شناسهٔ خبر: 44188307 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/بررسی زلزله‌های هفته گذشته/

ثبت ۵ زلزله بالاتر از ۴ ریشتر در ۳ استان

مریم رضایی

در هفته گذشته استان‌های فارس، گلستان و سمنان زلزله‌های بزرگتر از ۴ ریشتر را تجربه کردند و بندرعباس استان هرمزگان نیز با زمین لرزه ۳.۴ ریشتری لرزید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در این روز، مجن استان سمنان زلزله‌های ۴ و ۴.۱ ریشتری، اشکنان استان فارس زلزله‌های ۴ و ۴.۴ و مراوه تپه استان گلستان زلزله ۴.۸ ریشتری را تجربه کردند. جزئیات زمین لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه اول آذر

در سربیشه استان هرمزگان زلزله ۲.۵ ریشتری و در کهنوج استان کرمان زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

مجن استان سمنان بعد از یک زمین لرزه به بزرگای ۴ ریشتر، با زلزله دیگری به بزرگای ۴.۱ لرزید. کانون این زمین لرزه در ۱۵ کیلومتری مجن، ۲۹ کیلومتری دیباج و ۲۹ کیلومتری دامغان این استان بوده است. همچنین وقوع زلزله ۲.۵ ریشتری  از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

یکشنبه ۲ آذر

در اشکنان استان فارس بعد از زلزله‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۲۰ کیلومتری زمین،  زمینلرزه دیگری به بزرگای ۴.۴ در عمق ۱۶ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۳ کیلومتری اشکنان و ۱۴ کیلومتری "اهل" استان فارس و ۱۹ کیلومتری بندرمقام استان هرمزگان بوده است.

در این روز، همچنین در سردشت استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹، بهبهان استان خوزستان زلزله ۲.۹، گوگان استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۹ و رویدر استان هرمزگان زلزله ۲.۸ ریشتری به ثبت رسید.

دوشنبه ۳ آذر

بندر عباس استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری را در این روز تجربه کرد که کانون آن در ۲۳ کیلومتری بندرعباس، ۴۰ کیلومتری فین و ۴۲ کیلومتری قلعه قاضی این استان گزارش شد.

در خوشرود پی استان مازندران زلزله ۲.۵ ریشتری، در دیباج استان سمنان زلزله ۲.۸ ریشتری، در رابر استان کرمان زلزله ۲.۵ ریشتری و در گوریه استان خوزستان زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

شوشتر استان خوزستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۹کیلومتری شوشتر، ۲۲ کیلومتری گوریه و ۳۰ کیلومتری مسجد سلیمان این استان گزارش شد.

سه شنبه ۴ آذر

در انبارالوم استان گلستان زلزله ۲.۹ و قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷ به ثبت رسید و رامیان استان گلستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد که کانون آن در ۱۰ کیلومتری رامیان، ۱۸کیلومتری خان ببین و ۱۸ کیلومتری آزادشهر این استان بوده است.

بردخون استان بوشهر با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۲۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۵ کیلومتری برد خون، ۲۶کیلومتری آبدان و ۳۴ کیلومتری کاکی این استان بوده است.

کوخرد استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۹ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۴کیلومتری کوخرد، ۱۷ کیلومتری بستک و ۳۳ کیلومتری جناح این استان گزارش شد.

چهارشنبه ۵ آذر

در این روز نیز در منطقه بافق استان یزد زلزله ۲.۵ریشتری، در باغین استان کرمان زلزله ۲.۶ریشتری و در میامی استان سمنان زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

نظام شهر استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید که کانون آن در  ۲۸ کیلومتری نظام‌شهر، ۳۱ کیلومتری بروات و ۳۴ کیلومتری بم این استان بوده است.

مراوه تپه استان گلستان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۸ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد که کانون آن در ۲۱ کیلومتری مراوه تپه و کیلومتری استان گلستان و ۴۷کیلومتری گرماب استان خراسان شمالی گزارش شد.

پنج شنبه ۶ آذر

در هجدک استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد که کانون آن در ۳۷ کیلومتری هجدک، ۵۰ کیلومتری چترود و ۵۱ کیلومتری شهداد این استان گزارش شد. وقوع زلزله ۲.۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بود .

در شیروان استان خراسان شمالی زلزله ۲.۹، دوبرجی استان فارس زلزله ۲.۸، دیزجی استان کردستان زلزله ۲.۸، مراوه تپه استان گلستان زلزله ۲.۸ و زیراب استان مازندران زلزله ۲.۸ به ثبت رسید.

راور استان کرمان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۷ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۶۶ کیلومتری راور، ۶۷ کیلومتری هجدک و ۸۶ کیلومتری چترود این استان بوده است.

تنگ ارم استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۳ را تجربه کرد که عمق آن در ۵ کیلومتری و کانون رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۴ کیلومتری تنگ ارم و ۲۱ کیلومتری برازجان استان بوشهر و ۳۳ کیلومتری کنار تخته استان فارس بوده است.

جمعه ۷ آذر

جندق استان اصفهان زلزله ۳.۳ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۸۰ کیلومتری جندق، ۱۰۷ کیلومتری چوپانان و ۱۱۵ کیلومتری انارک این استان گزارش شد.

در فاربیاب استان کرمان زلزله ۲.۵، مراوه تپه استان گلستان زلزله ۲.۹ و شوشتر استان خوزستان زلزله ۲.۹ رخ داد.

خرم آباد استان لرستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون رومرکز آن در ۱۷ کیلومتری خرم آباد، ۳۴ کیلومتری ویسیان و ۳۶ کیلومتری معمولان این استان بوده است.

هجدک استان کرمان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۳ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۴ کیلومتری هجدک، ۴۴ کیلومتری چترود و ۴۹ کیلومتری شهداد این استان به ثبت رسید.

قطور استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۷ کیلومتری زمین را تجربه کرد که کانون آن در ۲۵ کیلومتری قطور،۴۱ کیلومتری زرآباد و ۵۶ کیلومتری سیه چشمه این استان بوده است.

انتهای پیام

نظر شما