شناسهٔ خبر: 44184797 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

اعلام آمادگی شرکت دخانیات ایران برای همکاری با نهادهای حاکمیتی در مبارزه با قاچاق کالای دخانی در سطح کشور

مدیرعامل و نایب رییس شرکت دخانیات ایران اظهار داشت: ضرورت دارد سیاست گذاری‌های کلان در صنعت دخانیات کشور، مورد بازنگری قرار گرفته و در این میان ، بازنگری پیرامون حذف وظایف حاکمیتی شرکت دخانیات ایران مورد انتظار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت دخانیات ایران، دکتر افضلی مدیر عامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت دخانیات ایران ضمن بازدید از خبرگزاری صدا و سیما گفت: در شرایط فعلی، شرکت دخانیات ایران تنها ۱۵ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد، البته ما برنامه داریم تا این سهم را افزایش دهیم چرا که شرکت دخانیات در گذشته سهم بیشتری از بازار داشته و با توجه به ظرفیت های تولیدی این شرکت، باید تلاش کنیم تا سهم بیشتری از بازار را به این شرکت اختصاص دهیم .

دکتر افضلی با اشاره به تجارب بسیار موفق شرکت دخانیات ایران در برخورد با پدیده قاچاق سیگار افزود: شرکت دخانیات در حال حاضر از پتانسیل‌های لجستیکی و پشتیبانی مناسب در کل کشور و نیروی انسانی متخصص امر قاچاق بهره مند است و می‌تواند به عنوان بازوی اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نهادهای حاکمیتی عمل نماید.

مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت دخانیات ایران ادامه داد: در یک دهه گذشته، اتفاقاتی باعث شده، سهم شرکت دخانیات از بازار کالای دخانی به شدت کاهش یابد، اتفاقاتی که به سیاستگذاری‌های کلان در صنعت دخانیات، مرتبط است، از جمله این سیاستگذاری ها، حذف وظایف حاکمیتی شرکت دخانیات در سال ۹۱ است که نه تنها باعث تضعیف شرکت ملی دخانیات شد، بلکه با حذف وظایفی همچون نظارت بر تولید، کنترل کشت و جلوگیری از قاچاق کالای دخانی، عملاً  باعث گردید تا ثبات نسبی در بازار این محصولات از دست برود.

ایشان در خصوص چرایی گسترش امر قاچاق پس از خصوصی سازی و انتزاع وظایف حاکمیتی از شرکت، بیان داشت در واقع متولی این امر به روشنی در مقررات مشخص نشده است، و در مواقعی هم که متولی آن تعیین شده، زیرساختهای لازم، لجستیک، امکانات و نیروی فنی و متخصص برای این امر در اختیار آنها قرار نگرفته است .

وی گفت: در سطح کلان، سیاستگذاری‌هایی در صنعت دخانیات صورت گرفته که باید بازنگری شود تا از ظرفیت‌های ملی این شرکت برای افزایش تولید داخلی استفاده شود چرا که برای مثال شرکت دخانیات در حال حاضر دارای پنج هزار نیروی فعال است و با شش هزار کشاورز طرف قرارداد خرید محصول دارد و زیرساخت‌های فراوان تولیدی در زنجیره تولید می تواند در تامین نیاز بازار داخل موفق عمل نماید.

دکتر افضلی تاکید کرد: باید مشخص شود که در خصوص صنعت دخانیات تکلیف چیست، آیا ما می‌خواهیم شرکت دخانیات را با همه ظرفیتش حفظ کنیم و یا می‌خواهیم این صنعت را کاملا خصوصی نمائیم، پاسخ به این سوال می‌تواند زمینه‌ی بازنگری در سیاست‌های کلان حوزه صنعت دخانیات باشد.

گفتنی است دکتر افضلی و هیات همراه ضمن بازدید از خبرگزاری صدا و سیما و گفتگو با خبرنگاران طی جلسه ای با آقایان سید مهدی رییس محترم خبرگزاری، عابدینی قائم مقام و قمری وفا مدیر کل اخبار داخلی دیدار نمود.

نظر شما