شناسهٔ خبر: 44182924 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

بهره‌برداری از پروژه ۸۷۵ میلیون یوریی در صنعت پتروشیمی

صاحب‌خبر -

 پازل صادرات اوره تکمیل شد

بهره‌برداری از پروژه ۸۷۵ میلیون یوریی در صنعت پتروشیمی

 گروه پتروشیمی- پتروشیمی لردگان که سالانه 1075هزار تن اوره و 80هزار تن آمونیاک تولید می‌کند، پنجشنبه گذشته توسط رئیس‌جمهور به‌صورت رسمی افتتاح شد. وزیر نفت، در آیین افتتاح سه طرح ملی نفت از پتروشیمی لردگان به‌عنوان نخستین طرح نام برد و با اشاره به افزایش تولید محصولات پتروشیمی در هفت سال اخیر، گفت: هدف اصلی وزارت نفت و دولت در صنعت پتروشیمی، گذر از خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و رفع نیاز داخل بوده است. بیژن زنگنه، با اشاره به اینکه بیشتر طرح‌های جهش‌سوم صنعت پتروشیمی با هدف تولید سالانه ۱۳۳ میلیون تن و با ارزش ۳۷ میلیارد دلار نیز در حال اجراست، افزود: همان‌طور که پیش‌تر وعده دادیم، ۱۹ طرح پتروشیمی در جهش‌دوم با ارزش 11.4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و تولید ۲۵ میلیون تن امسال به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته زنگنه، از ابتدای امسال تاکنون پنج طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلار از سوی رئیس‌جمهوری افتتاح شده و طرح اوره و آمونیاک لردگان ششمین طرح پتروشیمی است که امسال به بهره‌برداری رسید. وزیر نفت، مجموع سرمایه‌گذاری در سه طرح ملی وزارت نفت در لردگان، خوزستان و بوشهر را بیش از یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: طرح‌هایی که امروز افتتاح شد همسو با برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است که درون‌زایی و برون‌گرایی دو مؤلفه اصلی آنهاست. وی با بیان اینکه پتروشیمی لردگان در منطقه‌ای کمتر توسعه‌یافته و با هدف محرومیت‌زدایی به بهره‌برداری رسیده است، تصریح کرد: این طرح از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ خلیج‌فارس) اجراء شده است که روزانه سه هزار تن و سالانه بیش از یک میلیون تن اوره تولید می‌کند. وزیر نفت، ظرفیت تولید کنونی اوره کشور را 6.5 میلیون تن عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولید اوره کشور با بهره‌برداری از طرح اوره و آمونیاک لردگان و بهره‌برداری از طرح‌های مسجدسلیمان و هنگام، سالانه سه‌میلیون تن دیگر افزایش می‌یابد و این در حالی است که مصرف داخلی اوره دومیلیون تن است، مازاد آن می‌تواند صادر شود. زنگنه، با بیان اینکه در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با توجه به تنوع محصولات پتروشیمی در بالادست، یکی از اولویت‌های راهبردی این وزارتخانه توسعه صنایع پیشران و پایین‌دستی این صنعت است، اظهار کرد: به همین منظور واحد کریستال ملامین پتروشیمی لردگان با ۲۵ درصد پیشرفت در حال اجراست و کار دو پارک کریستال ملامین و اوره رزینی که ارزش‌افزوده قابل‌توجهی دارند آغاز می‌شود. وی ادامه داد: افزون بر این مجموعه‌ها، با توجه به خوراک تخصیصیافته برای صنایع پیشران و صنایع پایین‌دستی با هدف اشتغالزایی و براساس طرح آمایش سرزمینی، ریل‌گذاری مناسبی برای آینده هم انجام دادیم، طرح پروپیلن مرکز از جمله این طرح‌ها به‌شمار می‌آید که آخرین مراحل هماهنگی را در دولت می‌گذراند. همچنین چند مگاپروژه هم در حال اجراست که آغاز عملیات اجرایی یا بهره‌برداری از آنها به‌زودی با حضور شما (رئیس‌جمهوری) آغاز می‌شود.

