شناسهٔ خبر: 44182095 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در گفتگو با کارشناسان مطرح شد؛

ایران؛ گرفتار تحریم داخلی/ طرح موضوع مذاکره سرپوشی بر ناکارآمدی دولت است/ امید واهی به بیگانگان گره‌های اقتصادی را محکم‌تر می‌کند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود با اشاره به چهار محور لازم برای شکوفایی اقتصاد کشور یعنی حل مشکل کسری بودجه، افزایش سرمایه‌گذاری، جهش تولید و حمایت از قشرهای ضعیف فرمودند: باید با همت جدی و تلاش پیگیر مسئولان، تأثیر اجرای راهکارهای عملی در زندگی مردم مشخص شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود با اشاره به چهار محور لازم برای شکوفایی اقتصاد کشور یعنی حل مشکل کسری بودجه، افزایش سرمایه‌گذاری، جهش تولید و حمایت از قشرهای ضعیف فرمودند: باید با همت جدی و تلاش پیگیر مسئولان، تأثیر اجرای راهکارهای عملی در زندگی مردم مشخص شود.

کارشناسان اقتصادی و سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگاران استانی دانا، بر لزوم تکیه به توان داخلی و نگاه به درون و توجه به راهکارهای معقول پیشنهاد شده از سوی کارشناسان و دلسوزان تأکید کردند. آنها معتقدند اصرار بر مذاکره مجدد با آمریکا تنها به دلیل سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی‌های دولت است.

 

تکیه به نیروی داخلی؛ راه حل مشکلات معیشتی/ بی توجهی‌ها؛ دلیل مشکلات اقتصادی

مجتبی میر، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با عصر هامون بیان کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی که مردم در شرایط فعلی با آن مواجه هستند، مربوط به بی توجهی است که مقام معظم رهبری هم بارها به این موضوع اشاره کرده اند.

 وی با بیان این که وقتی انسان کاری نکند، نتیجه کار نکردن هم مشهود و مشخص است، ادامه داد: وقتی مسئولان ما بی‌توجهی یا کم‌توجهی کردند، قاعدتاً نتیجه آن هم این است که در برخی حوزه‌ها دچار مشکل هستیم.

 به گفته این کارشناس،  هر جا که تفکر و روحیه خود اتکایی و اعتماد به نفس ملی عمومیت پیدا کرد، به خصوص در بین قشر جوان و تحصیل کرده، عزم و اراده پیشرفت اقتصادی از منابع ملی را داشتیم و به نیروی داخلی در حوزه مسائل اقتصادی اعتماد کردیم، به طور قطع نتایج بهتری حاصل شد.

وی با تاکید بر این که راه حل مشکلات معیشتی مردم این است که ما باید به نیروی داخلی در اقتصاد اعتماد کنیم، تصریح کرد: امیدهای واهی که به بیرون از مرزها وجود دارد، اقتصاد کشور را نسبت به اینکه بیگانگان چه تصمیمی می‌خواهند بگیرند شرطی و اعتماد ملی را ضعیف می کند، در حالی که مشکلات امروز اقتصادی با اتکا به نیروی داخلی و جوان قابل رفع است.

 میر افزود: ما در گذشته هم بارها این تجارب را داشتیم و با بحران‌هایی در مسائل اقتصادی و مسئله های مختلف دیگر مواجه شدیم، همانطور که مقام معظم رهبری همیشه فرموده اند که هیچ وقت بن بستی وجود ندارد و باید از مشکلات عبور و مجاهدت کنیم.

 به گفته وی، زمانی بدون دغدغه مشکلاتی را که در وزارتخانه‌های اقتصادی وجود دارد، رفع کردیم، اما در شرایط فعلی در همان وزارتخانه‌ها مشکلاتی داریم که کار با سختی پیش می‌رود، ولی به طور قطع با مجاهدت، نتایج بهتری خواهیم گرفت.

 میر تاکید کرد: نکته مهم این است که به سرمایه های مادی و معنوی که در اختیارمان قرار دارد، اعتماد داشته باشیم، در این صورت می توانیم مشکلات مردم را مرتفع کنیم و معیشت و اقتصاد را به نقطه قابل قبولی برسانیم.

وی با بیان این که موضوع اقتصاد، مسئله اولویت دار کشور است که باید بتوانیم تحرک اقتصادی را ایجاد کنیم، گفت: دشمنان تلاش می کنند که ملت را نسبت به نظام و جمهوری اسلامی دلسرد کنند، اما می توانیم با اقتصاد مقاومتی که رهبری در سخنان مختلفی مطرح کردند، این خلاهای اقتصادی را مرتفع و مسئله بیکاری را حل کنیم.

 این کارشناس سیاسی با اشاره به این که عمده این سختی ها معیشتی است، اضافه کرد: تبعیض ها و نابرابری هایی را مشاهده می کنیم که باعث دلسرد شدن مردم می شود و در بحث اقتصاد هم وجود دارد، اما این موارد که ریشه خارجی ندارد و می‌توانیم جلوی این نابرابری ها را بگیریم تا مردم امیدوارتر شوند.

وی بیان کرد: علاج مشکلات ایران در درون کشور، اعتماد و اتکا به نیروی داخلی و از بین بردن تبعیض ها و نابرابری‌هاست، نه در عرصه خارجی، ما در یک جنگ اقتصادی هستیم که جهاد اقتصادی را طلب می کند و حل مشکلات مردم با تلاش بیشتری قابل حل است، این که به امید کشورهای خارجی بنشینیم تا آن ها رونق اقتصادی را برای ما رقم بزنند، کار بسیار نادرستی است.

 میر افزود: یکسری عوامل کاذب و روانی وجود دارد که یک تصمیم نسجیده باعث می شود، برخی تصور کنند علاج مشکلات کشور در خارج است، باید در نظر داشته باشیم که مبارزه با فساد، نابرابری ها و کمک به محرومان جامعه راه حلش در کشور است، نه این که آن را در خارج از مرزهای ایران بیابیم.

وی با بیان این که بخشی از مشکلات اقتصادی کشورمان ناشی از سوء مدیریت است و گرفتار تحریم داخلی هستیم تا خارجی، گفت: راهکارهایی در این خصوص مطرح است که باید مجلس کمک و دولت عزمش را جزم کند تا مجوزهای کسب و کارها تسهیل و انحصارها در برخی مشاغل که با آن مواجه هستیم، شکسته شود.

 این کارشناس با بیان این که نباید تملک بانکی و وام هایی که مطرح می شود، مانع استمرار تولید شود، گفت: در خصوص بانک ها کمک هایی از سوی قوه قضائیه در حال انجام است، اما تاکید می کنم که مباحث مختلفی نشان می دهد که علاج مشکلات اقتصادی در داخل است و نه خارج از کشور.

 وی با اشاره به تجربه تلخ برجام و سابقه عهدشکنی، جنایات و خیانت های آمریکا هم گفت: خبرهایی مطرح است مبنی بر این که برای رفع مشکلات، باید وارد مذاکره شد، در حالی که ناکارآمدی مدیریتی مشهودتر و مذاکره منتج به این است که تحریم ها را رفع کند، در حالی که ما تحریم ها را داشتیم، بخشی برداشته شد اما نه تنها مشکلات و گرفتاری اقتصادی کشور مرتفع نشد، بلکه بدعهدی آمریکا و دستکش مخملی اش را دیدیم.

 میر اذعان کرد: بخش خیلی زیادی از مردم هم اعتقاد دارند، بسیاری از مشکلاتی که گریبانگیرشان شده به دلیل سیاست های ناکارآمد مدیریتی است، اگر صدها توافق شبیه برجام داشته باشیم، باید مشکلات داخلی رفع شود، نکته این که باید از تجربه تاریخی مان یعنی همان برجام استفاده کنیم.

به گفته وی، در مدتی که در موضوع برجام به آمریکا اعتماد کردیم، اتفاقی که افتاد این که ایالات متحده عهدشکنی کرد، این تجربه تاریخی تلخ با وجود مذاکره باز هم گره ای از مشکلات باز نمی کند، بلکه برون رفت از مشکلات را باید در جهش تولید ببینیم.

 وی اضافه کرد: علاوه بر مذاکرات خودمان، تجربه مذاکرات کوبا و کره شمالی با آمریکا نیز درس آموز است، چراکه بر خلاف روال پیش رفت و هیچ کدام از تحریم ها کم نشد، این که می گویند یک دیدار حلال بسیاری از مشکلات است، حرف ساده لوحانه ای بوده و کسی که این را مطرح می کند به تجربه های ما و دیگر کشورها توجه نکرده است.

