شناسهٔ خبر: 44185097 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

هومن افاضلی: در آلمان بایرن مونیخ قهرمان می شود، در ایتالیا یوونتوس | هم بارسلونا آشفته است هم رئال مادرید!

احسان ولی دوست

هومن افاضلی در بخش پایانی گفتگوی خود با سامان خدائی، به تحلیل راه حل هایی برای رفع مشکلات فوتبال ایران پرداخته است. ضمن اینکه بخشی دیگر از این گفتگو به فوتبال اروپا برمی گردد. بدون شک دیدن و خواندن این بخش از گفتگو جذابیتی ویژه دارد

صاحب‌خبر -

برنامه ملاقات با چهره ها با هومن افاضلی به بخش پایانی رسید.  این بخش نیز با دیگر بخش ها متفاوت است و سامان خدائی از هومن افاضلی سوالات جدید و تازه ای پرسید. لیگ قهرمانان اروپا و قهرمان فصل فعلی لیگ های اروپایی در این بخش از سوی افاضلی پیش بینی و بررسی شده است. تا پایان این برنامه با ما همراه باشید.

به عنوان کسی که در فوتبال ما کار تحقیقاتی کرده، فکر می کنید کشور ما مثل الگویی که قطر به کار برد، الگوی گلخانه ای که شروع کرد به پرورش یک تیم، مثلا ما چنین تیمی بسازیم برای ده سال آینده یا نه؟ کشور ما باید روی آکادمی ها کار کند؟

ما نمی توانیم آنگونه کار کنیم الان داریم آن شکل کار می کنیم این بچه هایی که الان در لیگ ما جزو بازیکنان شاخص هستند همه در تیم ملی نوجوانان، جوانان و امید ما بوده اند و همه گلخانه ای هستند و بعد به باشگاه ها رفته اند چون چرخه تولید بازیکن ما متوقف شده است. اما اشکال این است که الان ساز و کارش برای ما فراهم نیست که گلخانه ای کار کنیم رفته ایم در اینکه از مدارس فوتبال بازیکن بگیریم و مدراس فوتبالمان هم خرید و فروشی است و به سمت پول رفته و داد و ستدی شده است. آن خروجی را ندارد و حالا مشکل داریم و یعنی اگر گلخانه ای هم عمل کنیم و برویم از مدارس فوتبال بازیکن بیاوریم و تیم نونهالان درست کنیم و همان را تیم نوجوانان کنیم دیگر جواب نمی دهد در حالی که قطر چون این مشکلات را ندارد با آن جمعیت محدودش می تواند این کار را کند چون تلنت ها را به جای پولدارها می آورد، الان موفق است.

چون شما نزدیک به فدراسیون هستید این را می پرسم.

من الان در فدراسیون دوست زیاد دارم ولی هیچ ارتباطی با فدراسیون ندارم.

بالاخره تا حدی در جریان کار فدراسیون بوده اید. آقای جلالی یک موضوع دیگر هم مطرح کردند اینکه مربیان ما اگر خودشان بخواهند به اروپا بروند و علم را یاد بگیرند و آن تجربه را پیدا کنند، باشگاه تحویل نمی گیرند باید از طرف فدراسیون بروند تا آن استقبال از آنها شود و تجربه به دست بیاورند. خود مربی می تواند به صورت شخصی برود؟

برمی گردد به اینکه چه جوری ارتباط بگیری و سبقه ات در مربیگری چه چیزی باشد. چون من این کار را با چلسی کرده ام زمانی که آقای مورینیو بود، در سال 2007 و بعد از جام جهانی 2006. یک هفته مهمان چلسی بودم و این ارتباطی که بود باعث شد با 20 مربی دیگر بنشینم و حتی جلسه پرسش و پاسخ داشته باشیم. این ها بود اما بعد رفتم آرسنال و دقیقا چیزی شد که آقای جلالی گفتند. آن ارتباط را نداشتم و شرایط طور دیگری بود پس برمی گردد به اینکه چطور ارتباط بگیری طبیعتا وقتی که فدراسیون این قضیه را سازماندهی می کند می شود مثل قسمت اول من در باشگاه چلسی. اگر خوب آن ارتباط برقرار نشود مثل آرسنال می شود. بنابراین این خیلی مهم است که شما چه جور می روی و فدراسیون در این زمینه خیلی می تواند کمک کند اما فکر می کنم فدراسیون فوتبال ما انقدر درگیری یومیه دارد که این مسائل شاید به ذهن شان خطور نکند، نه اینکه خطور نکند ممکن است در کمیته آموزش فکر کنند ولی جزو دغدغه های فدراسیون نیست. فوتبال ما الان از لحاظ اقتصادی ورشکسته است، این همه بدهی که باشگاه ها در جاهای مختلف دارند مال بدهکاری است و تا وقتی موضوع حق پخش تلویزیونی حل نشود، این به همین شکل می ماند من اگر رئیس فدراسیون باشم طبیعتا انرژی ام را روی حق پخش می گذارم به جای اینکه دنبال فرستادن مربیان باشم، اول این را حل می کنم دو مسئله دیگر را حل می کنم و اقتصادی شد قضیه، بقیه کارها خود به خود آسان می شود. ولی وقتی شما مشکل اقتصادی دارید و مریض های شما همه در اتاق عمل زیر اکسیژن هستند و مشکل دارید طبیعتا به این نمیرسی که بروی بخش و یک مریض خوشحال که حالش خوب است را ویزیت کنی این ها مال زمانی است که مسائل اولیه نداری. الان فدراسیون ما مسائل اولیه دارد.

سوالات من اینجا تمام می شود ولی می خواهم به عنوان سوال پایانی بپرسم که پیش بینی شما را از لیگ های اروپایی بپرسم. اول، سری آ.

هنوز هم فکر می کنم یوونتوس اول می شود.

لالیگا چطور.

لالیگا امسال سخت است برای اینکه هر دو تیم بزرگ اسپانیا مشکل دارند. هم به لحاظ اقتصادی به خاطر کرونا هم اینکه تیم هایشان همچنان آشفته است یعنی شما در رئال مادرید هنوز آشفتگی دارید و در بارسلونا خیلی این مسئله را دارید برای اینکه بازیکنان بزرگشان بلاتکلیف هستند. در رئال راموس که کاپیتان و سمبل تیم است، بلاتکلیف است در بارسلونا مسی بلاتکلیف است و آنجا پیچیده است و باید دید کدام تیم زودتر خود را مرتب می کند تا بتوانند تمرکزشان را روی زمین بگذارند.

لیگ برتر؟

آنجا از همه جا سخت تر است، آنجا 8 تیم می توانند اول شوند. گریزی هم به حق پخش بزنم، بالاترین حق پخش در دنیای فوتبال و سه برابر بوندسلیگا در انگلستان است، درآمدی که این تیم ها دارند باعث شد تا بهترین مربیان دنیا آنجا باشند و الان دارند بهترین بازیکنان دنیا را هم به آنجا می برند. شما هیچ وقت نمی توانستید تصور کنید که یک روزی مسی را کسی بتواند وسوسه کند تا از بارسلونا برود ولی آنجا الان مشکل اقتصادی وجود دارد و سیتی این بازیکن را وسوسه می کند تا مسی را بگیرد. پس بهترین بازیکنان دنیا الان در لیگ برتر هستند، بهترین مربیان هم آنجا هستند رقابت خیلی فشرده است. تعداد تیم ها به خاطر درآمدهای عجیب تلویزیونی که دارند، زیاد شده الان 8 تیم هستند که در یک لول هستند و یا خیلی بهم نزدیک اند و این رقابت را سخت می کنند. الان در لیگ ما 8 تیم دارند رقابت می کنند که بیفتند و آنجا 8 تیم رقابت می کنند که اول شوند. این تفاوت اقتصادی است که آنها با بقیه لیگ ها درست کرده اند.

بوندسلیگا.

آنجا تکلیف مشخص است. بایرن مونیخ.

فرانسه هم که مشخص است؟ پاری سن ژرمن؟

بله.

لیگ قهرمانان؟ فکر می کنم لیورپول و بایرن مونیخ؟

لیگ قهرمانان مقداری متفاوت است به خاطر اینکه فرم تیم ها در روزی که بازی های بزرگ برگزار می شود تفاوت دارد ولی مرحله گروهی نه، شما می روید یک چهارم نهایی و آنجا دو تیم بزرگ که هردو مدعی قهرمانی هستند به هم می خورند. در لیگ داخلی کشورها آن تیمی که ثبات بیشتری دارد و می تواند با مصدومیت هایش کنار بیاید، نسبت به تیم های داخلی آنجا شانس بیشتری دارد بنابراین یک جاهایی تکلیف معلوم است آنجایی که تیم های هم اندازه مثل لیگ انگلستان زیاد هستند خب بلاتکلیفی است اما لیگ قهرمانان، موقعی که بازی های بزرگ حذفی برگزار می شود، مثلا لیورپول به بایرن مونیخ برخورد می کند یا رئال مادرید به بارسلونا و یا منچسترسیتی به یوونتوس برخورد می کند، فرم آن دوهفته ای که این تیم در آن شرایط بوده تعیین کننده کیفیت و میزان برنده بودن و آن بازی است و البته شانس، اختلاف هم کم است و توپ را می زنند و به تیر می خورد و گل می شود، همان توپ را می زنند و می خورد به تیرک و بیرون می رود. این دو سه سانتی متر سرنوشت بازی را عوض می کند، جزئیات خیلی کوچک و این خیلی مهم است که شما در آن زمان چه فرمی دارید. برمی گردد به کیفیت تیم ها در آن ماه های آخر، ماه مِی که در آن دو ماه آخر لیگ قهرمانان در چه شرایطی هستند ولی در لیگ های دیگر نه، این قضیه از پتانسیل تیم ها می تواند حل شود.

خود شما طرفدار چه تیمی هستید.

