شناسهٔ خبر: 44188531 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

همه چیز درباره شرکت بزرگ و قدرتمند نایک

صاحب‌خبر -

کاری از حزب استادان

بدون شک می توان گفت که نایک یکی از بزرگترین و قدرتمند ترین برند های جهان هست . چون بهترین ورزشکاران دنیا برند نایک را انتخاب کرده اند .

همه چیز درباره نایک 

نایک یا نایکی یک شرکت چند ملیتی امریکا هست که در زمینه طراحی، توسعه، ساخت ، بازاریابی و فروش در سراسر جهان فعالیت می کند و محصولاتی چون کفش ، پوشاک ، تجهیزات ، لوازم جانبی و خدمات به مشتریان خود ارائه می کند. دفتر مرکزی این شرکت در نزدیکی بیورتون، اورگان، در کلان شهر پورتلند واقع شده است. نایک بزرگترین تأمین کننده کفش و پوشاک ورزشی در جهان و یکی از تولید کننده عمده تجهیزات ورزشی است که درآمد بیش از 24.1 میلیارد دلار(واقعا زیاده) در سال مالی 2012 خود داشته است. و تا سال 2012، بیش از 44000 نفر در سراسر جهان به خدمت  این شرکت در آمده اند.

در سال 2014 این برند به تنهایی 19 میلیارد دلار ارزش گذاری شد و که باعث شد به با ارزش ترین برند در زمینه محصولات ورزشی تبدیل شود. در سال 2017، برند نایک 29.6 میلیارد دلار ارزش گذاری شد. همچنین در سال 2018 نایک رتبه 89ام لیست 500 شرکت بزرگ ایالات متحده امریکا در مجله Fortune ، بر اساس در آمد کل را بدست آورد. خیلی ها معتقد هستند که نایک از ادیداس بهتره و دلیلش این هست که بیشتر ورزشکاران معروف از نایک استفاده می کنند .

این شرکت در 25 ژانویه سال 1964 به عنوان Blue Ribbon Sports توسط بیل بوورمن و فیل نایت تأسیس شد و در 30 مه 1971 به طور رسمی به شرکت نایک تبدیل شد. این شرکت نام خود را از نایک ، الهه یونانی پیروزی گرفته است. نایک محصولات خود را با نام های تجاری خود مانند Nike Golf, Nike Pro, Nike+, Air Jordan, Nike Blazers, Air Force 1, Nike Dunk, Air Max, Air Zoom, Foamposite, Nike Skateboarding, Nike CR7 و شرکت های زیر مجموعه از جمله برند جردن (Jordan)  و کانورس (Converse) به فروش می رساند.

همچنین نایک از سال 1995 تا سال 2008 مالک شرکت Bauer Hockey بود که حتی اسم آن را به Nike Bauer تغییر داد. این شرکت علاوه بر ساخت لباس و تجهیزات ورزشی ، فروشگاه هایی را با نام نیک تاون (Niketown) ساخت و افتتاح کرد. نایک اسپانسر بسیاری از ورزشکاران شناخته شده و تیم های برتر دنیاست، شعار تبلیغلتی “فقط انجامش بده!” (Just Do It) و لوگوی این شرکت در سراسر دنیا شناخته شده است . که همتون میدانید .

مبدا و تاریخچه نایک

عکس بالا هم عکس دفتر مرکزی شرکت نایک در بیورتون، اورگان است که از نظرم زیبا هست ولی حیف که نمی تونیم بریم از نزدیک ببینیم .

نایک، در ابتدا با نام Blue Ribbon Sports (BRS) شناخته می شد، توسط دونده تیم دانشگاه اورگان، فیل نایت و مربی وی بیل بوورمن، در 25 ژانویه سال 1964 تاسیس شد. این شرکت در ابتدا در یوجینِ اورگان به عنوان توزیع کننده ی کفش های ورزشی  سازنده ژاپنی Onitsuka Tiger فعالیت می کرد و بیشترین فروش را از طریق جلسات مربوط به دو میدانی بود انجام می داد. و در این مدت کفش ها را در خودروی خود بفروش می رساند.

به گفته اوتیس دیویس، ورزشکار دو دانشگاه اورگان که با مربیگری بوورمن مدال آور طلای المپیک تابستانی سال 1960 را به دست آورده، مربی او اولین جفت کفش نایک را برای او ساخت. این ادعای با این گفته که ” اولین کفش نایک برای فیل نایت ساخته شده است ” تناقض دارد. و تا حدی اشتباه است . 

به گفته دیویس، ” من به تام بروکاو گفتم که من اولین نفر بودم. من به آنچه که همه میلیاردرها می گویند اهمیتی نمی دهم. بیل بوورمن اولین جفت کفش نایک را برای من ساخت. مردم حرف من را باور نمی کنند. در واقع، من  از پوشیدن آن ها حس خوب و راحتی نداشتم. از پا خوب پشتیبانی نمی کردند و خیلی تنگ و سفت بودند. اما من دیدم که بوورمن آنها را با waffle iron (ظرف دو تیکه فلزی که برای پختن وافل استفاده می شود) ساخت و آن ها مال من بودند. “

در اولین سال کار خود، BRS حدود 1300 جفت کفش دویدن (رانینگ) ژاپنی به ارزش 8000 دلار فروخت. تا سال 1965، فروش آن به 20000 دلار رسیده بود. در سال 1966، BRS اولین فروشگاه خود را در بلوار 3107 پیکو در سانتا مونیکا، کالیفرنیا افتتاح کرد که قدم خیلی خوبی برای شروع بود . در سال 1967 ، با افزایش فروش، BRS توانست فروش و توزیع خود را در ساحل شرقی، ولزلی ، ماساچوست گسترش داد.