 این کارشناس با بیان این که نباید معطل مذاکره، برجام، رئیس جمهور آمریکا و سران کشورهای غربی باشیم، تاکید کرد: اگر بخواهیم مدتی منتظر نتیجه انتخابات آمریکا باشیم و بعد از آن صبر کنیم که رئیس جمهور منتخب چه اتفاقی رقم بزند و حرکتی را پیش ببرد، وقت هایی است که تلف می شود و اقتصاد کشور را دچار بلاتکلیفی می کند و آن را به رکود و عقب ماندگی می کشاند.

وی افزود: این به معنی قطع ارتباط با کشورها نیست، می توانیم با کشورهای مختلف ارتباط برقرار کنیم، اما این که دلبسته و سرسپرده باشیم، اشتباه بزرگی است، بلکه فقط باید به داخل دل ببندیم، از تجارب تاریخی استفاده کنیم، سرنوشت برجام را ببینم که عایدی برای کشور نداشت و در نتیجه آن سفره مردم کوچکتر و مشکلات اقتصادی روز به روز بیشتر شد، این را می توانیم مقایسه کنیم با زمانی که متکی به خودمان و ظرفیت های داخلی بودیم.

 میز اذعان کرد: عده ای حیاتشان وابسته به واردات است، نه به تولید داخلی و صادرات و ثروت های باد آورده ای را به دست آورده اند، به همین دلیل است که می خواهند کشور وابسته بماند، بنابراین بخشی از این زمزمه ها ریشه اش در این است که سوداگرانی را داریم که چشمشان به وابستگی ایران به خارج است.

 وی تاکید کرد: باید نسل جوان را جدی بگیریم، کشور به این قشر مسئولیت پذیر، احتیاج دارد، این نسل پیشرفت کشور را رقم می زند و ایران را می سازند، اما منوط به این است که به این نسل اعتماد و باید این موضوع را جدی دنبال کنیم، همچنین ظرفیت های کشور را دست کم نگیریم تا بتوانیم از بحران به وجود آمده با موفقیت خارج شویم.

این کارشناس سیاسی با تاکید بر این که حل مشکلات معیشتی در داخل و هماوردی با دشمنان در خارج تنها از طریق مدیریت انقلابى، مردمى و جهادى متکی به درون ساخته است،  تصریح کرد: در زمان برجام به صورت نمایشی آزادسازی پول های بلوکه شده اجرا شد و عملا تحریمی لغو نشد، مذاکره مجدد دامی جدید و سرپوشی برای ناکارآمدی مدیرتی دولت است تا بگویند راه حل مشکلات معیشتی مذاکره بود، مذاکره هم به بن بست خورد و به همین طریق شانه خالی و سلب مسئولیت کنند.

 وی با بیان این که مذاکره، تفکری برای توجیه کردن مشکلاتی است که برای مردم ایجاد شده، با اشاره به تناقض سخنان دولتمردان درباره رفع تحریم ها و مذاکره در زمان برجام، گفت: آن زمان اعلام می شد که تحریم ها برداشته و مشکلات اقتصادی حل شد، اما بر عکس این اتفاق افتاد، نه تنها مشکلات اقتصادی حل نشد بلکه با بحران های جدیدی مواجه شدیم، به همین دلیل است که باید گفت ریشه مشکلات اقتصادی مدیریتی است نه تحریم و با مذاکره حل نمی شود.

 این کارشناس با اشاره به مواضع دموکرات ها که در صورت روی کار آمدن به دنبال توافق هوشمندانه با ایران هستند و پیش شرطشان دادن امتیازات موشکی و منطقه ای از طرف ایران است، تصریح کرد: آمریکا از مذاکرات به دنبال حل مشکلات اقتصادی و مسائل سیاسی خاص خودش است.

 وی اضافه کرد: گفتمان دموکرات ها و صحبت هایی که مطرح است این که اگر ایران پای میز مذاکره برود باید محدودیت هایی را بپذیرد، در حالی که در برجام هم محدودیت هایی برای غنی سازی و انرژی هسته ای ایجاد شد و چند سالی پذیرفتیم که خرید تسلیحات انجام ندهیم که جز این که اقتصادمان تضعیف و مشکلات بیشتر شد فایده ای نداشت.

میر تاکید کرد: تحریم ها بخش کوچکی از مشکلات اقتصادی است، معضلاتی که باعث شرمندگی است و ریشه داخلی دارد و گره زدن آن با مذاکره، حربه جدیدی است و ایران را در شرایط بدتری قرار می دهد.

به گفته وی، گفتمان دموکرات ها نشان می دهد که به شرایط برجام راضی نیستند که هیچ، بلکه می خواهند وضعیت بهتری برای خود رقم بزنند، آن ها به دنبال فرسایش ایران هستند و می خواهند ایران را وابسته به خودشان نشان دهند و قدمی هم برای ما برندارند، اگر در این دام بیفتیم راه را اشتباه رفتیم، خواسته آن ها همین است که امید ایجاد کنند، اما مثل برجام بدعهدی ها اتفاق می افتد و نهایتا شاهد فروپاشی اقتصادی ایران خواهیم بود که نباید در این دام بیفتیم.

میر گفت: در شرایط فعلی که ایالات متحده با مشکلات سنگینی رو به رو است، به فکر مشکلات مردم نیست، بیان این مسائل بیشتر برای فعال نشان دادن و جلب توجه نظر برخی از متحدانشان است و مقاصد سیاسی خاص خودشان دنبال می شود.

 وی خاطرنشان کرد: رهبری قبل از انتخابات آمریکا مطرح کردند که برای ما شخص مطرح نیست و با انتخاب بایدن قرار نیست اتفاقی در اقتصاد ایران بیفتد، صحبت هایی که دموکرات ها مطرح کردند تاثیری در اقتصاد ایران نداشته و نباید تصور کنیم که با آمدن رئیس جمهور مشکلات حل می شود، بلکه تنها راه حل با کار مجاهدانه و تکیه بر نیروی جوان است.

 

تکرار مذاکره فریب جریان اصلاحات برای انتخابات آینده است/ اراده قوی در بدنه مدیریتی دولت دیده نمی‌شود

مرتضی امیری نژاد کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ درباره سخنان مقام معظم رهبری در شورای اقتصادی کشور اظهار کرد: متاسفانه ضعفی که ما در دولت فعلی شاهد هستیم نبود مدیریت جهادی است؛ مقام معظم رهبری حدود 10 سال است که هرساله با نامگذاری اقتصادی برای سال نیز اهمیت حوزه اقتصادی را به مسئولین گوش‌زد می‌کنند و راهکار را نشان می‌دهند اما امروز عملکرد دولتمردان در این حوزه رضایتمند نیست.

وی افزود: تمام دغدغه دولت و انرژی آن طی این هشت سال در نگاه به خارج از کشور صرف شده و به نوعی باید گفت که تمام تخم مرغ‌ها را در سبد سیاست خارجی گذاشته است؛ در حالی که اگر چشم به توان و ظرفیت داخل داشته باشند؛ قطعا بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: بدون شک نیروهای جهادی و در تراز انقلاب در داخل بسیار وجود دارد که اگر مدیران ما همت و مدیریت جهادی داشته باشند هیچگاه وابسته و منتظر لطف بیگانگان نخواهند بود؛ متاسفانه اراده قوی در پشت مدیریت دولت دیده نمی‌شود و عزم راسخ در بدنه دولت سراغ نداریم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: دولت باید چشم از خارج بردارد و خدمت مومنانه و پرورش نیروی انسانی مخلص و انقلابی را در دستور کار داشته باشد؛ انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی بود به طوری که در تک تک صحنه‌ها امام بر حضور مردم تاکید داشتند لذا مردم بزرگترین سرمایه اجتماعی هستند.

امیری‌نژاد عنوان کرد: متاسفانه مسئولین می‌خواهند شانس سیاسی خود را روی مردم پیاده کنند که این مسئله آسیب جدی بر این سرمایه بزرگ اجتماعی وارد می‌کند چراکه وقتی مسئولین با وعده‌های سیاسی ظاهر می‌شوند اما در عمل هیچ آثار مثبتی ندارند، باعث بدبینی مردم می‌شود که این بدبینی نسبت به نظام هم سرایت می‌کند.

وی ابراز کرد: گره زدن همه مسائل جامعه به ویژه مسائل اقتصادی به سیاست و سیاسی کاری‌ها نیز باعث می‌شود که مردم همواره نسبت به تمام مسئولین نظام این تصور را داشته باشند که صرفا بنا به مطامع سیاسی خودشان است که مردم را می‌خواهند و در صدد رفع واقعی مشکلات نیستند.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مسئولین باید مشکلات اقتصادی را از بازی‌های سیاسی دور کنند؛ گفت: ما هم اکنون درگیر مشکلات اقتصادی و بحث کرونا هستیم اما می‌بینیم که برخی مسئولین و چهره‌ها در حال پیاده‌سازی نقشه‌های انتخاباتی خود در جامعه و ایجاد فضای روانی هستند.

