شناسهٔ خبر: 44189591 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل گمرک دوغارون تایباد خبر داد

افزایش ۸۰ درصدی ترانزیت خروجی به سمت افغانستان

شوکت سالاری

مدیرکل گمرک دوغارون گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ترانزیت خروجی کالا از طریق معبر رسمی دوغارون به سمت افغانستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

محمد کوه‌گرد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: صادرات کالا نیز در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوت چندانی نداشته است، ۹۰ درصد کالاهای صادراتی از گمرک دوغارون به مقصد شهر هرات دومین بازار اقتصادی افغانستان منتقل می‌شوند و در مجموع یک سوم کالاهای مورد نیاز بازارهای کشور همسایه از طریق گمرک مرزی دوغارون تامین می‌گردد.

وی با اشاره به مهم‌ترین کالاهای صادراتی از طریق این معبر رسمی به سمت افغانستان افزود: اهم این کالاها شامل مصالح ساختمانی، سیمان، آهن، فرآورده‌های سوختی و مواد غذایی است.

کوه‌گرد بیان کرد: روزانه بیش از یک هزار دستگاه خودروی ترانزیت از طریق این گذرگاه رسمی وارد و خارج می‌شوند و توسط نیروی انسانی و دستگاه ایکس ری کنترل و پایش می‌شوند.

وی مطرح کرد: فعالیت گمرک دوغارون در ایام شیوع کرونا به دلیل حساسیت اقتصادی کشور تعطیل نشده و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی روند صادرات ترانزیت در حال انجام است و ساعت کاری به دلیل رفع ترافیک خودروهای حامل بار از ساعت هفت صبح الی ۲۲ ادامه دارد.

مدیرکل گمرک دوغارون گفت: روال کار در گمرک ایران همچون سابق بدون مشکل در حال انجام است اما متاسفانه کمبود امکانات در گمرک اسلام قلعه در کشور افغانستان  و همچنین فراهم نبودن زیرساخت‌ها برای پذیرش کامیون‌های ترانزیت مشکلاتی از جمله معطلی رانندگان در مرز دوغارون را به وجود آورده است.

وی در ادامه توضیح داد: اکنون بیش از ۲۰۰ شرکت حمل‌ و نقل و تجاری در مرز دوغارون فعالیت دارند و ۱۰۰ درصد فعالیت گمرکی در مرز دوغارون از طریق سامانه جامع امور گمرکی انجام می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما