شناسهٔ خبر: 44186722 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکنش‌ آمریکایی‌ها به ترور شهید فخری‌زاده

نیویورک- ایرنا- شخصیت‌های سیاسی ، علمی و پژوهشی آمریکا در واکنش به ترور شهید محسن فخری‌زاده، آن را توطئه‌ای برای ممانعت از دیپلماسی با ایران دانستند که دولت بایدن باید تعهد واقعی را درباره آن نشان دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، به دنبال انتشار خبر ترور شهید فخری‌زاده رئیس مرکز پروهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مارک فیتزپاتریک مدیر موسسه اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی و مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا روز جمعه نوشت: دلیل ترور فخری‌زاده ممانعت از ظرفیت جنگی ایران نبود بلکه ممانعت از دیپلماسی بود.

وی در پیام دیگری اظهار کرد: در ترور فخری‌زاده، اسرائیل به ایران پیامی نداد، این قتل یک شخص و احیای دیپلماسی بود.

استفان والت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد هم در واکنش به این ترور گفت: در ماه مارس، بایدن در فارن افیرز نوشت که ترور سلیمانی توسط ترامپ، چشم‌انداز یک چرخه فزاینده خشونت را برپا کرد.

وی افزود: پاسخ او به کشتن یک دانشمند هسته‌ای ایران، درباره تعهد صادقانه او به "نظم مبتنی بر قانون" به ما خواهد گفت.

تریتا پارسی فعال ایرانی-آمریکایی و معاون اجرایی اندیشکده کوئینسی هم در این باره نوشت: هدف واقعی ترور فخری‌زاده، جو بایدن و قصد او برای بازگرداندن دیپلماسی با ایران بود که این سوال مهم را مطرح می‌کند که شرکای استراتژیک آمریکا نباید امنیت ایالات متحده را بیشتر سازند نه اینکه کمتر کنند؟

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکا هم در واکنش به ترور شهید فخری‌زاده نوشت: اگر هدف اولیه کشتن آقای فخری‌زاده سخت‌تر کردن بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران باشد، خب این ترور، آمریکا، اسرائیل و جهان را امن‌تر نمی‌کند.

جان برنان رئیس پیشین سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) هم این ترور را یک اقدام جنایی دانست و هشدار داد این اقدام ممکن است منجر به انتقام مرگبار و دور جدید درگیری‌ها در منطقه شود.

ایلهان عمر عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا هم در واکنش به این ترور و با اشاره به اظهارات جان برنان رئیس پیشین سازمان سیا، نوشت: مخالفت با نقض قوانین بین‌المللی یک مساله حزبی نیست، این هم فقط درباره ایران نیست. این درباره تعادل وغوطه‌ور نکردن جهان به هرج و مرجی بیشتر از آنچه که در آن قرار داریم، است.

اسعد ابوخلیل استاد دانشگاه کالیفرنیا هم در این زمینه اینگونه نوشت: تصور کنید اگر ایران ، یا دولت دیگری که با ایالات متحده همسو نیست ، دست به قتل دانشمندان هسته ای اسرائیلی بزند.  آیا می توانید خشم دولت های غربی ، رسانه ها ، سوداگران حقوق بشر و اتاق های فکر را تصور کنید؟ اوه ، البته بمب های هسته ای اسرائیلی صدمه ای نمی بیند.

سوزان دی‌ماگیو عضو ارشد اندیشکده کارنگی و هیات مدیره اندیشکده کوئینسی هم در بیانیه مشترکی با تام پیکرینگ، فرانک ویزنر، بیل لوئرس و استفان هینتس گفت: ترور دانشمند برجسته هسته‌ای ایران نمایانگر تلاشی عمدی برای ایجاد پاسخی که می‌تواند برای توجیه حملات نظامی علیه ایران توسط ایالات متحده یا سایر کشورها بوده است.

وی افزود: ایران در تلافی مجموعه‌ای از حوادث اخیر خرابکاری، خویشتنداری نشان داده است. اگر ایران به این تحریک پاسخ دهد ، یک جنگ جدید می‌تواند به سرعت خاورمیانه را در آستانه تحلیف رئیس جمهوری جدید ایالات متحده شعله‌ور سازد..

این تحلیگر مسایل هسته‌ای ایران، ادامه داد: ما از همه مقامات ایالات متحده و اعضای کنگره می‌خواهیم که به شدت با افرایش بیشتر تنش مخالفت کنند. در عوض ایالات متحده باید دیپلماسی فوری را برای کاهش تنش‌ها دنبال کند و زمینه را برای احیای توافقنامه بین المللی هسته‌ای آماده کند. ‌

باربارا اسلاوین عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک هم در یادداشت توئیتری خود نوشت: آیا اسرائیلی‌ها واقعا فکر می‌کنند که قتل یک دانشمند هسته‌ای دیگر ایرانی، مانع دانش هسته‌ای ایران می‌شود؟ تعداد زیادی از فیزیکدانان هسته‌ای دیگر جای او را می‌گیرند. فقط پایان دادن به خصومت بین اسرائیل و جمهوری اسلامی را دشوار می‌کند.

گرِگوری میکس عضو مجلس نمایندگان آمریکا از نیویورک هم به این ترور واکنش نشان داد و گفت: ترور یک افزایش تنش است که تنها توانایی بایدن را برای بازگرداندن توافق با ایران تضعیف می‌کند.

وی افزود: من نگران آن هستم که این عمدی باشد. این اقدام کمترین اثری در مهار حرکت ایران به سمت توانایی هسته‌ای نخواهد داشت اما می‌تواند دیپلماسی را از مسیر صلح، خارج سازد.

خواکین کاسترو عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا دیگر مقام آمریکایی بود که به این ترور واکنش نشان داد و گفت: بسیار روشن است، روش تایید شده برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی خستگی‌ناپذیر است.

وی افزود: اگر هدف خودخواهانه این قتل، مشکل‌کردن بازگشت به توافق ایران است، آمریکایی‌ها و متحدانمان کمتر ایمن هستند.

گروه صلح‌طلب کدپینک هم با محکوم کردن اقدام تروریستی در به شهادت رساندن "محسن فخری‌زاده"، اعلام کرد: اسرائیل در تلاش است تا قبل از آنکه ترامپ کاخ سفید را ترک کند، جنگی با ایران به راه اندازد.

این گروه در بیانیه خود افزوده است: همه دنیا به ویژه "جو بایدن" باید ترور غیرقانونی محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کند. نگذارید اسرائیل صلح با ایران را خراب کند!

نظر شما