امیری‌نژاد تاکید کرد: حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باید بدون هیچ گرایش سیاسی در اولویت باشد چراکه وجود احزاب در گرو حضور مردم است؛ بیشتر مشکلات ما مربوط به مسئولینی است که مسائل را همچنان از بالا به پایین نگاه می‌کنند در حالی که این نگاه باید پایین به بالا باشد.

وی یادآور شد: پافشاری بر موضوع مذاکرات اشتباه راهبری دولت است که طی این هشت سال فرصت مردم و کشور را هدر داده است لذا گشایش اقتصادی باید به دست جوانان داخلی و اقتصاد مقاومتی رقم بخورد نه اینکه دل به انتخابات واشنگتن بسته باشیم و راه حل مشکلات را در آنجا جستجو کنیم؛ امریکا برای هیچ کشوری فرش قرمز پهن نکرده است که ایران دومی باشد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مطرح کردن مجدد مذاکرات و ایجاد موج روانی و رسانه‌ای توسط برخی در داخل نیز یک فریب سیاسی و بازی با افکار عمومی است درحالی که پیش از این تجربه آن را در برجام دیدیم لذا دامن زدن به این موضوعات تنها یک فریب سیاسی برای انتخابات 1400 در جریان اصلاحات است.

کارشناس مسائل اقتصادی اذعان کرد: باید واقع بینانه گفت که جریان اصلاحات سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است و نمونه بارز آن را در انتخابات مجلس شاهد بودیم که مردم به افرادی اعتماد می‌کنند که نگاهشان به داخل باشد و با آن‌ها صادقانه رفتار کنند.

 

بیانات رهبر انقلاب با سران اقتصادی نقشه راه سیاست خارجی دولت را ترسیم می کند

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با دیار آفتاب، در خصوص اینکه آیا با روی کار آمدن بایدن، گفتگوی مجدد ایران بر روی برجام و یا بازگشت مجدد آمریکا به آن ممکن است، گفت: برجام نتیجه سلسله مذاکرات فشرده بین ایران و ۵ قدرت جهانی که دارای حق وتو در سازمان ملل هستند، بود. البته آلمان نیز به عنوان کشور بزرگ اقتصادی در اتحادیه اروپا است که در این مذاکرات نقش داشت.

وی افزود: بعد از مدتی انتظار کشورهای اروپایی ثابت کردند که خارج از اراده آمریکا نمی توانند تصمیمی در رابطه با اجرایی کردن توافقنامه برجام بگیرند. خروج ترامپ از برجام در سال ۱۳۹۷ و تحریم هایی که در طول این دو سال گذشته صورت گرفت و به بیش از ۳۰۰ مورد می رسد، نشان داد که آمریکا و اروپایی ها به هیچ یک از توافقات بین المللی پایبند نیستند.

هانی زاده اضافه کرد: اگر در طول این دو سال راهکارهای مبتنی بر اقتصاد مقاومتی که الگویی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را برای پیشبرد اقتصاد کشور طرح کردند، مورد توجه قرار می گرفت و ساز و کارهای داخلی بر اساس امکانات بومی پیگیری می شد، کشور از لحاظ اقتصادی آسیب کمتری می دید.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اینکه تمام مشکلات به خارج از کشور گره زده شود به معنای آن است که تکیه بر امکانات داخلی مورد توجه قرار نمی گیرد.

هانی زاده افزود: سیاست های کلان آمریکا، با روی کار بودن دموکرات ها یا جمهوری خواهان هیچ تفاوتی نخواهد کرد و هر دو طیف در سیاست کلان، مسئله امنیت پایدار رژیم صهیونیستی، تقابل با ایران از طریق تضعیف محور مقاومت و محدود کردن فعالیت موشکی ایران را در دستور کار دارند.

وی با بیان اینکه تیمی که با جو بایدن روی کار می آید، همان تیمی است که در گذشته بوده است، گفت: این تیم هنوز بر سر کار نیامده بر ضرورت منع ایران از تولید موشک بالستیک و نفوذ منطقه ای سخن می گوید، لذا بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی با سران اقتصادی کشور، چارچوب و نقشه راه سیاست خارجی دولت فعلی و دولت آینده ایران را در حوزه ها دفاعی، اقتصادی و سیاسی ترسیم کردند.

هانی زاده اظهار داشت: اگر جو بایدن عقلانیت لازم را داشته باشد، پس از ورود به کاخ سفید تمام تحریم ها را لغو و غرامت ناشی از تحریم ها و آسیب هایی که در طول سال های اخیر و ناشی از تحریم بر ایران وارد شده را جبران می کند، تا بتوان در مورد دورنمای مذاکره ای بر اساس برجام و در چارچوب آن و نه بیشتر، فکر کرد. اما اگر آن ها به دنبال راهی برای مذاکره مجدد در مورد سایر مسائل مرتبط با ایران هستند باید به طور مشخص بیان کنند. البته مقامات ایرانی باید بدانند که اگر طرف آمریکایی به دنبال مذاکره بر روی فعالیت های نظامی و موشکی ایران باشد، هیچ مذاکره ای نباید صورت بگیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ربط دادن مذاکره به توان دفاعی ایران هیچ نتیجه ای به همراه ندارد، خاطرنشان کرد: جو بایدن و دونالد ترامپ هیچ فرقی با یکدیگر ندارند جز اینکه ترامپ برای پیشبرد اهداف آمریکا شیوه ای تهاجمی در پیش گرفته بود، در حالی که بایدن سعی می کند به صورتی آرام جایگاه ایران را پایین بیاورد.

 

گره‌زدن مشکلات معیشتی به برجام، عامل بی‌ارزشی پول ملی شد/ دولت به‌واسطه بی‌تدبیری‌ها و ندانم کاری‌هایش از مردم عذرخواهی کند

محمدرضا خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین با اشاره به راه حل مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: تکیه بر توان داخلی، رفع موانع تولید، رفع موانع توزیع سالم و به عبارتی کنترل نقدینگی شاه کلید حل مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور است.

وی افزود: باتوجه به پهناوری سرزمینی و وجود منابع طبیعی هنگفت، اصرار بر استفاده از توان داخلی بسیار منطقی و موجه است؛ مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر تأکید مکرر بر ضرورت رونق تولید و جهش در این زمینه داشته‌اند.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: قطعا نظر مقام معظم رهبری علاوه بر مطالبه بهبود در روند تولید، توزیع عادلانۀ منابع هم بوده است؛ جداکردن وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن و سپردن مسئولیت بازرگانی کشور به مدیریتی توانمند از ضروریات سامان دهی به وضعیت آشفته فعلی است.

وی یادآور شد: آنچه به وضعیت معیشتی نابسامان فعلی شهروندان ما لطمه می‌زند، سیاسی بازی است و نه کار سیاسی سالم که هدف از تشکیل جمهوری اسلامی و سرلوحۀ اقدامات اساسی بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: اتفاقا منشاء بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را باید در سیاست خارجی و داخلی نابخردانه کارگزاران فعلی در دورۀ دولت بی تدبیر سراغ گرفت.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: مواجهه نادرست در عرصۀ خارجی برای رفع تحریم‌ها، گره زدن مسائل معیشتی و حل نابسامانی‌های اجتماعی و اقتصادی تنها به برجام و مسائلی از این قبیل، موجب کاهش ارزش پول ملی و پیامدهای منفی ناشی از آن شده است.

وی با اشاره به اهمیت خودباوری گفت: باور به سیاست‌های اصیل انقلاب در حکمت «ما می‌توانیم» بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را رفع می‌کند، همانگونه که امام راحل عنوان کردند، تا زمانی که استکبار دست از شیطنت‌هایش برندارد رابطۀ دشمن ظالم با نظام مظلوم ما رابطۀ گرگ و میش است که اساسا این رابطه مذاکره بردار نیست.

کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: بسیار ساده‌اندیشی کردیم که بعد از گذشت ۳۰ سال از انقلاب و در اوایل دولت یازدهم تصور شد که شیطان بزرگ بنا به تعامل سازنده دوطرفه با رعایت حقوق، به دنبال احقاق حق طرفین است.

خانلری مطرح کرد: تاوان برجام به عنوان یک اشتباه بزرگ آن است که امروز تحت فشار حداکثری دشمن قرار داریم که مجال تنفس حداقلی را هم از عدۀ کثیری از ملت ما سلب کرده است.

وی اذعان کرد: از مذاکرات منجر به معاهدۀ برجام سراسر خسران، برای جمهوری اسلامی باید درس بگیریم و بدانیم که دشمن با انجام هرگونه مذاکره‌ای با ایران اسلامی به جز تسلیم ما به چیز دیگری رضایت نخواهد داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: توفیقات فراوان مدیریت جهادی را قبل از انقلاب در عرصۀ مبارزه با دولت ستم‌شاهی و در اوایل انقلاب و همچنین در عرصه دفاع مقدس، توسط رزمندگان غیور سپاه اسلام از آزادسازی خرمشهر و شکست حصر آبادان گرفته تا موفقیت‌های بی‌شمار دیگر را تجربه کردیم.