صادرات ده‌ها میلیون تن محصول پتروشیمی در دوران سخت کرونا و تحریم

همچنین مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس در آیین بهره‌برداری رسمی پتروشیمی لردگان، گفت: 25 طرح توسعه‌ای در صنعت پتروشیمی به ارزش 14میلیون یورو از سوی هلدینگ خلیج‌فارس در حال ساخت است. جعفر ربیعی، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی کشور افتخار دارد که در کنار تولید و صادرات ده‌ها میلیون تن محصول پتروشیمی در دوران سخت کرونا و تحریم، از توسعه در این صنعت غافل نبوده است و امروز شاهد بهره‌برداری از یک واحد بزرگ در استان چهارمحال‌وبختیاری هستیم. ربیعی، با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بازارسرمایه کشور، حدود ۴۰درصد سهم تولید و صادرات صنعت پتروشیمی را داراست، گفت: این شرکت امسال بهره‌برداری از چهار طرح را در جهش‌دوم صنعت پتروشیمی در برنامه دارد و پتروشیمی لردگان نخستین آن است. مدیرعامل پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس، ادامه داد: این طرح پیش از اینکه به بهره‌برداری برسد در بورس تهران ثبت شد و سهام آن هم‌اکنون در فرابورس قابل معامله است. وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده است، پس از پوشش نیاز داخل، ۸۰ درصد محصولات تولیدی پتروشیمی لردگان صادر می‌شود که بخشی از آن از طریق سوآپ با پتروشیمی پردیس در عسلویه است که حمل‌ونقل محصول اوره در کشور را مقداری تسهیل می‌کند. ربیعی، با اشاره به اینکه خوراک این طرح گاز طبیعی است و با خط لوله سراسری گاز به مقدار سالانه ۷۵۰ میلیون مترمکعب تأمین می‌شود، گفت: رقم سرمایه‌گذاری این طرح با در نظر گرفتن هزینه‌های تأمین مالی حدود ۸۷۵ میلیون یوروست که از طریق سرمایه‌گذاری‌های اولیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تسهیلات ریالی بانک سپه، آورده نقدی سهامداران، اوراق مشارکت و فاینانس خارجی با عاملیت بانک سپه تأمین شده، فاینانس خارجی این پروژه ۵۰۴ میلیونیورو بوده که هم‌اکنون بازپرداخت این اقساط آغاز شده است. ربیعی، با بیان اینکه عملیات نصب، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی پتروشیمی لردگان به‌دلیل مشکلات تحریم در غیبت فروشندگان دانش فنی (لایسنس) و بدون نظارت آن‌ها و به دست متخصصان داخلی انجام شده است، گفت: این موضوع از این نظر اقدامی بی‌سابقه به‌شمار می‌آید. وی به ۲۸میلیون نفر کار بدون حادثه در زمان ساخت پروژه اشاره و تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد کارکنان شاغل در زمان ساخت و بهره‌برداری این پروژه بومی استان چهارمحال‌وبختیاری هستند که در نوع خود بسیار قابل‌توجه است.

 اجرای صددرصدی پروژه به دست متخصصان داخلی

همچنین در ادامه مدیرعامل پتروشیمی لردگان، صنعت پتروشیمی را صنعتی سخت و پیچیده عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی این مجتمع با توجه به شرایط سخت کرونا و تحریم‌ها، صددرصد به دست متخصصان داخلی اجراء شد.  محسن محمودی، به اشتغال ایجاد شده طی پنج سال گذشته در این پروژه اشاره و اظهار کرد: ۸۰درصد نیروهای فعال در این پروژه از افراد بومی منطقه چهارمحال‌وبختیاری بوده‌اند. وی افزود: در زمان راه‌اندازی پتروشیمی لردگان نیز بیش از ۸۰درصد متخصصانی که استخدام و آموزش داده شدند از این استان بودند. مدیرعامل پتروشیمی لردگان با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی به‌دلیل ماهیت آن صنعتی سخت و پیچیده است، ادامه داد: به‌طور معمول، ساخت، پیش‌راه‌اندازی، راه‌اندازی و تکمیل پروژه‌ها با حضور کارکنان شرکت‌های خارجی ثبت شده در فهرست بلند (وندورلیست) انجام می‌شد، اما خوشبختانه راه‌اندازی پتروشیمی لردگان با توجه به کرونا و تحریم‌ها، صددرصد به‌دست متخصصان داخلی اجراء شد.

ارزآوری در اوج جنگ اقتصادی

استاندار چهارمحال‌وبختیاری نیز دراین خصوص گفت: پتروشمی لردگان در اوج جنگ اقتصادی نه‌تنها به مرحله بهره‌برداری رسید، بلکه ۸۰درصد تولیدات آن صادر می‌شود و ارزآوری خوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت. اقبال عباسی، افزود: مجتمع پتروشیمی لردگان نشان داد که با وجود تحریم‌های سخت و تنگناهایی نظیر شیوع ویروس کرونا، با تکیه بر توان داخلی و اعتماد به نیروهای بومی می‌توان کارهای بزرگ و ارزشمندی انجام داد. وی ادامه داد: مشکلاتی نظیر محدودیت در تبادلات بانکی، گمرگی، شیوع کرونا و محرومیت از حضور متخصصان خارجی سبب نشد تا ما به راه خود ادامه ندهیم و امروز نتیجه این تلاش‌ها بهره‌برداری از ششمین مجتمع پتروشیمی کشور است.  عباسی، تصریح کرد: اگر چه عملیات اجرایی طرح پتروشیمی لردگان از سال ۸۷ آغاز شد، اما عمده اقدامات اساسی این طرح طی سه سال اخیر انجام شده است و بیش از ۸۰درصد نیروهای بومی منطقه در این طرح مشغول به‌کار شده‌اند. گفتنی است؛ در زمان ساخت این پروژه به طور متوسط 2800 نفر مستقیم و 450 نفر غیرمستقیم در این پروژه مشغول به‌کار بودند و در زمان بهره‌برداری 700 نفر مستقیم و 1500 نفر غیرمستقیم، در شرکت کود اوره شیمیایی لردگان مشغول به‌کار هستند. مجتمع پتروشیمی لردگان واقع در استان چهارمحال‌وبختیاری منطقه فلارد در فاصله 55کیلومتری شهرستان لردگان واقع شده و به‌دلیل دسترسی مناسب به منابع آب و گازی و نزدیکی به سه خط لوله گاز کشور از موقعیت مکانی مناسبی برخوردار است.

نظر شما