در سال 1971، روابط بین BRS و Onitsuka Tiger به پایان رسید. BRS آماده شد تا اولین خط تولید کفش خود را با برند نایک راه اندازی کند و از لوگوی (Swoosh) که به تازگی توسط کارولین دیویدسون طراحی شده بود، برای برند خود استفاده کرد. Swoosh برای اولین بار توسط نایک در 18 ژوئن سال 1971 مورد استفاده قرار گرفت و در 22 ژانویه سال  1974 در دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده به ثبت رسید.

سال 1976 ، شرکت نایک، شرکت جان براون و شرکا را که در سیاتل مستقر بودند، را به عنوان اولین آژانس تبلیغاتی خود استخدام کرد. در سال بعد، آژانس اولین “تبلیغ تجاری” را برای نایک ، با نام “خط پایانی وجود ندارد” تولید کرد که در آن هیچ محصولی از نایک نشان داده نمی شد. تا سال 1980، نایک توانست 50 درصد از بازار فروش کفشهای ورزشی در آمریکا برای خود کند.که کار بسیار بزرگی بود.

ویدن + کندی (Wieden + Kennedy)، آژانس تبلیغاتی اصلی نایک، برای ایجاد بسیاری از تبلیغات  تلویزیونی با نایک همکاری کرده است و این مجموعه همچنان آژانس تبلیغاتی اصلی نایک است. این یکی بنیانگذاران آژانس، دن ویدن، بود که شعار مشهور معروف “فقط انجامش بده!” (Just Do It) برای کمپین تبلیغاتی نایک در سال 1988 ابداع کرد، که توسط مجله Advertising Age به عنوان یکی از پنج شعار تبلیغی برتر قرن بیستم انتخاب شده و در موسسه اسمیتسونیان با افتخار ثبت شده است. والت استک در اولین تبلیغ “Just Do It” نایک ، که در اول ژوئیه سال 1988 پخش آن آغاز شد، حضور داشت. ویدن گفته است که برای این شعار از آخرین جمله گری گیلمور“Let’s do it” (بیایید انجامش بدیم)، قبل از اعدام وی الهام گرفته است. اگه گری گیلمور رو نمیشناسید بگم که ایشون یه قاتل بود که دونفر رو کشته بود و اخرین حرفش قبل اعدام Let’s do it بود . 

در طول دهه 1980، نایک خط تولید محصولات خود را گسترش داد تا بسیاری از ورزش ها و مناطق مختلف دنیا را در بر بگیرد. در سال 1990 ، نایک دفتر مرکزی خود را در یک مجموعه بزرگ که شامل 8 ساختمان بود در بیورتون اورگان قرار داد. اولین فروشگاه اختصاصی نایک با نام نایک تاون (Niketown) در نوامبر همان سال در مرکز شهر پورتلند افتتاح شد.

فیل نایت اواسط سال 2015 اعلام کرد که به عنوان رئیس نایک در سال 2016 کناره گیری خواهد کرد. وی رسما در تاریخ 30 ژوئن 2016 از کلیه وظایف خود در قبال شرکت نایک کناره گیری کرد.

در اکتبر سال 2019 ، جان دوناهو به عنوان مدیرعامل بعدی اعلام شد و رسما در تاریخ 13 ژانویه سال 2020 بجای مارک پاکر مدیر عامل شرکت نایک شد. در نوامبر 2019، این شرکت فروش خود را از طریق آمازون متوقف کرد و بیشتر بر روی ایجاد رابطه ی مستقیم با مشتریان خود متمرکز شد.

دارایی ها

نایک در طول تاریخ خود چندین شرکت پوشاک و کفش ورزشی را خریده و فروخته است. اولین آن خرید شرکت بزرگ تولید کفش کول هان (Cole Haan) در سال 1988 و به دنبال آن خرید بائر هاکی (Bauer Hockey) در سال 1994 بود. سال 2002، نایک شرکت پوشاک Hurley International را از موسسش باب هورلی خریداری کرد. سال 2003، نایک 309 میلیون دلار! برای دست آوردن شرکت تولید کتونی کانوِرس (Converse) پرداخت کرد. همچنین نایک شرکت Starter را در سال 2004 و شرکت تولید کننده لباس فوتبال Umbro را در سال 2007 به دست آورد.

نایک به منظور تغییر در خط مشی های تجاری خود، واگذاری برخی از شرکت های زیر مجموعه خود را در سال 2000 آغاز کرد. شرکت Starter را در سال 2007 و Bauer Hockey در سال 2008 فروخت. همیچنین در سال 2012 Umbro و در سال 2013 Cole Haan را نیز فروخت. و تا سال 2020 فقط شرکت Converse را به عنوان تنها شرکت زیرمجموعه نایک باقی مانده است.

نظر شما