شناسهٔ خبر: 44193313 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغازموج دوم کرونا در افغانستان؛ تعطیلی دانشگاهها و مدارس

کابل - ایرنا - در پی هشدار وزارت بهداشت افغانستان از آغاز موج دوم کرونا در این کشور و تعطیلی مدارس از اول آذر ماه، امروز هشتم آذر نیز دانشگاهها به مدت یک هفته تعطیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، وزارت آموزش عالی افغانستان در اطلاعیه ای اعلام کرد تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی از هشتم آذر ماه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تعطیل می باشد.

در ادامه اطلاعیه آمده است  نهادهای آموزش عالی دولتی و  خصوصی در عین حال مکلف هستند که درس های باقی‌مانده خود را به شکل غیرحضوری  ادامه دهند و امتحان آخر ترم را  پس از پایان تعطیلی  بگیرند.

وزارت بهداشت افغانستان نیز همزمان با آغاز موج دوم کرونا نیز با احتمال اوج گیری کرونا و ابتلای بیش از ۹۰ هزار نفر دیگر به کرونا خبر داد و از مردم خواست که حتما از ماسک استفاده کنند.

«اکمل سمسور»، سخنگوی وزارت بهداشت در  یک نشست خبری در کابل با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد از مردم ماسک می زنند خاطرنشان کرد موارد ابتلا به کرونا در هفته گذشته دو برابر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد که تا دو هفته گذشته تنها  ۸۰۰ مورد مثبت  کرونا در هفت روز ثبت شده بود که این رقم به یک هزار و ۶۰۰ نفر افزایش یافته است.

سمسور گفت که شمار فوتی نیز در این دو هفته از ۴۳ مورد به ۷۰ مورد افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان تأکید کرد که اگر مردم به توصیه وزارت بهداشت بصورت جدی توجه نکنند ۹۰ هزار نفر دیگر به کرونا مبتلا می شوند  و شش هزار تن دیگر جان خود را از دست می دهند. 

«نورالله تره‌کی» معاون سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان هم گفت در صورتیکه شمار مبتلایان به کرونا افزایش یابد کارمندان دولت در دو نوبت صبح و بعدازظهر سرکار حاضر خواهند شد.

وزارت بهداشت  برگزاری هرنوع مراسم ترحیم ،عروسی ،مهمانی و تجمعات در افغانستان را برای جلوگیری از شیوع کرونا ممنوع کرد.

«اتحادیه مردم چهل باغتو» در کابل پایتخت افغانستان نیز دراطلاعیه ای از مردم خواست  از شرکت در مراسم عمومی ازدواج ،ترحیم و هرگونه تجمعی  در کابل خوداری کنند.

پزشکان  کابل نیز به مردم هشدار داده اند که با سرد شدن هوا و آلودگی هوا، میزان شیوع بیماری کرونا افزایش می یابد و لازم است که مردم از هرگونه تجمع و گشت و گذار در سطح شهر خودداری کنند.

محمد رضا دانش پزشک نیز به ایرنا گفت افرادی که بیماری زمینه ای از جمله قند، فشار خون بالا ، بیماری تنفسی و یاامراض قلبی دارند باید بیشتر احتیاط کنند.

وی با بیان اینکه اکنون ترس از بیماری کرونا کاهش یافته خاطرنشان کرد مردم باید همچنان از تردد در اماکن عمومی خوداری و حتما ماسک استفاده کنند.

وزارت بهداشت افغانستان هفته گذشته نیز به ایرنا گفت که تدابیر جدی برای مقابله با موج دوم گرفته شده است.

براساس آمار وزارت بهداشت افغانستان ،با شناسایی ۲۲۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا ،تعداد افراد شناسایی شده به ۴۵ هزار و ۷۱۶ نفر و جان باختگان به یک هزار و ۷۳۷ نفر افزایش یافته است.

در ادامه این اطلاعیه اضافه شده است با بهبود ۸۷ نفر فرد مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته تعداد بهبودیافتگان به ۳۶ هزار و ۲۳۲ نفر رسیده است.

نظر شما