شناسهٔ خبر: 44188870 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

«گردان تک‌نفره»؛ برگ زرینی درباره‌ی شهید عبدالرسول زرین

کارگردان «گردان تک‌نفره» با استفاده از ترکیبی از تصاویر واقعی، خاطرات همرزمان شهید عبدالرسول زرین و نیز برخی از تصاویر که بازسازی شده، رشادت‌های این شهید را پربارتر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «گردان تک‌نفره»، مستندی به کارگردانی داریوش یاری است که از شبکه ی اول سیما روی آنتن رفت. شهید زرین اهل استان کهگیلویه و بویر احمد اولین حضورش  در جبهه در منطقه‌ی کردستان بود. پس از اتمام عملیات و بازگشت به خانه و ازدواج، سلاح نبرد را به زمین نگذاشت و به عنوان رزمنده این بار از طرف سپاه پاسداران اصفهان عازم منطقه‌ی عملیاتی استان خوزستان شد.

حضور شهید عبدالرسول زرین در مناطق آبخیز استان خوزستان در مقام یک تک تیرانداز حرفه ای باعث شده بود لرزه بر اندام ارتش بعثی بیافتد. در بین ارتش دشمن شهید عبدالرسول زرین به جیش الاسد معروف شده بود یعنی کسی که به اندازه‌ی یک ارتش نیرومند و مانند یک شیر ژیان غرنده است.

داریوش یاری با استفاده از ترکیبی از تصاویر واقعی و خاطرات همرزمان و فرزند آن شهید بزرگوار و نیز برخی از تصاویر که بازسازی شده‌ی رشادت های شهید هست، مستند خود را به پربارتر کرده است.

اوج قله‌ی این مستند زمانی است که لحظه ی اصابت گلوله به گوش شهید زرین را به تصویر می کشد. هنگامی که شهید لبخند می زند ولی اطرافیان در تکاپوی پانسمان زخم گوش آن شهید بودند. تصویر این شهید بزرگوار با گوش زخمی ثبت و روی جلد مجله‌ی پیام انقلاب منقوش می‌شود و به دست امام خمینی (ره) می رسد. امام با دیدن چهره‌ی خندان آن رزمنده ی سلحشور مشتاق دیدار می شوند و این دیدار نیز میسر شد و گردان یک نفره به دیدار امام می رود. با همان لبخند همیشگی که حتی در لحظه ی اصابت گلوله نیز ازلبانش پاک نشد.

دیگر از نکات مهم این مستند روایت لحظه‌ی ترکش خوردن شهید زرین است آن هم آن گونه که فرزند شهید زرین نقل می کند. شهید زرین ترکش می خورد اما پس از مداوا دوباره رهسپار دیار رشادت و شهادت می شود.

روایت و تصویر لحظه‌ی شهادت شهید عبدالرسول زرین نیز بسیار زیبا به تصویر کشیده شد. هم از جنبه‌ی نقل قول از زبان فرزند شهید و هم ازتکنیک‌های سینمایی و نمایشی برای درک بهتر لحظه‌ی شهادت آن بزرگوار استفاده شد که باعث استغنای سکانس مربوطه بود.

به طور کلی، تکنیک اصلی داریوش یاری استفاده ی همزمان از تصاویر بازسازی شده و خاطرات نزدیک شهید زرین بود که در این امر بسیار موفق بوده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما