شناسهٔ خبر: 44189537 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روزگار سخت تحصیل دانش آموزان محروم در کهگیلویه و بویراحمد

گچساران - ایرنا- مهمان بدقدم کرونا که آمد پیامدهای ناخوشایند و غافلگیرکننده ای بر بخش های مختلف زندگی مردم ایران گذاشت و برای کودکان روستایی و عشایر مناطق محروم و دوردست کهگیلویه و بویراحمد تلخ ترین اثر این بیماری تهدید بازماندن از تحصیل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هر چند دولت تلاش کرد تا با پیش بینی شبکه شاد در مدارس، تنور علم آموزی کودکان و نوجوانان را گرم نگه دارند اما برخی از دانش آموزان در مناطق روستایی  و عشایری به دلیل نداشتن دسترسی به زیرساخت های اینترنت و فقر مالی برای خرید تبلت یا گوشی تلفن همراه در آستانه محرومیت از تحصیل هستند.

در شرایطی که کلاس های درس مناطق شهری در شبکه شاد برگزار می شود و گروه های اجتماعی حرف نخست در تعلیم و تربیت دانش آموزان در این روزگار کرونایی را برعهده گرفته اما برای کودکان مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کمبود یا نبودن زیرساخت های اینترنت علم آموزی تبدیل به معمای لاینحل شده است.

در حالی که تا پیش از این ساختمان های زیبا و ایمن، تجهیزات خوش آب و رنگی چون نیمکت، میز، وسایل ورزشی، فضاهای کتابخانه ای و تجهیزات آزمایشگاهی مرز بین مدارس شهری و دوردست را تعیین می کرد اما این روزها دسترسی به شبکه شاد و زیرساخت های اینترنتی حرف اول را در این مرزبندی ها می زند.

کهگیلویه و بویراحمد ۱۶۶ هزار و ۸۹۵ دانش آموز دارد که ۳۴ درصد از این تعداد در روستاها و چهار درصد نیز در مناطق عشایری شرایط سختی برای تحصیل در این روزهای کرونایی دارند.

این استان ۱۶۴۳ روستای دارای سکنه دارد که ۷۲۱ روستای آن بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارند و تعداد روستاهای  متصل به اینترنت پهن باند کهگیلویه و بویراحمد ۸۲۷ روستاست.

۹۲ درصد روستاهای استان حداقل به یک سرویس ارتباطی دسترسی دارند و ۷۰ درصد روستاهای کهگیلویه و بویراحمد با احتساب تمام تکنولوژی ها (گران و ارزان و ای دی اس ال، تری جی و فور جی) به اینترنت دسترسی دارند.

ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کهگیلویه و بویراحمد ۵.۲۴ درصد و ضریب نفوذ پهن باند سیار در این استان ۷۴.۷۰ در صد است.

دیدگاه دانش آموزان

یکی از دانش آموز ساکن روستای جلاله از توابع منطقه زیلایی که خود را مرضیه معرفی کرد می گوید: برای استفاده از شبکه شاد خانواده ام با زحمت توانستند یک گوشی تلفن همراه تهیه کنند اما با تعطیل شدن خوابگاه دانش آموزان عشایری در شهر یاسوج و بازگشت به روستا این گوشی به دلیل نبودن اینترنت برایم قابل استفاده نیست.

او با اشاره به وضعیت مالی برخی از خانواده های روستایی در کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: تعدادی از دانش آموزان روستاهایی که دسترسی به اینترنت دارند توان خرید تبلت و گوشی تلفن همراه برای دسترسی به شبکه شاد را ندارند.

وی با بیان اینکه زمان به سرعت برای دانش آموزان می گذرد از خیران خواست تا برای تهیه تبلت برای دانش آموزان نیازمند این استان پیش قدم شوند.

یکی دیگر از دانش آموزان عشایری پشت کوه جلیل نیز با اشاره به تعطیل کلاس های حضوری برخی از مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: نبودن اینترنت یا ضعیف بودن سرعت آن باعث دورماندن دانش آموزان از درس و مشق شده است.

رضا علیزاده از مسئولان در خواست کرد تا برای ارتقای سرعت اینترنت در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد چاره اندیشی شود.

برپایی ۴۰درصداز کلاس های عشایر به شکل حضوری

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت:هم اکنون کلاس های حضوری در ۴۰درصد از مناطق عشایری استان برقرار می شود.