من تکلیفم معلوم است و هوادار بایرن مونیخ هستم.

چرا بازیکنان تیم ما را می برید؟

طرفدار چه تیمی هستید؟

دورتموند.

خب چرا شما نگه نمی دارید. ما پول بهتر می دهیم می بریم.

این تضعیف است.

نه این تضعیف نیست. یک چیز را بگویم، در لیگ 1 ایران، 2 3 سری مربی هستند که بهترین نفرات تیم های دیگر را می گیرند و ممکن است بدردشان نخورد ولی آنها را می گیرند برای اینکه آن تیم ها نتوانند رقابت کنند. همه را به تیم خودشان می آورند سوای اینکه تیم خودشان کیفیت مضاعف پیدا می کند، آن تیم ها هم ضعیف می شوند پس این یک متد است. سال ها بایرن مونیخ این کار را با تیم های بوندس لیگا کرد.

سال های قبل هم با لورکوزن دیگر.

با همه تیم ها یعنی تاپ ها و تعیین کننده های کلیدی تیم های دیگر را می گرفت حتی اگر بدردش نمی خورد، 7 8 10 سال است از بعد از اینکه دو بازیکنش یعنی فیلیپ لام و شواین اشتایگر که نمی خواستند قراردادشان را تمدید کنند، این مربوط به سال 2007 است، می خواستند از بایرن بروند به تیم های کشورهای دیگر. آمدند صحبت کردند در صورتی می مانیم که شانس لیگ قهرمانان داشته باشیم، یعنی از حالت لوکال تیم را بیرون بیاورید که فقط دنبال بوندسلیگا هستید. سیاستشان را عوض کردند گه گاهی هنوز بهترین بازیکنان تیم های دیگر را می خرند ولی رفتند سمت تیمی که بتواند لیگ قهرمانان را ببرد پس رفتند سراغ بازیکنانی که تاپ بین المللی بودند. این سیاست عوض شد و حالا کیفیتشان به نسبت بقیه تیم ها خیلی متفاوت است ولی هر تیمی به خصوص تیم دورتموند بازیکنی داشته باشد در حد بین المللی، قطعا می گیرند. خب در دسترس تر است و قیمت پایین تری دارد و طبیعتا این کار را می کنند ضمن اینکه یک چیزی را بگویم در آلمان تیم ها دوست دارند با بازیکنان آلمانی شان ببرند و این چیزی است که آنجا هست و یک مورد ملی گرایانه به خصوص در بایرن وجود دارد اما صرفا از حالت بوندسلیگا خارج شده اند و هرکسی را از هرجا که فکر کنند یک ستاره است تا موفق شوند، می گیرند.

پس به امید قهرمانی بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان و دورتموند در بوندسلیگا.

حالا شما این آرزوها را داشته باش ولی باید ببینیم چه می شود.

آقای افاضلی ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید. من دیگر سوالی ندارم، اگر صحبتی پایانی باقی مانده یا سوالی مانده که نپرسیده ام این شما و این مخاطبان رسانه طرفداری.

نه من خیلی خوشحال شدم فقط یک چیز دغدغه من در فوتبال است و آنهم بحث اقتصادی باشگاه ها است و با این رویه فوتبال ما در حال از بین رفتن است. یعنی اگر فکری برای حق پخش تلویزیونی نشود، فوتبال ما هیچ شانسی ندارد و نمی تواند با کشورهای حاشیه خلیج فارس و تیم های کره و ژاپن رقابت کند، از آن لول بیرون می آییم الان خرد خرد این اتفاق دارد می افتاد یعنی ما بازیکنی نداریم در لیگمان که دست بگذاریم رویش و بگوییم الان می تواند برود لیگ ژاپن بازی کند. این بدان معناست که نمی توانیم با آنها رقابت کنیم ما باید این را حل کنیم و اگر حل نکنیم فوتبالمان از بین می رود. سوای آن بحثی که راجع به تیم های پایه کردم که ما باید حالت خرید و فروش را از تیم های پایه دور کنیم این هم یک بخش دیگری از مسئله است که وجود دارد و امیدوارم فدراسیون فوتبال تمرکزی برای حل این موضوع بگذارد.

ممنون از هومن افاضلی عزیز و تمام مخاطبان رسانه طرفداری که تا این لحظه همراه ما بودند، تا برنامه بعدی همه شما عزیزان را به خدا می سپارم.

پایان

 

همچنین بخوانید:

هومن افاضلی در طرفداری: کی روش مثل ترامپ بود | کی روش برای تیم ملی دشمن درست می کرد!

هومن افاضلی در طرفداری: برانکو در تیم ملی نتیجه گرا بود، در پرسپولیس شجاعانه بازی می کرد!

هومن افاضلی: فوتبال متعلق به گرسنه هاست، مثالش رونالدو؛ بچه پولدار که فوتبالیست نمی شود!

هومن افاضلی: نیامدن سرمربی امید به جلسه با بهانه دوش گرفتن؟ شاید دوست نداشت با من کار کند!

 

نظر شما