شناسهٔ خبر: 44182211 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

آخرین آمار استفاده از «شاد» اعلام شد

مدارس از جمله اولین مراکزی بودند که از اوایل اسفندماه و در پی شیوع کرونا تعطیل شدند؛ وزارت آموزش و پرورش از همان ابتدا آموزش‌های تلویزیونی را در دستورکار قرار داد و بعد از چندی در 21 فروردین ماه سال جاری موفق به راه اندازی پیام رسانی داخلی موسوم به «شاد» (شبکه اجتماعی دانش‌آموز) شد که استفاده از آن در سال تحصیلی جاری نیز به عنوان راهبرد اصلی آموزش و پرورش در دوران آموزش‌های غیرحضوری مدنظر است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| طبق آخرین آمارهای اعلام شده تا کنون 110 هزار و 979 مدیر، 12 میلیون و 286 هزار و 193 دانش آموز و 706 هزار و 342 معلم عضو شبکه شاد شده اند.

 

راه اندازی سامانه شاد مزایای زیادی را برای وزارت آموزش و پرورش، مدیران، معلمان و دانش آموزان در برداشته است.

 

اهم این موارد عبارتند از فضای مجازی ایمن برای دانش‌آموزان، بستر اختصاصی برای خانواده و مخاطبان آموزش و پرورش، تعاملی بودن، رایگان بودن (در راه اندازی برای وزارتخانه و در استفاده برای مخاطبان)، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی، قابلیت نظارت گسترده بر روند آموزش و ارزشیابی، امکان گزارش‌گیری در تمامی سطوح، حفظ حقوق و حریم معلم و مدیر، امکان جلب مشارکت و نظارت خانواده.

 

بر اساس آمار استخراج شده، میزان استفاده از شبکه شاد در گوگل فایربیس، تعداد کاربران یکتای فعال در 28 روز گذشته 18 میلیون نفر، تعداد کاربران یکتای فعال در هفت روز گذشته 13 میلیون نفر و تعداد کاربران یکتای فعال در روز گذشته 9.6 میلیون نفر است.

 

 

اجتماعی

 

با افزایش ظرفیت‌ها در نسخه جدید شبکه آموزشی دانش آموز، از ابتدای سال تحصیلی جاری، امکان پخش زنده کلاس و ارتباط زنده دوطرفه و تماس صوتی درون اپلیکیشن (تماس دوسویه) در شبکه شاد فراهم شده است.

 

معلم در کلاس‌های آنلاین خود می‌تواند با انتخاب پخش زنده دو طرفه کلاس‌های آنلاین تعاملی با هدف پرسش و پاسخ دانش‌آموزان برگزار کند، به این صورت که فرد آغاز کننده تصویر آنلاین خود را در گروه ایجاد می کند و دیگر اعضای گروه می توانند با ارسال در خواست لایو در آن شرکت کنند و یا پرسش‌های خود را برای پاسخگویی معلم در پخش زنده درج کنند.

 

آمار استفاده از پخش لایو در شبکه شاد در تصویر زیر مشخص است و به بیش از 600 هزار پخش زنده در روز پنجم آذرماه رسیده است.

 

اجتماعی

 

 

پیغام های یکتای جابه جا شده در شبکه شاد در بازه زمانی ششم آبان تا پنجم آذر ماه بین 200 تا 250 میلیون متغیر بوده است.

 

 

اجتماعی

 

ترافیک شاد در دودیتاسنتر تولید می شود و بر اساس ثبت اطلاعات مذکور یکی از دیتاسنترها، در بازه زمانی 30 روزه اخیر، بیشینه پهنای باند به 321 گیگابایت بر ثانیه رسیده است.

 

 

اجتماعی

 

 

تعداد کاربران شبکه شاد از ساعات ابتدایی صبح به تدریج افزایش می یابد و در ساعت 10 صبح به اوج خود می رسد؛ به گونه ای که بیش از دومیلیون نفر در این ساعت در حال استفاده از شاد هستند.

 

بر اساس گزارش ها، پایین ترین آمار دسترسی به شبکه شاد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. تعداد کل دانش آموزان این استان 761 هزار نفر است که از این میزان، هویت 318 هزار نفر در شاد احراز شده و تعداد دانش آموزان فعال در هفت روز گذشته 225 هزار نفر بوده است.

 

 

اجتماعی

 

آمار دانش آموزان فعال در شاد به تفکیک استان های کشور در جداول زیر قابل مشاهده است.

 

 

اجتماعی

 

 

اجتماعی

 

در نهایت آمار اعلامی از سوی وزارت آموزش و پرورش نشان می دهد که در حال حاضر تعداد کل پیغام های ارسال شده در شبکه شاد 9 میلیارد و 253 میلیون و 416 هزار و 93 عدد است. پیشینه پهنای باند 330 گیگابایت بر ثانیه و تعداد فایل های ارسال شده سه میلیارد و 353 میلیون و 991 هزار و 362 مورد است.

 

همچنین 110 هزار و 979 مدیر، 12 میلیون و 286 هزار و 193 دانش آموز و 706 هزار و 342 معلم عضو شبکه شاد هستند.

 

اجتماعی

 

 

گرچه شرایط اضطراری متعاقب کرونا، آموزش و پرورش را به ایجاد شبکه شاد وادار کرده و از دستاوردهای فوری و کوتاه‌مدت آن بهره‌مند کرد، اما این شبکه، حتی بعد از پایان فراگیری این ویروس نیز می‌تواند به عنوان ابزار سیاست‌گذاری و نظارت مورد استفاده وزارتخانه قرار گیرد.

 

شاد می‌تواند به عنوان دستیار معلم در تکمیل و ارتقای کیفیت آموزش به‌ کار گرفته شود و حتی در صورت بازگشت مجدد ویروس یا بروز بسیاری از بحران‌های غیرقابل پیش‌بینی، امکان استمرار امر آموزش را فراهم کند.

 

منبع: ایسنا

 

 

نظر شما