وی ادامه داد: نیاز انکارناپذیر امروز ما که تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه پس از تشکیل نظام اسلامی قرار داریم، بازگشت به خویشتن خود و ادامۀ مدیریتی از همان سبک است، در این صورت است که قادریم به فسادهای رخنه کرده در مدیریت اجرایی و حتی دیگر ارکان مدیریتی کشور غلبه کرده و آثار مبارک آن به کام امت اسلامی چشانده شود.

خانلری بیان کرد: متاسفانه مدیریت اجرایی غیرمسئولانه سال‌های اخیر، آثار نامبارکی در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حتی بهداشت و سلامت این مردم مظلوم از خود بجای گذاشته و این حداقل یک عذرخواهی و اعتراف به ندانم کاری و بی‌تدبیری را می‌طلبد.

این کارشناس سیاسی در پایان یادآور شد: نهایت بی انصافی بوده و نوعی فرار رو به جلو است عدم پذیرش این خطاهای بعضا جبران ناپذیر که اگر ادعا شود، با مذاکرات بعدی بتوان راه به جایی برد.

 

تحلیل گر مسائل اقتصادی مطرح کرد؛ سخنان رهبری راه حل گره های اساسی دولت

عبدالمجید شیخی، تحلیل گر مسائل اقتصادی در گفتگو با  عصر همدان؛  درباره چهار محور بیان شده گفت: چهار راه حلی که رهبری فرمودند دقیقا دست روی گره های کار دولت گذاشتند.

وی افزود: گره کار دولت در افکار منسوخ شده دولتمردان است که فکر می کنند رزق شان دست کدخدا است و هنوز نفهمیدند رزاق خداوند کریم است.

شیخی با اشاره به آیه «لیس للانسان الا ما سعی»؛ گفت: انسان باید سعی و تلاش کند و دولت هم سعی و تلاش کند به خصوص در شرایطی که امریکاییها در منجلاب کسری بودجه و بدهی های انباشته و بحران های اجتماعی و نارضایتی عمومی دچار شدند.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی گفت: دولتها به علت بی تدبیری و جانبداری از منافع سرمایه داران بین المللی مانند تار عنکبوتی به صندلی خود وصل اند.

وی با اشاره به مذاکرات بی سرانجام با امریکا افزود: تجربه کردیم و رهبری هم مهلت دادند و حجت را بر دولتمردان تمام کردند و گفتند مذاکره کنید ولی امیدی ندارم، که نتیجه اش هم دیدیم ولی این نابخردان دست بردار نیستند و این اواخر هم چون زمین سوخته تحویل می دهند به هر چیزی متوسل می شوند تا آبروی از دست رفته خود را به دست‌ آورند.

اقتصاد دان ایرانی گفت: تحریم ها باعث شد ظرفیت بالقوه ای در کشور ایجاد شود و بسیاری از استعدادهای بالقوه را بالفعل کنیم و افکار را روی خط تولید بیاوریم.

وی تاکید کرد: تجربه نشان داد تحریم یک فرصت است و در شرایط تحریم جوهره وجودی انسان متبلور می شود.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی با اشاره به کسری بودجه گفت: دولت چون در مساله مذاکرات هسته ای سرش به سنگ خورد و آبرویش رفت در چند سال به هیچ عنوان حرف از اقتصاد بدون نفت نمی زد و بعد از اینکه سرش به سنگ خورد، شعار اقتصاد بدون نفت را دادند.

وی افزود: بنابراین بودجه ای را تشکیل دادند که از طریق فروش اوراق مشارکت تامین می شود و به دلیل عدم تحقق این منابع از پول های صندوق توسعه ملی هم سرقت کردند که وزیر بهداشت واکنش داد.

شیخی افزود: حتی متوسل به پیش فروش نفت به مردم شدند و شعار بودجه بدون نفت را دادند که در حقیقت روپوشی بود برای مذاکرات باطل و رهبری در سخنان خود فرمودند کسری بودجه را باید با رونق تولید جبران کنیم که با ارزش افزوده یعنی پای گیری و پایداری پایه های مالیاتی و در واقع رشد اقتصادی واقعی در رونق تولید است.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی گفت: در معیشت مردم یارانه یاری است و کمک به اقشار ضعیف است که اگر جنسی بود یک حسناتی دارد به خصوص در شرایطی که تورم جهنده است مثل دو سال اخیر اما باید توجه داشته باشیم سبد خانوارهای مختلف فرق می کند مثلا در خانواده نیازمند گوشت سهم کمی دارد و در خانوار ثروتمند سهم عظیمی متعلق به کالای لوکس و غیر ضروری و تفریحی است.

وی در پایان گفت: مشکل مردم ما در انتخابات فریب دروغ عده ای است که خود را فرشته نجات معرفی می کنند در صورتی که شیطانی بیش نیستند،که باید سعی کنیم انتخابی با بصیرت داشته باشیم تا شاهد نیروهای جوان و جهادی در بدنه دولت باشیم.

 

عبور از مشکلات معیشتی مدیریت جهادی می‌خواهد/لزوم تغییر روش مدیریتی برای رهایی از مشکلات اقتصادی

مجتبی احسانی دکترای علوم اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهارکرد: برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی باید مدلی را برای اقتصاد کشور درنظر گرفت و مدل اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده می‌تواند بخش زیادی از این مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به اینکه عوامل درون‌زا و برون‌زا در اقتصاد یک جامعه تاثیرگذار است خاطرنشان کرد: سیاست خارجی و تحریم که هم‌اکنون در کشور ما وجود دارد از عوامل برون‌زا و سیاست‌گذاری‌های دولت، بنگاه‌های اقتصادی و خانوارها به‌عنوان عوامل درون‌زا در مباحث اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرند.

دکترای علوم اقتصادی تصریح کرد: باتوجه به اینکه بخش عمومی اقتصاد کلان کشور ما در اختیار دولت قرار دارد، نقش سیاست‌گذاری دولت و مدیران دولتی در زمینه تصمیم‌گیری برای اقتصاد کشور بسیار پررنگ است.

احسانی تاکید کرد: سهم تاثیرگذاری عوامل برون‌زا در اقتصاد ایران 20 درصد و مابقی به عوامل درون‌زا که همان تصمیمات مدیریتی و اتفاق‌های داخلی است مرتبط می‌شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: مشکلات معیشتی که درحال حاضر مردم کشور ما با آن درگیر هستند با سیاسی‌کاری قابل حل نیست بلکه با مدیریت جهادی می‌توان از این مشکلات عبور کرد.

وی افزود: تصمیم‌گیری صحیح، برنامه‌ریزی بهتر و هماهنگی بیشتر با بخش‌های اقتصادی ازجمله راه‌ حل‌های مشکلات معیشتی است.

دکترای علوم اقتصادی گفت: اگر برنامه‌های کوتاه مدت را بودجه، میان‌مدت را برنامه پنج ساله و بلندمدت را توسعه چشم‌انداز 20 ساله درنظر بگیریم باید هماهنگی‌هایی بین آن‌ها وجود داشته باشد تا به اهدافمان برسیم.

احسانی خاطرنشان کرد: عوامل برون‌زا مباحث اقتصادی که درحالت عادی اثر چندانی بر یک کشور ندارد اما درحال حاضر به‌دلیل سوءمدیریت و ناهماهنگی‌هایی که در بخش اقتصاد کشور ما وجود دارد به یک عامل بسیار مهم تبدیل شده است.

این مدرس دانشگاه اظهارکرد: عدم مدیریت صحیح بخش اقتصاد توسط مسئولان دولتی و تکیه بر عوامل برون‌زا یک جو روانی را در کشور به‌وجود آورده که همین موضوعات موجب شده تا شاهد فشار اقتصادی بسیار زیاد در جامعه باشیم.

وی تصریح کرد: دولت با گره‌زدن هفت ساله تمام مسائل به‌ویژه مشکلات اقتصادی به برجام و سیاست خارجی که یک نمونه از عامل‌های برون‌زا بود و بستن چشم خود به ظرفیت‌های داخلی ضربه سختی را به بدنه کشور وارد کرد.

دکترای علوم اقتصادی یادآورشد: باتوجه به عدم برنامه‌ریزی توسط دولت یازدهم و دوازدهم در امر استفاده از ظرفیت‌های داخلی و نگاه به قله پوشالی برجام که در میانه راه فرو ریخت آثار زیان‌بار بسیاری را برای جمهوری اسلامی ایران رقم زد.

