شناسهٔ خبر: 44188975 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

یک هفته قرنطینه چه تاثیری در اردبیل داشت؟/ گلایه توام اصناف و کادر درمان

گروه استان‌ها- یک هفته از قرنطینه بیماری کرونا سپری شده و بررسی‌ها نشان می‌دهد، مسئولان چندان از آمار کاهش ابتلا رضایت ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، از اولین روز آذرماه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا مصوبه‌ای را به اجرا گذاشت که قرار بود در پی آن بحرانی از شیوع گسترده بیماری مهار شود. این مصوبه که تعطیلی اجباری بسیاری از مشاغل، تعطیلی اصناف و همچنین ممنوعیت تردد در سطح شهرها را شامل می‌شد، در هفته نخست خود به نتایج دلخواه نرسیده است.

تا جایی که هم کادر درمان از تداوم بی‌احتیاطی و بی‌توجهی مردم گلایه مند است و هم خود مردم از تعطیلی اجباری به ستوه آمده‌اند.

اصناف تعطیل شد، مردم با خودرو به خیابان‌ها ریختند

یکی از بازاریان اردبیل می‌گوید با اعلام ستاد کرونا ما جزو مشاغلی بودیم که تعطیل شدیم. چک‌هایمان در آستانه برگشت است و صاحبان ملک به هیچ عنوان راضی به تاخیر در پرداخت اجاره بها ندارد.

رضایی تصریح کرد: ما حق حضور در مغازه را نداریم چون لباس فروش هستیم اما برخی مشاغل خدماتی باز هستند و زیان قابل توجهی در همین یک هفته اول متحمل شدیم.

وی با بیان اینکه با کاهش دمای هوا بسیاری از لباس فروشی‌ها قادر به فروش البسه زمستانی خود نیستند، اضافه کرد: ستاد کرونا با باز شدن برخی اصناف به شدت برخورد می‌کند اما واقعیت این است که تردد مردم در شهر بیشتر هم شده است.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی نیز می گوید ستاد کرونا فقط به مشاغل ضروری اجازه فعالیت داده اما  کسی که لباس یا لوازم خانگی نیاز دارد مشخص نیست تکلیفش در این دو هفته چه خواهد شد.

کثرتی با انتقاد از بی برنامه‌گی گسترده در تعطیلی‌ها اضافه کرد: ما خانه نشین شده‌ایم و کلی ضرر کردیم اما مردم با ماشین در خیابان‌ها چرخ می‌زنند. اگر قرار بود قرنطینه باشد پس چرا عملا چنین چیزی مشاهده نمی‌شود؟

تنها 10 درصد در آمار مبتلایان کاهش داریم

با وجود تلاش‌های جسته گریخته دولت در مدیریت بحران کرونا واقعیت این است که رفت و آمد مردم به خانه‌های یکدیگر و به خیابان‌ها تغییر چندانی نداشته است. ساعت محدویت که از 9 شب تا 4 صبح فردا است فرصت هر ترددی را در طول روز فراهم ساخته است.

با محدودیت تردد به شهرهای دیگر دورهمی‌ها و جمع‌های خانوادگی به معضل جدی تبدیل شده و حتی صدای وزارت بهداشت را هم درآورده است.
تا جایی که اخیرا معاون وزیر بهداشت گفت: 30 درصد از ابتلا ها به دلیل دورهمی‌ها و هم نشینی‌ها است.

ایرج حریر چی با بیان اینکه 10 درصد کسانی که بستری می‌شوند و 50 درصد بیمارانی که وارد آی سی یو می‌شوند، فوت می‌کنند، اضافه کرد: میزان ابتلای امروز نتیجه رفتار خود ما است.

اما میزان ابتلا در یک هفته گذشته در اردبیل به چه شکل بوده است و آیا قرنطینه موثر بود؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار تسنیم تصریح کرد: برای کاهش مرگ و میر باید ابتدا به کاهش بستری برسیم.

شهرام حبیب زاده تصریح کرد: در یک هفته نخست قرنطینه میزان بستری‌ها 10 درصد کاهش یافته اما متاسفانه اغلب بیماران بدحال هستند.

وی افزود: انتظار می‌رود با سپری شدن یک هفته دیگر تعداد بستری به مراتب بیشتر کاهش یابد و لازم است به همین منظور مردم با ما همکاری کرده و از دورهمی و هم نشینی به جد خودداری کنند.

حبیب زاده تصریح کرد: تعطیلی اصناف با هدف کنترل بیماری بوده و نباید تلاش‌های صورت گرفته بی‌نتیجه بماند. انتظار داریم مردم توصیه‌ها را جدی بگیرند.

پزشکان بخش کرونای اردبیل در حالی از بی توجهی مردم گلایه دارند که این بیماری چون زهری کشنده در کوچه‌ها و خیابان‌ها در جریان است.

گزارش از ونوس بهنود

انتهای پیام/136/ش

نظر شما