شناسهٔ خبر: 44182910 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

ثبات اقتصادی، سقوط بازارهای موازی یا بی‌پولی؟!

صاحب‌خبر -

گزارش بانک‌مرکزی از کاهش سرعت رشد قیمت مسکن

ثبات اقتصادی، سقوط بازارهای موازی یا بی‌پولی؟!

گروه بانک، بیمه، بورس- زمین و مسکن از دیرباز مورد علاقه ایرانیان بوده، زیرا قیمت آن نسبت به دیگر نقاط دنیا با افزایشی چشمگیر همراه بوده است. مثلاً در برخی از اقوام قدیمی ‌ایرانی هنگام به دنیا آمدن فرزند، زمین می‌خریدند تا وقتی فرزندشان بزرگ شد، برای خود سرمایه‌ای داشته باشد. به دلیل همین پیشینه‌های قدیمی ‌همواره زمین و مسکن مورد توجه ایرانیان بوده است و حتی ضرب‌المثل معروف، زمین هیچ وقتی کسی را زمین نمی‌زند نشأت گرفته از این مورد است. در دهه‌های اخیر اما روند افزایش قیمت زمین و مسکن سرسام‌آور شده است به طوری که هم‌اکنون خرید زمین و مسکن برای جوانانی که تازه می‌خواهند زندگی خود را تشکیل دهند، بسیار سخت شده است و برای طبقه متوسط هم امری روبه محال شده است! بنابر آخرین گزارش بانک‌مرکزی از وضعیت مسکن نشان می‌دهد که روند معاملات با کاهش مواجه شده است. حال سؤال این است که علت کاهش معاملات قیمت مسکن ثبات اقتصادی، سقوط بازارهای موازی و یا بی‌پولی است؟

کاهش سرعت رشد قیمت‌ها

بانک‌مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن پایتخت مربوط به آبان‌ماه امسال را منتشر کرد که نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت مسکن کاهش یافته است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بانک‌مرکزی، تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان‌ماه سال۱۳۹۹، نشانگر کاهش سرعت رشد قیمت معاملات مسکن در شهر تهران در آبان‌ماه نسبت به مهرماه سال‌جاری است. براساس گزارش ارائه شده از سوی بانک‌مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان‌ماه سال ۱۳۹۹، به 4.5هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 48.4 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

۲۷ میلیون، متوسط قیمت یک متر!

در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 271.9 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 1.8 و 118.2درصد افزایش نشان می‌دهد. ذکر این نکته ضروری است که تورم ماهانه متوسط قیمت نرخ معاملات مسکن در مهرماه نسبت به شهریورماه ۱۳۹۹، معادل ۱۰درصد بوده که این میزان در آبان‌ماه نسبت به مهرماه سال‌جاری به 1.8درصد رسیده است؛ این امر نشانگر کاهش سرعت رشد قیمت معاملات مسکن در شهر تهران در آبان‌ماه نسبت به مهرماه سال‌جاری است. گفتنی است؛ «گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان‌ماه سال ۱۳۹۹» برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک‌مرکزی تهیه و منتشر می‌شود.

کاهش 31درصدی معاملات مسکن کشور

هفته گذشته نیز مصطفی‌قلی خسروی؛ رئیس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش 31درصدی معاملات مسکن در کشور خبر داد و گفت: با توجه به پایین آمدن قیمت مسکن، خریداران در انتظار افت بیشتر نرخ‌های پیشنهادی هستند. در کل کشور طی آبان‌ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۴۴هزار و ۳۳۹ مبایعه‌نامه (قرارداد خرید و فروش) منعقد شده که از افت ۳۱درصد نسبت به مهرماه امسال و رشد ۶۷درصد نسبت به آبان‌ماه پارسال حکایت دارد. وی درباره علت کاهش معاملات مسکن در آبان‌ماه، گفت: با توجه به امیدواری‌هایی که نسبت به آینده اقتصاد کشور ایجاد شده، افت قیمت ارز و کاهش نرخ‌های پیشنهادی مسکن شاهد افزایش عرضه و کاهش تقاضا در بازار املاک بودیم که به افت معاملات منجر شد. تقاضای بالقوه‌ای در بازار وجود دارد اما بسیاری از متقاضیان در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها هستند. 

برچسب‌ها:

نظر شما