احسانی با اشاره به اینکه وابستگی بیش از حد بودجه و اقتصاد به نفت یکی از دلایل دیگر مشکلات اقتصادی است، تاکید کرد: درحالی که چندین سال به دنبال کمتر کردن وابستگی نفت هستیم اما هر روز این وابستگی بیشتر شده و همچنان بودجه ما با نفت بسته می‌شود که در زمان‌های حساس مانند فروپاشی برجام اثر خود را نشان می‌دهد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تغییر دولت آمریکا یا هر کشور دیگر اثر چندانی به مشکلات کشور ما نخواهد داشت، افزود: خوشبینانه‌ترین حالت تغییر مواضع کشورها، رشد دو درصدی وضعیت اقتصادی کشور ما است اما مابقی بر عهده سیاست داخلی می‌باشد.

وی گفت: آمریکا و همدستانش از کشورهای استعماری محسوب می‌شوند که برای آن‌ها فقط منافع کشور خودشان دارای اهمیت بوده و حاضرند برای کسب منفعت دست به هر اقدامی بزنند.

دکترای علوم اقتصادی ادامه داد: یکی از عواملی که آثار بسیار سوء در کشور ما به‌جای گذاشته، کسری بودجه دولت در سال های اخیر بوده که این کسری بودجه به سوءمدیریت در اقتصاد کشور مرتبط می‌شود.

احسانی افزود: کسری بودجه یکی از عوامل موثر بر بروز تورم در کشورها است که اگر این کسری بودجه مداوم باشد مردم آن کشور به تورم معتاد می‌شوند و درحالی که اقتصاددانان هشدارهای لازم را برای این موضوع داده بودند و خواستار اصلاح نظام مالیاتی، بالا بردن درآمد دولت و کم کردن هزینه‌های دولت شدند اما این امر صورت نگرفت.

این مدرس دانشگاه با اشاره به آمارسازی‌های دروغ که توسط برخی از مسئولان دولتی ارائه می‌شود یادآورشد: باتوجه به گستردگی رسانه‌ها و آزادی اطلاعات، مردم به آسانی از اظهارنظرهای مسئولان مطلع می‌شوند و اینکه برخی افراد با آمارسازی قصد جلب اعتماد مردم را دارند باید بدانند که همین اندک اعتبار را هم از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم رشد اقتصادی کشورها در نظریه‌های جدید سرمایه اجتماعی است خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی در اعتماد متقابل بین مردم با مردم و مردم با مسئولان به وجود می‌آید که با اظهارنظرهای غیرواقعی مسئولان شاهد کم شدن اعتماد نسبت به دولت هستیم و در نتیجه سرمایه اجتماعی که از عوامل مهم رشد اقتصادی است در ایران روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

 

 

گره‌زدن مشکلات معیشتی به سیاست مذاکره عملیات فریب است/ مذاکره‌طلبان جوابی برای قانع‌کردن ملت ندارند

مهدی مزگی‌نژاد کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا که روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: باتوجه به شرایطی که در کشور به وجود آمده و مسائلی که امروز گریبان‌گیر جامعه به لحاظ اقتصادی است و با توجه به اخبار و اطلاعاتی که مقام معظم رهبری از جایگاه‌های مختلف دریافت می‌کنند، لازم بود سران قوا در حضور ایشان تشکیل جلسه دهند و مسائل مدنظر را مطرح کنند.

وی افزود: یکی از جایگاه‌هایی که نقش مهمی در حل مسائل کشور دارد، جایگاه رهبری است و این جایگاه باید حتما آن ساختار و کارکردهای خاص خودش را که در شرایط مختلف دارد، انجام دهد.

کارشناس سیاسی بیان کرد: برای حل مشکلات اقتصادی در تمام کشورها نیاز به بررسی جامعی است که شامل تحقیق و ارائه راهکار می‌شود؛ راهکارهایی که باید قابلیت و قدرت اجرایی داشته باشد.

مزگی‌نژاد عنوان کرد: در طول 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به شرایطی که برای کشور به وجود آمده جلسات مختلفی برگزار، راهکارهای متعددی ارائه و گزارشاتی داده شد اما این گزارشات در خیلی از جاها با مخالفت برخی‌ها رو به رو شده است.

وی اظهار کرد: در عرصه داخلی کشور ما و در فضایی که لازم بود گزارش‌ها منجر به نتیجه شود این کار محقق نشد. لذا برگزاری این‌گونه جلسات بسیار مهم است و بخشی از صحبت‌هایی که مقام معظم رهبری روز گذشته مطرح کردند متکی به رفع تحریم‌ها بود.

کارشناس سیاسی بیان کرد: یک قسمت از گزارشاتی که روز گذشته ارائه شد مبنی بر این بود که تحریم‌ها باید رفع شود تا به نتیجه خاص خود برسیم. بیان این صحبت‌ها به این دلیل بود که تحریم‌ها و بحث رفع آن سال‌ها به طول انجامیده و کشور برای رفع تحریم درگیر مذاکره شد اما نه‌تنها در پی مذاکره رفع تحریم شکل نگرفت بلکه تحریم‌ها افزایش پیدا کرد.

مزگی‌نژاد تصریح کرد: برای این‌که این راهکارها عملی شود و ما بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم فقط راهکار مهم نیست بلکه راهکار، نقشه راهی است که باید در مسیر طی شود و آن‌چه می‌تواند در این مسیر به ما کمک کند عمل‌کردن به راهکارها است.

وی ادامه داد: عمل به راهکار را قرار نیست دشمن برای ما انجام دهد بلکه خودمان باید با توجه به توان، امکانات و شرایطی که در داخل کشور داریم دست در دست هم دهیم و این کار عملی را انجام دهیم تا بتوانیم از این راهکارها برای غلبه بر تحریم‌ها استفاده کنیم و مشکلاتی را که در حال حاضر با آن درگیر هستیم حل کنیم لذا این اقدامات نیاز به همت و حرکت درونی دارد.

کارشناس سیاسی اظهار کرد: چشم‌دوختن به دشمن با امید به این‌که برای ما کاری انجام دهد راه به جایی نخواهد برد چراکه در 41 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته ثابت شده و بارها امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری فرمودند که دشمن هرگز برای ما اقدامی نخواهد کرد بلکه دشمن، دشمن است و دنبال براندازی و نابودی ما است. لذا چشم‌دوختن به دشمن بعد از گذشت 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و با این تجربه گرانی که کشور ما دارد، جای بسی‌تأسف است که عده‌ای در داخل کشور هنوز به نتیجه نرسیده و دنبال مذاکره مجدد هستند.

مزگی‌نژاد در خصوص توان مدیریتی دولت فعلی، عنوان کرد: توان مدیریتی یک بحث و دولت فعلی بحث جدایی است؛ مسئولانی که در کشور کار می‌کنند برخی‌ها افرادی هستند که تجربه‌های فراوان مدیریتی از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در بدنه‌های مختلف و کارکردهای دولت دارند. پس توان مدیریتی در کشور وجود دارد و این توان مدیریتی می‌تواند ما را از بسیاری از گذرگاه‌ها عبور دهد.

وی ادامه داد: اما این دیدگاهی که دولت فعلی دارد و به قول خودشان با شعار "تدبیر و امید" به میدان آمده تاکنون نشان داده همان شعار خود را در عمل به نتیجه نرسانده چراکه نه تدابیر آن‌ها به عمل رسیده و نتیجه داده و نه امیدی در جامعه منتشر کرده‌اند. به قول مقام معظم رهبری کارهایی انجام شده اما این کارها کافی نبوده که بتواند مسیر مدیریت را قوی کند که ما بتوانیم بر مشکلات داخلی فائق شویم.

این کارشناس سیاسی گفت: اراده دولت برای استفاده از توان مدیریت قوی و جهادی دچار ضعف و بحران است و این با شعاری که مطرح کردند و در حال حاضر نیز دنبال آن هستند، با یکدیگر در تضاد است.

مزگی‌نژاد بیان کرد: به قول مقام معظم رهبری اگر همت شود و شاهد کار عملی باشیم پایان دولت دوازدهم پایان خوبی خواهد بود. این صحبت حاکی از این است که دولت توان مدیریتی دارد و امکانات و شرایط در دسترس است فقط یک همت قوی و اراده جهادی نیاز است که این امکانات و شرایط را زنده کرده و مشکلات یکی پس از دیگری از سر راه ملت برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر به صحبت‌های گذشته مقام معظم رهبری توجه شود خواهیم دید که ایشان همان زمان قبل از مذاکره فرمودند من به دشمن اعتماد ندارم. خیلی از بزرگان و دلسوزان نظام و افرادی که بارها در صحنه‌های مختلف با دشمن رو به رو شده بودند این اعتراف را داشتند که دشمن قابل اعتماد نیست اما متاسفانه عده‌ای با یک دیدگاه ذهنی که پشتش عقلانیت نبود بلکه حرف دشمن بود، حرف از مذاکره زدند. دیدگاه آن‌ها این بود که ما در کوتاه‌ترین رابطه و ساده‌ترین راه مشکلات را با مذاکره حل می‌کنیم و علی‌رغم تمام بدعهدی‌های آمریکا سراغ مذاکره با دشمن برای چندین بار رفتند.

