شناسهٔ خبر: 44189008 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده سفرهای آتی نتانیاهو به بحرین و امارات/ نگرانی اسرائیل و عربستان از روی کار آمدن بایدن

کارشناس مسائل سیاسی منطقه گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال استفاده از اختلاف ایجاد شده میان اعراب به نفع خود است که در رأس آن اختلاف امارات و عربستان قرار دارد

صاحب‌خبر -

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه با اشاره به سفر هیأت بحرینی به اسرائیل و تشریح دلایل سفر آتی بنیامین نتانیاهو به بحرین و امارات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: طی روزهای اخیر شاهد سفر هیأتی از پادشاهی بحرین به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با «رئووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی بودیم که موجب به راه افتادن حرف و سخن‌های جدید شد. از سویی دیگر قرار بر این بود تا نخست‌وزیر  این رژیم طی روزهای آینده به بحرین و امارات سفر کند که فعلاً این سفرها به تعویق افتاده است. قبل از آنکه به دلایل این دیدارها و سفرهای آتی نتانیاهو اشاره کنم، باید این موضوع را مورد نظر داشت که تمام این رفت و آمدها در قالب پرونده عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل باید مورد نظر قرار داده شود. در گام اول باید توجه داشته باشید که نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی با مشکلات زیادی روبه‌رو است.

وی ادامه داد: نتانیاهو به دنبال آن است تا به هر ترتیبی که شده است، به سرنوشت ایهود اولمرت، نخست‌‌وزیر پیشین این رژیم که به جرم فساد مالی و اداری به زندان رفته بود، دچار نشود. این در حالیست که بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و رقیب سیاسی نتانیاهو اخیراً پرونده‌های فساد او در موضوع خرید زیردریایی از آلمان به رقم یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را مطرح کرده که نشان می‌دهد او اقدام به دریافت رشوه کرده است. به این ترتیب نتانیاهو در اسرائیل با مشکلات زیادی روبه‌رو است و همین وضعیت در مورد عربستان و خصوصاً ولیعهد این کشور صدق می‌کند. بن‌سلمان در داخل با بحران موجودیت روبه‌رو است. حالا که بایدن در آمریکا پیروز شده و احتمال دارد پرونده قتل جمال خاشقجی پیگیری شود، به دنبال آن است تا یک میان‌بُر برای بیرون رفتن از بحران مذکور پیدا کند. از سوی دیگر، پرونده‌هایی مانند بحران یمن و همچنین مخالف‌تراشی از میان خاندان آل‌سعود مشکلاتی را برای او به بار آورده که به این آسانی‌ها حل و فصل نمی‌شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مشکلات بن‌سلمان و به طور کلی عربستان سعودی صرفا به این مسائل ختم نمی‌شود بلکه در این مسیر او با مسائلی مانند اختلاف با کشورهای عربی به خصوص امارات، بحرین و مصر روبه‌رو است. اخیراً در اجلاسی که با حضور امارات، بحرین و مصر برگزار شد، مسائلی در مورد بهداشت، نفت و همچنین مسائل امنیتی و غیره مطرح شده که عربستان در آن حضور نداشته است. در سوی دیگر شاهد آن هستیم که مصری‌ها تا حد زیادی به سمت عراق متمایل شده‌اند و حتی سیگنال‌هایی در مورد برقراری ارتباط میان قاهره و تهران مطرح شده است. از این منظر شاهد آن هستیم که نتانیاهو و بن‌سلمان یکدیگر را حلقه نجات خود می‌دانند و به همین دلیل است که به دنبال سرعت بخشیدن به عادی‌سازی روابطشان با یکدیگر هستند؛ چراکه تل‌آویو و ریاض از سیاست‌های دولت بایدن به شدت ترس دارند و به نوعی در حال مخابره کردن سیگنال هماهنگی به کاخ‌سفید هستند.

چراغی افزود: اینکه چرا در وضعیت کنونی اخباری مانند دیدار رئووین ریولین، با هیأت بحرینی یا سفر نتانیاهو به عربستان و دیدارش با ولیعهد این کشور علنی می‌شود به خوبی نشان می‌دهد که ما شاهد یک خط تبلیغیِ مشخص و چند وجهی در این خصوص هستیم. به عنوان نمونه در قضیه سفر نتانیاهو به شهر نئوم و دیدارش با بن‌سلمان باید متوجه باشیم که رسانه‌های رژیم صهیونیستی به دستور نتانیاهو اخبارِ این دیدار را منتشر کردند و گفته شده که مقام‌های عربستان سعودی هیچ اطلاعی از این مساله نداشتند. دستگاه‌های امنیتی اسرائیل هم به این اقدام نتانیاهو اعتراض کرده‌اند و گفته‌اند که او به منافع کلان اسرائیل توجه نمی‌کند و صرفاً به دنبال منافع شخصی‌اش است. باید متوجه بود که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا بتواند عربستان سعودی را به دام بیاندازد و از این‌رو کاملاً به نقطه ضعف سران سعودی به خصوص ولیعهد جوان این کشور پی برده است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه دیده می‌شود نتانیاهو قرار است به امارات و بحرین سفر کند و از سویی دیگر ارتباط اسرائیل با عربستان روز به روز تنگاتنگ می‌شود، نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها مدت باقی مانده از دولت ترامپ را بهترین وقت برای مقابله با ایران و از سوی دیگر پیش بردن سیاست‌های خود در منطقه و در چارجوب پرونده عادی‌سازی می‌دانند؛ چراکه اعراب خلیج‌فارس از سیاست‌های بایدن به شرط ترس دارند و حالا اسرائیل به دنبال گیر انداختن آنها در یک مقطع و جایگاه حساس به نفع خود هستند.

وی افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که زمان نخست‌وزیری نتانیاهو رو به اتمام است و او حالا به دنبال استفاده از اختلاف ایجاد شده میان اعراب به نفع خود است که در رأس آن اختلاف امارات و عربستان قرار دارد. او با این کار موضع خود و حزب لیکود را برای انتخابات بعدی تقویت می‌کند و از سوی دیگر این مسائل به عاملی برای تحت فشار قرار دادن دولت آینده آمریکا توسط لابی‌ یهود تبدیل می‌شود. توجه داشته باشید که علنی و نهایی کردن رابطه با بحرین، امارات، سودان و حتی کشورهای کوچک‌تر، راه را برای عربستان سعودی باز می‌کند و این همان سناریوی نتانیاهو است.

نظر شما