شناسهٔ خبر: 44193532 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان:

عدم مدیریت چرای دام و مرتع تهدیدی برای منطقه گلیل است

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: رعایت نشدن مدیریت چرای دام و مرتع، تهدید جدی برای منطقه حفاظت شده گلیل در بخش سرحد این شهرستان است.

صاحب‌خبر -

«حمید فخرانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: رعایت نشدن مدیریت چرای دام و مرتع تهدید جدی برای منطقه حفاظت شده گلیل در بخش سرحد این شهرستان است زیرا که چرای دام سبک در این منطقه چهار برابر ظرفیت بوده که این وضعیت نگران کننده است.

 

 

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان بیان کرد: ورود دام به مراتع در مدت زمان تعیین شده علاوه بر آسیب به پوشش گیاهی، به دلیل رطوبت زیاد خاک و در اثر تردد زیاد دام در مرتع، باعث فشرده شدن خاک می شود که در نتیجه سطح خاک متراکم شده و قابلیت نفوذ آب به آن کاهش می‌یابد.

 

 

فخرانی عنوان کرد: حفظ پوشش گیاهی در مراتع با معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد و فرهنگ‌سازی مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از چرای غیرقانونی دام در مراتع و حفظ این پوشش است.

 

 

وی با اشاره به اهمیت این منطقه و زیستگاه شاخص گونه های بسیای از گوشتخواران، علف خواران و پرندگان خاطر نشان کرد: این منطقه مظلوم واقع شده است و حتی طرح های عمرانی در حال اجرا شامل ساخت و سازهای غیرمجاز و طرح های عمرانی مثلا آبرسانی بدون کارشناسی انجام می شود.

 

 

وی ادامه داد: برای جلوگیری از خسارت به این منطقه اقدامات بسیاری صورت گرفته و حتی موارد تخلف به دادگاه معرفی شده است که انتظار داریم با توجه به شرایط و جایگاه و موقعیت ویژه منطقه قبل از انجام هرگونه طرح عمرانی موارد مزبور توسط مسئولان مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان شمار دام های موجود در منطقه را ۴۸ هزار راس دانست و تصریح کرد: باید این میزان به ۱۲ هزار راس کاهش یابد.

 

 

فخرانی افزود: منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

 

 

وی گفت: این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

 

 

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

 

 

شهرستان شیروان با گستره ۳۷۸۹ کیلومترمربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

 

 

 

پایان پیام/641

نظر شما