کارشناس سیاسی با بیان این‌که ما در مقاطع مختلفی با دشمن مذاکره کردیم و به نتیجه نرسیدیم، اظهار کرد: برخی با اصرار و فشار پای میز مذاکره رفتند و یکبار دیگر برای چندمین بار مقابل دشمن نشستند؛ حرف‌های خود را زدند حرف‌های دشمن را شنیدند و به وعده‌های دشمن دل خوش کردند و متاسفانه این دل خوش‌کردن‌ها کارکردی را ارائه داد که دشمن توانست به بعضی از اهداف خودش در مذاکره برسد اما وقتی که صحبت از اهداف جمهوری اسلامی شد و قرار شد جمهوری اسلامی به اهداف خود برسد دشمن جا زد و مذاکره‌کنندگان را فریب داد.

مزگی‌نژاد افزود: این یک تجربه عینی بود که آقایانی که در حال حاضر در رأس کار هستند تجربه کردند؛ افراد دیگری تجربه نکردند که قرار باشد انتقال تجربه از دیگران به مذاکره کنندگان باشد بلکه این مسئولان مذاکره کننده خودشان یک تصمیم را تجربه کرده و دیدند که نتیجه نمی‌دهد اما متاسفانه دوباره باز شاهد بحث مذاکره با آمریکا در پی تغییر رئیس جمهور این کشور هستند.

وی عنوان کرد: برای کشور ایران رفتن و آمدن فردی به عنوان رئیس جمهور آمریکا مشکلی را حل نمی‌کند. شاید روش کار یک نفر با دیگری تفاوت داشته باشد اما همه آن‌ها به فکر براندازی انقلاب اسلامی هستند.

کارشناس سیاسی گفت: این‌که برخی‌ها مجدد جریان مذاکره را پیش می‌کشند و دنبال این هستند به قول خودشان بتوانند یک بار دیگر پای میز مذاکره بروند، هم ساده‌اندیشی است، هم دشمن را خوب نشناختند و هم این‌که نسبت به قدرت و اراده ملت ایران در داخل ایمان ندارند.

مزگی‌نژاد اظهار کرد: متأسفیم از این‌که برخی از افراد این‌گونه فکر می‌کنند. امیدواریم با توجه به شرایطی که وجود دارد این افراد به اصل انقلاب اسلامی برگردند و آن وظیفه خودشان را که کمک و نجات مردم از این وضعیت سخت اقتصادی است انجام دهند.

وی در خصوص گره‌زدن مشکلات معیشتی به سیاست مذاکره، عنوان کرد: این مسئله فریب و عملیات روانی ایجاد شده توسط دشمن است؛ دشمن وقتی برخی از افراد را ساده‌اندیش ببیند و متوجه شود می‌توان از این افراد امتیاز گرفت با انجام عملیات روانی، ارائه گفتمان‌ها، تماس‌های غیرمستقیم یا غیردیپلماتیک حرف‌هایی زده و وعده‌هایی می‌دهد که افراد ساده‌اندیش این حرف‌ها را باور کرده و احساس آن‌ها این است اکنون که ترامپ رفته و بایدن آمده پس می‌توان با بایدن نشست و مذاکره کرد.

کارشناس سیاسی با بیان این‌که بایدن مانند اوباما است، افزود: مسئولان کشور ما با اوباما نشستند پیمان امضا کرده و برجام را بستند اما چه شد؟ جو بایدن از جنس اوباما است با این تفاوت که این سفیدپوست است و اوباما سیاه‌پوست بود وگرنه تفاوتی در روش و منش هیچ‌کدام نیست؛ رئیس جمهورهای آمریکا تصمیم‌گیر نیستند بلکه بازیگرانی هستند که دستور کارگردانان رژیم صهیونیستی را اجرا می‌کنند. صهیونیست‌ها نیز هرگز با انقلاب اسلامی میانه خوشی نداشته و نخواهند داشت.

مزگی‌نژاد اظهار کرد: متأسفانه به دلیل باورهای نادرست از دشمنان، رئیس جمهور ایران یا افرادی که در کنار وی هستند به این‌که دشمن قابل اعتماد نیست باور ندارند و بر این اساس مجدد حرف از مذاکره و مسائل مختلف را مطرح می‌کنند.

  وی در خصوص اهداف مذاکره‌طلبان اظهار کرد: نمی‌توان گفت مذاکره‌طلبان به فکر حل مشکلات مردم نیستند چراکه اگر بخواهند برای انتخابات هم کار کنند باید مشکلات مردم را حل کنند. اما تمام همت آن‌ها نیز حل مشکلات مردم نیست، بخشی تبلیغات انتخاباتی است که می‌خواهند برای انتخابات 1400 یک برگ برنده داشته باشند که وانمود کنند ما مشکلات را حل کردیم.

کارشناس سیاسی عنوان کرد: اگر مذاکره‌طلبان بخواهند مردم را راضی کنند و از آن‌ها رأی داشته باشند، باید مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را حل کنند تا مردم نسبت به آن‌ها اقبال پیدا کرده و رأی دهند. در شرایطی که در حال حاضر به وجود آمده و کارکردهایی که وجود دارد، طبیعتا مذاکره‌طلبان مشکلات دیگری در صحنه دارند که یک بخشی ممکن است دلباخته‌شدن به دشمن باشد.

  مزگی‌نژاد در خصوص عدم‌پاسخگویی مذاکره‌طلبان در خصوص کارنامه برجام و دولت، افزود: برجام و کارنامه دولت ثمر آن‌چنانی ندارد که مذاکره‌طلبان بخواهند برای ملت جوابی داشته باشند. ملت اولین سوالی که از مذاکره‌طلبان دارند این است که شما در برجام قول دادید که تحریم‌ها لغو شود، لغو که نشد هیچ بلکه دچار تحریم‌های جدید شدیم. لذا این‌ها برای برجام جوابی که ملت را قانع کند و به آن‌ها تمایل پیدا کنند، ندارند.

وی افزود: لذا احساس مذاکره‌طلبان این است که اگر یک‌بار دیگر پای میز مذاکره بروند می‌توانند امتیاز بگیرند و این فکرها فقط به دلیل ساده‌اندیشی مذاکره‌طلبان و داشتن برگ برنده برای انتخابات 1400 است.

کارشناس سیاسی با بیان این‌که دشمن تاکنون به وعده‌هایش عمل نکرده، اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری، دشمن با دست چدنی در دستکش مخملی در مذاکرات به مسئولان ایران دست می‌دهد و بعد که به نتایج خود رسید دستکش مخملی را از دست چدنی بیرون می‌آورد؛ ما از این‌گونه اقدامات تجربه داریم و اگر مسئولان مجدد فریب دشمن را بخورند گویی از عرصه سیاسی، دیپلماتیک و مسائل مختلف هیچی نفهمیده‌اند.

مزگی‌نژاد در خصوص این‌که برخی‌ها عنوان می‌کنند بایدن با ترامپ تفاوت دارد، تصریح کرد: تفاوت رؤسای جمهور آمریکا در راه و روش اداره چالش‌ها است وگرنه در ساختار اصلی و سیستم‌های بزرگ خود هر دو جریان دموکرات و جمهوری‌خواه یکی بوده و همه یک‌کلام، به فکر براندازی و سرنگونی جمهوری اسلامی هستند.

وی اظهار کرد: جمهوری‌خواهان دیدگاه خشنی دارند؛ معتقدند با جنگ، تهدید، سلاح، بمباران، موشک و ... به نتیجه می‌رسند لذا بُعد برخورد فیزیکی را مدنظر دارند اما دموکرات‌ها دنبال کار دیپلماسی هستند و معتقدند توپ و تفنگ جواب نمی‌دهد بلکه باید با طرف مقابل سر میز مذاکره رفت و با بحث‌های روانشناسی ذهن فرد را بکار گرفت، اطلاعات وی را تخلیه کرد و داشته‌های خود را در ذهن فرد جایگزین کرد و امتیاز گرفت.

کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: هدف هر دو گروه جمهوری‌خواه و دموکرات تضعیف و آسیب‌رساندن به جمهوری اسلامی است.

مزگی‌نژاد با بیان این‌که آمریکا دشمنِ جانی کشور ایران است، گفت: استکبار جهانی نمی‌خواهد جمهوری اسلامی به اهداف، روش و منشی که بر اساس اسلام ناب دارد دست پیدا کند و بنابراین تا زمانی‌که کشور ایران تسلیم نشود توطئه‌های آمریکا بالای سر ما خواهد بود. دشمن تاکنون راه‌های مختلفی برای سرنگونی انقلاب اسلامی را امتحان کرده و به نتیجه نرسیده است.

