شناسهٔ خبر: 44193309 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان خبر داد

تحول اساسی و جهش کیفی در حوزه زیرساخت‌های فنی رسانه ملی در آذربایجان شرقی

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی گفت: هشتم آبان ۸۸، آغاز مسیر تلویزیون دیجیتال و نهم آذر سال ۹۹ تکمیل پخش دیجیتال همه شبکه‌ها در اقصی نقاط کشور از جمله آذربایجان شرقی و مناطق تحت پوشش دیجیتال در راستای برقراری عدالت رسانه‌ای و آغاز پخش HD دوازده شبکه سراسری خواهد بود. 

صاحب‌خبر -

مرتضی صفری با تاکید بر توان داخلی این اتفاقات مهم، اظهار کرد: پروژه اول این طرح، پخش HD دوازده شبکه سراسری در کشور خواهد بود.

وی بیان کرد: همزمان با توسعه شبکه‌های تلویزیونی دیجیتال HD، واحد فرستنده‌های تلویزیونی و اف ام مرکز آذربایجان شرقی نیز با تلاش و همت همکاران اقدام به نصب و راه اندازی فرستنده تلویزیونی TS4 در دو ایستگاه اصلی استان کرده‌اند.

وی اظهار کرد: با تبدیل فرستنده TS3 به DVBT2 در این دو ایستگاه اصلی، از مورخه 99/9/9 تمام شبکه‌های بسته‌های TS3 ,TS4 در مرکز استان به‌صورت HD، با فرمت پخش DVBT2 و کدینگ HEVC پخش خواهد شد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان تشریح کرد: به موازات افتتاح شبکه‌های HD، شبکه تلویزیونی 4K نیز در مرکز استان در بستر TS5 آغاز به‌کار خواهد کرد.

وی، شبکه‌های TV1، خبر، نسیم، TV3، ورزش، پویا، مستند و IFILM را جزو هشت شبکه پخش HD در بسته TS3 نام برد و اضافه کرد: چهار شبکه رادیو نما از TS3 پخش خواهد شد و در آذربایجان شرقی نیز شبکه‌های تلویزیونی بسته TS3 در تعدادی از شهرستان‌ها از جمله مراغه، میانه، مرند، هشترود، اهر، آذرشهر، شبستر و ... با کدینگ HEVC و فرمت پخش DVBT2 و به‌صورت HD پخش خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: چهار شبکه تلویزیونیHD از جمله شبکه نمایش، تماشا، ایران کالا، افق و شبکه‌های الکوثر و PRESS نیز به‌صورت MPEG4 و 14 شبکه رادیو نما نیز در بسته TS4 پخش خواهد شد.

صفری، نکته مهم و قابل توجه در خصوص دریافت شبکه‌های HD از TS3 و TS4 در مرکز استان و TS3 در شهرستان‌ها را ضرورت تهیه گیرنده دیجیتال با قابلیت دریافت HD و DVBT2 و HEVC یا H265 عنوان کرد.

وی در توضیح پروژه دوم این طرح نیز ادامه داد: تکمیل پخش دیجیتال تمام 21 شبکه تلویزیونی سراسری در اقصی نقاط کشور و استان، قابل دریافت برای همه اقشار جامعه در مناطق پوشش دیجیتال در راستای عدالت رسانه‌ای خواهد بود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان، نوید داد که با بهره برداری از این طرح، حدود 96 درصد جمعیت استان 21 شبکه تلویزیونی و 23 شبکه رادیویی را از طریق گیرنده‌های خود به‌صورت SD دریافت می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود با قدردانی از حمایت‌های ریاست سازمان صدا و سیما، معاون توسعه و فناوری رسانه و مجموعه همکاران فنی مرکز، گفت: در این راستا طرح تکمیل پخش دیجیتال تمام 21 شبکه تلویزیونی، در اقصی نقاط استان از مورخه 9/9/99 با راه اندازی چهار شبکه تماشا، امید، شما و ایران کالا روی بسته TS1 و TS2بصورت SD اجرا خواهد شد و عملاً در کل مناطق تحت پوشش، دیجیتال در استان برای تمام اقشار جامعه قابل دریافت خواهد بود.

به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای مرکز استان، تعدادی از تلویزیون‌های نسل جدید قابلیت دریافت شبکه‌های HD و 4K و با برچسب HEVC یا H265 را دارند و شهروندانی که مایل به دریافت TS3 و TS4و TS5 و شبکه‌هایHD و 4K باشند، باید اقدام به تهیه تلویزیون 4K یا گیرنده تلویزیونی و ست تاپ باکس‌هایی با قابلیت پشتیبانی HD و DVB-T2 و HEVC یاH265 کنند.

همچنین مخاطبان در صورت اختلال در دریافت شبکه‌های تلویزیونی از این تاریخ، گیرنده‌های تلویزیونی و ست تاپ باکس‌های خود را مجددا کانال یابی کنند.

انتهای پیام

نظر شما