان خود را از دست می‌دهند، خاطرنشان می‌کند: از جمله نکات مهم در رژیم غذایی افراد جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن، توجه به دریافت کافی پروتئین در برنامه غذایی روزانه است، چرا که کمبود آن می‌تواند اثرات منفی بر پاسخ سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

انتهای پیام

نظر شما