وی به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر شناخت دشمن اشاره و تأکید کرد: اگر دشمن‌شناسی ما قوی باشد دشمن هیچ‌وقت به نتیجه نخواهد رسید اما اگر دشمن رنگ، لعاب و چهره‌اش را عوض کند، با چهره دیگری وارد شود و عده‌ای دچار فریب شوند طبیعتا آسیب خواهیم دید لذا این‌که ما توانستیم از خیلی گذرگاه‌ها عبور کنیم به دلیل پیروی از رهبری، دشمن‌شناسی و بصیرت ملت ما در مقابل توطئه‌های داخلی و خارجی بوده است.

کارشناس سیاسی با بیان این‌که این سه شرط مورد توجه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بوده، افزود: مقام معظم رهبری در سخنان روز گذشته فرموند سختی‌هایی خواهیم داشت اما این سختی‌ها برای این‌که بتوانیم بر تحریم‌ها غلبه کنیم، نتایج خوبی خواهد داشت.

مزگی‌نژاد بیان کرد: تاکنون به لطف خدا از سختی‌های زیادی عبور کردیم بعد از این نیز از مشکلات عبور خواهیم کرد و آن‌چه در صحنه خواهد ماند شکست دشمنان، نابودی طرح‌های آن‌ها، استکبار جهانی و پیروزی اسلام و مسلمین خواهد بود.

 

چندین سال مذاکره نه‌تنها تحریم‌ها را رفع نکرد بلکه تحریم‌های جدید هم اضافه شد

کامران غضنفری نویسنده و محقق سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب، گفت: بیانات رهبر معظم تأکید چندباره‌ای بود بر این موضوع که دل بستن به خارج از کشور و نگاه به غرب و آمریکا داشتن، همچنان که طی هفت سال گذشته نتیجه نداده است از این به بعد هم نتیجه نخواهد نداد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب بارها به مسئولین دولت تأکید کرده‌اند که چشم‌تان به دست دشمن نباشد چرا که آن‌ها هیچ چیزی به شما نخواهند داد و اینکه اگر ما فکر کنیم راه‌حل مشکلات اقتصادی کشورمان در دستان دولت آمریکا است و آن‌ها اگر به ما لبخند بزنند همه مشکلات حل می‌شود این سراب و خیالی بیش نیست.

تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار داشت: متأسفانه روحانی و ظریف و اطرافیانشان از همان سال 92، این خیال خام را در سر داشتند که اگر برویم با شیطان بزرگ مذاکره کنیم و لبخند بزنیم و با آن‌ها خوش وبش کنیم همه چیز حل خواهد شد؛ سال‌ها رفتند و این کار را کردند اما چند سال مذاکره نه تنها هیچ تحریمی را لغو نکرد بلکه تحریم‌های جدیدی را هم به تحریم‌های قبلی اضافه کرد.

غضنفری خاطرنشان کرد: متأسفانه آقایان از آنچه اتفاق افتاد، عبرت نگرفتند و طی این سال‌ها هم نشان دادند بنای بر عبرت گرفتن ندارند یعنی اینطور نیست که این‌ها بر اثر نادانی و ناآگاهی دچار چنین خطاهایی بشوند، چرا که بارها این راه را تجربه کرده‌اند و شکست خورده‌اند و باز هم درس عبرت نگرفته‌اند که این نشان می‌دهد این‌ها اساسا بنای بر درس گرفتن و عبرت گرفتن ندارند.

وی ادامه داد: در شرایطی که کاملا واضح و روشن است که مسیری که قبلا تجربه شده، جز ضرر و زیان چیزی نصیب مردم ایران نخواهد کرد اما با علم به این واقعیت، باز هم بر ادامه این مسیر نادرست اصرار دارند.

کارشناس سیاسی عنوان کرد: طبق بیانات رهبر انقلاب، دولت دوازدهم به شرطی عاقبت خوبی خواهد داشت که دل در گروه وعده‌های دشمن نبندد و چشمش به گشایش از ناحیه آمریکا نباشد و به طور جدی برای مردم کار و تلاش کند اما متأسفانه آنچه تا کنون از دولت دیده‌ایم خلاف این بوده است.

غضنفری تأکید کرد: آنچه که مردم دارند در صحنه عمل می‌بینند این است که در این دولت روز به روز سفره آن‌ها کوچک‌تر و معیشت‌شان سخت‌تر می‌شود و ظاهرا دولت به فکر تنها چیزی که نیست وضعیت معیشتی مردم است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال می‌بینیم ده‌ها هزار تن کالا در بندر دپو است اما ترخیص نمی‌شود در صورتی که کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، دامداری‌ها و کشاورزان  منتظر این اقلامی هستند که وارد شده اما این اقلام ماه‌ها در گمرک می‌ماند و با کارشنکی‌های عمدی آن‌ها را ترخیص نمی‌کنند که این نشان می‌دهد که کسانی عمدا می‌خواهند فشارها را روی مردم زیاد کنند و عمدا دنبال عصبانی کردن مردم و دلسرد کردن آن‌ها نسبت به انقلاب  هستند.

 

راه قوی شدن ایران از داخل کشور می‌گذرد/ مسیر مذاکره بر اساس تجربه و استنباط عقلی راه علاج تحریم‌ها نیست

به گزارش دیار آفتاب؛ عباس خسروانی، کارشناسی سیاسی در گفتگو با فراهان خبر با اشاره با بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی؛ گفت: بیانات رهبر انقلاب بر قوی شدن ایران تأکید دارد، این منظومه فکری را رهبری معظم انقلاب چندین سال پیش ترسیم کردند و در بیانات اخیر مجدد بر این خط فکری تأکید کردند.

وی افزود: راه قوی شدن ایران از داخل کشور می‌گذرد و نه بیرون از کشور و رهبر انقلاب هم به این موضوع اعتقاددارند.

خسروانی با اشاره به راهکارهای قوی شدن کشور اظهار کرد: تحریم‌ها به‌عنوان یک واقعیت سیاسی پذیرفته‌شده اما باید آن‌ها را کنترل کرد و اثرات آن را به حداقل رساند.

کارشناس سیاسی با اشاره به تجربیات خسارت‌بار برجام گفت: تعهدی بین ایران و آمریکا به نام برجام برای رفع تحریم منعقد شد و آمریکا تعهد کرد که در مقابل تعهدات ایران، تحریم‌ها علیه کشور ما حذف شود و وزیر امور خارجه ایران همه وعده لغو تحریم‌ها را داد اما متأسفانه همه جهانیان دیدند که آمریکا نسبت به تعهدات خود صادق نبود و مسیر رفع تحریم‌ها با مذاکره به شکست منجر شد.

  وی افزود: مسیر مذاکره بر اساس تجربه و استنباط عقلی راه علاج تحریم‌ها نیست و باید به توانمندی‌های داخلی تکیه کنیم و از درون قوی شویم.

خسروانی اظهار کرد: برای تحقق این موضوع باید دشواری تقابل با تحریم‌ها را بپذیریم و در برخورد با آن دستورالعمل داشته باشیم.

کارشناس سیاسی بابیان اینکه تلاش، ابتکار و شجاعت در عمل پیش‌زمینه لازم در تقابل با تحریم‌ها است، گفت: برای لغو تحریم‌ها بدون امتیازدهی به‌طرف مقابل، شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی است.

وی افزود: باید اراده و همت در سطح مسئولان نظام برای رفع تحریم‌ها صورت بگیرد و نگاه مسئولان به‌سوی قوی شدن از درون باشد.

خسروانی با اشاره به احیای مسیر دور زدن تحریم‌ها اظهار کرد: در اولین قدم باید مسیر دور زدن تحریم‌ها که سال‌های گذشته تقویت‌شده بود را مجدد احیا و بازسازی کنیم.

کارشناس سیاسی گفت: روابط تجاری ایران هم باید بازسازی شود، در سال‌های اخیر، دیپلماسی بین‌المللی ایران در حوزه اقتصاد به‌شدت ضعیف، ناتوان و ناکارآمد شده و تنها با چشم امید به مذاکره، راهکاری ابتکاری در لغو تحریم‌ها را کنار گذاشته است.

وی افزود: با توسعه روابط با نقاط بکر قاره آفریقا، کشورهای تحریم شده توسط آمریکا و ایجاد اتحادیه‌های جدید در قاره‌های مختلف و حتی کشورهای اوراسیا می‌توانیم مراودات تجاری را افزایش دهیم.

خسروانی بابیان عملکرد ضعیف معاونت وزارت خارجه اظهار کرد: تقابل کالا و ایجاد پیمان بین کشورها و حرکت به سمت دلار زدایی باید موردتوجه قرار گیرد، در وزارت خارجه باید این فعالیت‌ها افزایش پیدا کند.

