شناسهٔ خبر: 44189340 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فارس خاستگاه بسیج رسانه‌ کشور

شیراز- ایرنا- تشکل بسیج رسانه برای نخستین بار در سال ۱۳۹۰ در استان فارس شکل گرفت و پس از آن به سراسر کشور تسری یافت و امروز اکثریت قریب به اتفاق فعالان رسانه‌ای این استان، اعم از خبرنگاران، عکاسان خبری، مدیران مسوول و دیگر اقشار حوزه رسانه در آن عضویت دارند.

صاحب‌خبر -

وحدت رویه و همبستگی اصحاب رسانه‌های فارس که در ابتدا با محوریت پرداختن به شهدا و ایثارگران رقم خورد، امروز به هماهنگی ساختاری در قالب بسیج رسانه انجامیده است که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند.

نخستین رئیس سازمان بسیج رسانه استان فارس و کشور، در گفت‌وگو با ایرنا درباره روند شکل‌گیری این نهاد تشکیلاتی گفت: در سال ۱۳۹۰ نخستین اجلاس سرداران و ۱۵هزار شهید استان فارس که رویداد فرهنگی بزرگی به‌شمار می‌رفت، برگزار شد.

میلاد امیری‌نژاد اظهار کرد: نقش اصحاب رسانه‌ در پوشش این رویداد بسیار منحصر به فرد بود و تمام خبرنگاران استان برای ارج‌نهادن به حوزه ایثار و شهادت، همت کردند؛ به گونه‌ای که آماری بسیار چشمگیر در پایان این رویداد از فعالیت‌های آنان بر جای ماند.

وی افزود: در اردیبهشت ۱۳۹۰ و با پایان اجلاسیه به پیشنهاد سردار غلامحسین غیب‌پرور و سردار محمدرضا نقدی، با توجه به حضور چشمگیر رسانه‌ها در پوشش و انتشار اخبار حوزه ایثار و شهادت، مقرر شد رده بیست و یکم قشری بسیج در قالب بسیج رسانه شکل‌ گیرد.

به گفته مدیر خبرگزاری تسنیم استان فارس در این زمان گروهی شامل ۸۰ نفر از اصحاب رسانه فارس در جوار آستان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) تشکیل جلسه دادند و نخستین سازمان بسیج رسانه کشور در استان فارس شکل گرفت.

امیری‌نژاد که در آن زمان باعنوان نخستین رئیس سازمان بسیج رسانه کشور و استان فارس معرفی شد، ابراز کرد: پس از این رویداد، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و آنچه که ایده ما برای حضور حداکثری رسانه‌ها  در حوزه جنگ نرم و دیگر عرصه‌ها بود، به تهران نیز ارائه شد و سازمان بسیج رسانه به‌صورت رسمی شکل گرفت.

وی بنیان ایجاد این سازمان را در کشور حضور پررنگ اصحاب رسانه استان فارس، هماهنگی آنان در پوشش و تولید حداکثری اخبار درباره اجلاسیه ۹۰ و پرداخت هماهنگ به موضوعات ایثار و شهادت عنوان کرد.

بسیج رسانه از کیان انقلاب دفاع می‌کند

این فعال رسانه‌ای سازمان بسیج رسانه‌ای فارس را پویا و فعال توصیف کرد و گفت: اصحاب رسانه با هر سلیقه سیاسی در این فضا در کنار هم قرار گرفته‌اند تا از حریم و کیان انقلاب اسلامی در حوزه‌های مورد نیاز انقلاب دفاع کنند.

امیری‌نژاد با بیان اینکه سازمان بسیج رسانه، منسجم، مستقل و بابرنامه است، اظهار کرد: این مجموعه هم در حوزه خدمات‌رسانی و هم در حوزه آموزش اقداماتی را صورت داده و افزون بر این برگزاری نشست‌ها، جشنواره‌های تخصصی در سطح استانی و ملی درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی از دستاوردهای این سازمان بوده است.

وی ادامه داد: امروز شورای عالی بسیج رسانه و هیات اندیشه‌ورز این مجموعه به اتاق فکری بدل شده‌اند که برای بهبود شرایط استان و امیدآفرینی و جامه عمل پوشاندن به فرمایش‌های رهبر انقلاب فعالیت می‌کنند.

این فعال رسانه‌ای بسیج را ابزاری بالقوه و بالفعل خواند که می‌تواند به عنوان سازمان پیشرو و محرک به جامعه خدمت‌رسانی کند.

همچنین رئیس سازمان بسیج رسانه سپاه فجر فارس نیز در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به سیر شکل‌گیری این سازمان برای نخستین بار در استان فارس، عنوان کرد: با ایجاد این سازمان برای نخستین بار، مسوولان دریافتند که این مجموعه قابل تسری به سراسر کشور است و از همان زمان با الگوگیری از بسیج رسانه فارس این ساختار به‌صورتی یکپارچه قامت افراشت.

مصطفی اژدری با بیان اینکه اهالی رسانه‌های فارس به عنوان یک قشر جامعه دریافتند که می‌توانند همچون دیگر سازمان‌های قشری سپاه و بسیج  به کارهای تخصصی بپردازند، از این مجموعه باعنوان کانونی برای گردهمایی همه سلایق و علاقه‌ها و جریان های سیاسی یاد کرد.

وی ابراز داشت: بسیج رسانه در هر جا که نیاز باشد از اصحاب رسانه حمایت می‌کند؛ همچنین مدیران رسانه‌ها و سردبیران با حضور در هیات اندیشه‌ورز بسیج رسانه پرداختن به مسائل روز را در دستور کار قرار می‌دهند.

رئیس بسیج رسانه فارس با اشاره به اتفاقات مطلوبی که در این مدت رخ داده است، گفت: در حوزه خدمات‌رسانی به جامعه با راه‌اندازی اردوهای جهادی که آثار بسیار خوبی را برای محرومان جامعه داشته است و پیگیری امور صنفی اصحاب رسانه از اعضای خود حمایت می‌کند.

اژدری به فعالیت بسیج رسانه در زمان شیوع کرونا نیز اشاره کرد و گفت: در نه ماه اخیر با همه‌گیری این بیماری توزیع بسته‌های معیشتی در میان اصحاب رسانه صورت پذیرفت؛ همچنین این سازمان در مواردی که مربوط به بیکاری خبرنگاران بود، ورود کرده است؛ جز این‌ها با دعوت از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کار، رفاه و تامین اجتماعی،انجمن صنفی و خانه مطبوعات جلساتی برای اختصاص بیمه بیکاری به خبرنگاران تشکیل داد.

رئیس بسیج رسانه فارس بیان کرد: این مجموعه از همه اصحاب رسانه که به نحوی درگیر بیماری کرونا شوند، حمایت می‌کند؛ چراکه صیانت از آنان باعنوان افسران جنگ نرم برای ما اهمیت دارد و وظیفه ماست که قدردان زحمات آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه بسیج رسانه فارس موضوعاتی همچون چگونگی به کارگیری اصحاب رسانه و مسائل صنفی آنها را دنبال می‌کند، گفت: سال گذشته مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وام برای اهالی رسانه‌ فراهم شد؛ همچنین در حوزه حرفه‌ای جشنواره ابوذر در بخش استانی و کشوری در دستور کار است که رقابت سالم، افزایش توانمندی‌ها و معرفی برترین‌های استان را امکان‌پذیر کرده است.

انسجام و هماهنگی بین رسانه‌ای هدف اصلی بسیج رسانه است

 اژدری اهداف کلی بسیج رسانه را خدمت به محرومان و ایجاد حس برادری و دوستی در میان همه اصحاب رسانه، نزدیک کردن قلوب جامعه رسانه‌ای به یکدیگر، انسجام و هماهنگی بین رسانه‌ای و جلوگیری از ایجاد هرگونه تنش و تفرقه برشمرد.

رئیس بسیج رسانه استان فارس ابراز داشت: برای حفظ حریت اصحاب رسانه از سال قبل به رئیس کل دادگستری استان فارس پیشنهاد کردیم که شورای حل اختلاف رسانه راه‌اندازی شود که این مهم به ثمر نشست و هم‌اکنون قضات این شورا به پیشنهاد بسیج رسانه از میان خود اصحاب رسانه تعیین شده‌اند تا اگر مشکلی برای رسانه‌های فارس پیش آمد، ابتدا در شورا بررسی شود و بعد به دادگاه راه یابد.

وی به دیگر فعالیت‌های این سازمان نیز اشاره کرد و افزود: برگزاری کلاس‌های آموزش نظامی، اسلحه‌شناسی، میدان تیر، برگزاری اردوهای فرهنگی و تربیتی و زیارتی از اقدامات این مجموعه بوده است.

اژدری با بیان اینکه بسیج رسانه در هر موضوعی که احساس کند جامعه مخاطب به آن نیاز دارد ورود می‌کند، گفت: تا به امروز هر موضوعی را که آغاز کرده‌ایم به سرانجام رسیده و نیاز است با توجه به هجمه فرهنگی دشمن، به‌منظور بصیرت افزایی و افزایش سطح هوشمندی بیشتر فعالیت کنیم.

رئیس بسیج رسانه فارس اظهار کرد: افزون بر این با توجه به وضعیت فعلی جامعه و مشکلات اقتصادی، افزایش فقر و کم شدن توان معیشتی مردم احساس می‌شود که بسیج باید به سمت حرکت‌های دانش‌بنیان گام بردارد و برای تامین نیازهای اساسی مردم به‌صورت جدی و انقلابی عمل کند.

نظر شما