شناسهٔ خبر: 44189721 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار راسک:

توجه به زیرساخت‌های مرز پیشین موجب توسعه و اشتغال منطقه می‌شود

چابهار- ایرنا- فرماندار راسک در جنوب سیستان‌وبلوچستان گفت: توجه به زیرساخت‌های بازارچه و پایانه مرزی پیشین برای جابجایی قانونی و آسان کالا و مسافر به دلیل هم‌ مرزی با پاکستان و برخوردار بودن از موقعیت خاص موجب توسعه و اشتغال مرزنشینان جنوب این استان می‌شود.

صاحب‌خبر -

سلیم کدخدا روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بدون شک این پایانه مرزی نقش بسزایی در عمران و آبادی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت بطوریکه تبادل مرزی در ارتباط بین ایران و پاکستان و بالابردن ظرفیت اقتصادی مردم مرزنشین و سایر مناطق بسیار تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: راسک نزدیکترین مرزها به بندر بزرگ و استراتژیک کراچی پاکستان دارد که در صورت حمایت و پیگیری دولتمردان، پایانه مرزی پیشین می‌تواند نقش مهمی در صادرات کالا به این بندر و سایر بنادر کشور همسایه داشته باشد.

فرماندار راسک با اشاره به برگزاری نشست‌ها و بررسی و هم‌اندیشی برای مسائل مرتبط با تردد و تبادلات مرزی در گذر مرز پیشین، خاطرنشان کرد: مسوولان مرزبانی ونیروی انتظامی، امامان جمعه، مسوولان و معتمدین محلی با فرمانداری همگام و همراه هستند و برای توسعه و آبادانی تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: از اسفند سال گذشته محدودیت‌هایی توسط دولت پاکستان در مجرای مرز بر سر تردد و تعاملات مرزی در پایانه پیشین اعمال شده که اثرات و تبعات منفی این شرایط سخت تحمیل شده، خود را پیش از پیش هم‌اینک نشان می‌دهد.

کدخدا افزود: رسا شدن فریاد استمداد مردم متضرر منطقه سند بروز پیامد این زخم است که پیگیری‌های متوالی و تصمیمات متعددی در مقاطع و سطوح مختلف برای انعکاس و رفع این چالش صورت گرفته اما با وجود علائم خفیف بهبود، انتظار و نتایج متناسب تاکنون عاید و حاصل نشده است.

وی بیان کرد: استفاده از این ظرفیت مردمی به عنوان یک اهرم و منبع دیپلماسی محلی و عمومی موثر برای ایفای نقش ومسوولیت اجتماعی جهت عبور از این وضعیت است و باید روحانیت، شوراها، معتمدین و تجار محلی برای فعال سازی مرز پیشین همراه باشند.

فرماندار راسک گفت: گلایه‌مندی مردم پیشین درخصوص فعالیت کند مرز را با دیده منت می‌پذیریم و همواره مشکلات آنها را با استاندار سیستان وبلوچستان،مسوولان استانی و کشوری، فرمانده‌هان سپاه پاسداران، نماینده مجلس حوزه انتخابیه ایرانشهر وسایر شخصیت‌های مرتبط در فرصت‌های گوناگون مطرح شده است.

وی اظهارداشت: توقع بر این است که برای اجرای تعهدات طرف مقابل به موازات دیگر تمهیدات و تصمیمات رسمی و سازمانی منابع معتبر مردمی نیز با استفاده از نفوذ، اعتبار و ارتباطات خود از پیگیری ممکن دریغ نکنند و از مسوولان دست‌اندرکار هم انتظار داریم با استفاده از ظرفیت و اختیارات قانونی مربوطه برای تسریع در حل و فصل اساسی این چالش مساعدت کنند.

کدخدا تصریح کرد: موضوع افزایش کارت‌های تردد وانت بارها«کولبری»متعاقب عادی شدن اوضاع و تسهیل صدور مجوز راهداری(ترددات مرزی) از طریق مرزبانی مورد ارزیابی و پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: مرزهای زمینی و دریایی همواره عاملی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال هستند که در این میان مرز پیشین از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردار است.

فرماندار راسک با بیان اینکه این شهرستان با داشتن مرز زمینی با کشور پاکستان و وجود بازارچه مرزی پیشین زمینه‌ مناسبی برای توسعه تجارت و ایجاد اشتغال دارد، افزود: درصورت آماده کردن زیرساخت‌ها و افزایش گذرهای مرزی می‌تواند نقش مهمی در حل مشکل بیکاری و افزایش صادرات داشته باشد.

وی گفت: شهرستان راسک به سبب برخورداری از موقعیت جغرافیایی ممتاز و همجواری با کشور پرجمعیت پاکستان و وجود بازارچه مرزی پیشین در صورت توسعه و تکمیل زیرساخت‌های لازم از جمله راه‌اندازی پایانه حمل و نقل مرزی بار و مسافر می‌تواند در عرصه اقتصادی ارمغان توسعه و آبادانی این منطقه محروم مرزی باشد.

کدخدا توجه به تامین زیرساخت‌های جاده‌ای و جابجایی اصولی کالا و مسافر و افزایش گذرهای مرزی در چند نقطه از شهرستان را مهم عنوان کرد.

وی بیان کرد: مرز پیشین به دلیل نزدیکی به بنادر مهم کشور پاکستان از جمله گوادر، جیونی و کراچی از دیرباز مورد توجه بازرگانان بوده و داد و ستد کالا بین سکونتگاه‌های اطراف مرز ۲ کشور انجام شده و در حال انجام است.

فرماندار راسک به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی این شهرستان اشاره کرد و اظهارداشت: مرز پیشین یکی از مکان‌های مناسب برای واردات دام زنده و صادرات انواع مصالح ساختمانی، موادغذایی و سایر اقلام تولیدی ایران به پاکستان است.

نظر شما