اسماعیل رضایی نیک عنوان کرد:۸۳ درصد از جمعیت سه هزار و ۶۲۵ دانش‌آموزی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد به شبکه اجتماعی دانش آموزی (شاد) دسترسی ندارند.

وی با بیان اینکه این تعداد دانش آموز در قالب ۳۲۵ کلاس درس مشغول به علم آموزی هستند گفت: برپایی کلاس های حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام می شود.

رضایی نیک با اشاره به اینکه بیشتر مناطق عشایری کهگیلویه وبویراحمد به دلیل نداشتن اینترنت دسترسی به شبکه شاد ندارند افزود: برخی از دانش آموزان مناطق عشایری استان مانند دانش آموزان ساکن خوابگاه های شبانه روزی از تحصیل بازمانده اند.

وی بیان کرد: ۲ خوابگاه شبانه روزی دانش آموزان مناطق عشایری متشکل از ۴۰۰ دانش آموز با مصوبه ستاد کرونا به دلیل قرمز بودن وضعیت ویروس کرونا در شهرستان بویراحمد تعطیل هستند.

رضایی نیک با یادآوری اینکه بیشتر این دانش آموزان از اهالی مناطق زیلایی و پشت کوه جلیل هستند که دسترسی به اینترنت پرسرعت ندارند گفت: روند تحصیلی این دانش آموزان با کندی و با استفاده از درس نامه صورت می گیرد.

رضایی نیک از ستاد کرونای استان خواست تا اعتباری برای تامین کاغذ و یک دستگاه کپی اختصاص یابد تا تهیه درس نامه  و محتواهای آموزشی برای دانش آموزان مناطق عشایری به شکل بهتری انجام شود.

رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: نیمی از کلاس های درس مناطق عشایری این استان در کانکس و چادر دایر می شود.

وی عنوان کرد: از ۱۲۸ مدرسه غیر ساختمانی مناطق عشایری نیز ۶۰ مدرسه در چادر و ۶۸ مدرسه در کانکس های اهدایی از سوی خیران دایر شده است.

مناطق عشایری گچساران، زیلایی، پشت کوه جلیل و عشایر استان‌های بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری و اصفهان زیر پوشش مدارس عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند.

دسترسی به شبکه شاد به روایت آمار

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد هم ابراز داشت:به دلیل کم بودن جمعیت مدارس مناطق روستایی و  عشایر امکان حفظ فاصله فیزیکی دانش آموزان این مناطق به راحتی در کلاس درس حاضر می شوند.

هادی زارع پور تصریح کرد: نیمی از دانش آموزان کهگیلویه وبویراحمد عضو شبکه شاد هستند.

زارع پور ابراز داشت: جزوه آموزشی، درس نامه و تولید محتواهایی در قالب سی دی برای دانش آموزانی که به شبکه شاد دسترسی ندارند پیش بینی شده است.

وی تاکید کرد: کلاس های درس مناطق با وضعیت زرد و نارنجی کرونایی این استان که زیرساخت های آموزش مجازی در آنان فراهم نیست به صورت حضوری برگزار می شود.  

زارع پور اظهار داشت: این اقدام در صورت تصویب و موافقت اعضای ستاد مقابله با کرونای هر شهرستان یا بخش انجام خواهد شد.  

وی افزود: کلاس های درس کم جمعیت به ویژه در روستاها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد مشمول طرح برگزاری حضوری هستند.       

روند توسعه زیرساخت های ارتباطی 

سید هادی امیری، سرپرست شرکت مخابرات کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با توجه به پراکندگی روستاها و کوهستانی بودن برخی مناطق و نیاز به تجهیزات گرانقیمت، زیرساخت های اینترنت در برخی از روستاها استان ایجاد نشده است.

وی با اشاره به اینکه گفت: ۲۰ پروژه مخابراتی این استان در هفته دولت افتتاح و یا کلنگ زنی شد گفت: توسعه زیرساخت های ارتباطی مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد در اولویت است.

 امیری افزود:نصب و راه اندازی ۱۶ ایستگاه مخابراتی در روستاهای سرابتاوه، موردراز، بازرنگ بوستان باشت، گوشه، سرآسیاب یوسفی، کت ماهورباشت و آهورک ازمهمترین این طرح ها بود.

نظر شما