 کارشناس سیاسی گفت: مقابله حقوقی با تحریم باید از سوی دستگاه قضا و حقوقی پیگیری شود و در مجامع بین‌المللی حقانیت ایران نشان داده شود که ازلحاظ رسانه‌ای و روانی بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به واردات کالاهای اساسی و خروج ارز کلان کشور، افزود: تولید بنزین در کشور یک تجربه موفق است که می‌توان با این تجربه به استقلال در تولید سایر کالاهای اساسی رسید.

خسروانی اظهار کرد: در سال ۹۷ کشور واردکننده بنزین بود که با تلاش مضاعف و ساخت پالایشگاه خلیج‌فارس، امروز به صادرکننده بنزین تبدیل شدیم و از این صادرات در پنج ماه اول امسال بیش از یک میلیارد دلار ارز وارد کشور شده است.

کارشناس سیاسی بابیان اینکه تحمیل مرغ ۳۵ تومانی به مردم نتیجه مسئله مدیریتی است، گفت: سالانه ۳/۵ تا ۴ میلیارد دلار ارز صرف واردات نهاده‌های دامی می‌کنیم و با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات این‌ها، کالا را با چندین برابر قیمت در اختیار مردم قرار می‌دهیم و این ایراد مدیریتی واضح است و ربطی به تحریم‌ها ندارد.

وی افزود: همه صادرت کشاورزی ما در سال بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار است در حال که سالانه ۴ میلیارد دلار صرف واردات نهاده‌های دامی می‌شود که این واردات ارز بسیاری را از کشور خارج می‌کند و مایحتاج مردم هم به گروگان می‌گیرد.

خسروانی اظهار کرد: مطالعات و تحقیقات اذعان دارد که با اصلاحات در حوزه اقتصادی و کشاورزی می‌توانیم خط تولید نهاده‌های دامی را فعال و در این حوزه هم خودکفا شویم.

این کارشناس سیاسی گفت: ظرفیت‌های اقتصادی در کشور ما مغفول مانده که با مدیریت درست می‌توان سطح درآمد مردم و سرانه تولید ناخالص داخلی را به‌شدت افزایش داد.

وی با اشاره به اهتمام و توجه بر اعمال اصلاحات اساسی بر نظام بودجه‌ای کشور افزود: از تأکید رهبری بر اصلاح نظام بودجه‌ای کشور دو سال می‌گذرد اما با توجه به اخباری که داریم بودجه سال ۱۴۰۰ هم با اصلاحات به مجلس ارائه نمی‌شود و بودجه سالانه یک نقطه‌ضعف است که باید از حالت فعلی و تدوین سنتی خارج شود.

خسروانی با اشاره به‌ضرورت اصلاح نظام مالیاتی اظهار کرد: نظام مالیاتی سبب شده تا میلیاردها تومان در نظام پرت شود و فاصله اجتماعی افزایش یابد، فرار مالیاتی، افزایش پایه‌های جدید مالیاتی، معافیت‌های مالیاتی، کشور را از منابع غنی محروم کرده و یک طیف خاص از آن بهره می‌برند.

کارشناس سیاسی گفت: نظام یارانه با مبلغ کلان بودجه‌ای و فرا بودجه‌ای در کشور نتوانسته فقر را کنترل کند و نیاز به اصلاح دارد.

وی بیان کرد: مذاکره با هیچ کشوری به درد اقتصاد ایران نخواهد خورد با این برنامه نظام بانکی کشور، اقتصاد ایران شکوفا نمی‌شود.

خسروانی خاطرنشان کرد: تا اصلاحات لازم در نظام بانکی، بودجه‌ای، اقتصادی کشور صورت نگیرد، هیچ مذاکره‌ای حتی با بالاترین سطح تعهدات هم کارگشا اقتصاد کشور نخواهد بود.

 

سخنان رهبری اتمام حجتی بود برای کسانی که سعی در اهمال ورزی دارند/ غلبه بر تحریم ها تنها راه شکست است

سید جعفر قنادباشی گفت: بیانات مقام معظم رهبری اتمام حجتی بود برای کسانی که در صدد بهانه تراشی و ایجاد تردید در تلاش برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور هستند.

سید جعفر قنادباشی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفت: سخنان رهبر فرزانه انقلاب اتمام حجتی بود برای کسانی که در صدد بهانه تراشی و ایجاد تردید در تلاش برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه فرمایشات معظم له به منظور از بین بردن بهانه هایی بود که برخی با توسل به آنها سعی در تعلل و اهمال ورزی دارند، ادامه داد: رهبر حکیم انقلاب با سخنان خود کوشیدند تا تمامی راه هایی که در خصوص حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور است را مورد بررسی قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اینکه راهی جز رونق بخشیدن به اقتصاد و جهش تولید وجود ندارد را بیان و تشریح کردند، ابراز کرد: ایشان عنوان کردند اینکه برخی معتقدند راه حلی برای اقتصاد نداریم، چنین چیزی نیست و این بهانه نادرستی است؛ چرا که ما راه حل های متعددی برای حل و فصل مشکلات متعدد اقتصادی داریم و کارشناسان برای مشکلات راه حل هاییی ارائه کرده اند.

قنادباشی اظهار کرد: رهبر فرزانه انقلاب در بخش دیگر بیانات خود فرمودند راه حل هایی که مجلس، دولت و بخش خصوصی ارائه می دهند باید مورد بررسی قرار گیرد و این راه حل ها نشان دهنده این است که توافق و اجماعی در مورد راه حل ها وجود دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه معظم له بیان کردند اینکه برخی عنوان می کنند بر سر راه حل ها اختلاف است، چنین چیزی نیست، ابراز کرد: برخی معتقدند که ما باید تحریم ها را دور بزنیم و رفع کنیم تا مشکلات کشور حل شود و در این عرصه رهبر فرزانه انقلاب بیان کردند که ما این راه ها را پیموده ایم و سال ها وقت کشور صرف شد و تجارب گذشته دیگر کافی است.

وی تأکید کرد: رهبر حکیم انقلاب تأکید کردند که باید بر تحریم ها غلبه کنیم و و تنها راه باقی مانده برای شکست تحریم ها، غلبه بر آن است و مسئله ای که معظم له فرمودند این بود که تنها کاری که ما باید انجام دهیم تلاش و همت است که راه خوش عاقبتی است چرا که این راه می تواند برکات زیادی داشته باشد.

قنادباشی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از سال ۸۹ تاکنون شعار سال ها را بر اساس عناوین اقتصادی نامگذاری کرده اند، خاطر نشان کرد: یکی از دلایلی نامگذاری با این عناوین این بوده است که با الهامی که از این نامگذاری ها می گیریم، بتوانیم از مشکلات اقتصادی عبور کنیم و این نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران از مدت ها پیش خود را برای آنکه در این عرصه گام بردارد، آماده کرده است.

 

بدهی ۲۴ تریلیون دلاری دست به گریبان بزرگ ترین اقتصاد جهان/ حاکمیت نیروهای انقلابی حلقه مفقوده نظام اقتصادی کشور است

عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط با تاکید رهبر انقلاب بر این که مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم راه حل سیاسی ندارد بلکه مستلزم راهکار حل مدیریتی است، به خبرنگار راه آرمان گفت: متاسفانه در طول دوره دولت های یازدهم و دوازدهم دولت اقتصاد کشور را رها کرده و به دنبال حفظ برجام بود.

وی افزود: ابزار مدیریت اقتصاد تنظیم بازار، تقویت و رونق تولید داخل، توجه به تزریق منابع مالی به بخش تولید و تخلیه بازار مجازی از نقدینگی است که همواره مورد بی مهری و بی توجهی دولت قرار گرفته اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص گره زدن مشکلات معیشتی مردم به سیاست های مذاکره با آمریکا و برجام توسط دولتمردان مطرح کرد: اهداف دولت از پیش تعیین شده است و تا آخرین روز پایان دولت دست از آن برنمی دارند و به دنبال مذاکره مجدد با آمریکا هستند.

شیخی تاکید کرد: سخنان روز گذشته روحانی در جلسه هیئت دولت اعلام کرد ما سیاستی مستقل داریم و کاری به دیگر کشورها نداریم متاسفانه کذب است و مصداق بارز تمایل برای وابستگی در چند ساله دولت روحانی به وضوح دیده شده است.

وی یادآور شد: مسائل اقتصادی کشور باید توسط نهادی حل  شود که به خودی خود مشکل نداشته باشد، این که در شرایط بحرانی به رغم بدهی انباشته کشورهای اروپایی و بدهی انباشته ۲۴ تریلیون دلاری آمریکا، این کشورها چگونه می توانند مشکلات اقتصادی ما را حل کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: این در حالی است که این کشورها قادر به حل بحران اقتصادی خود نیستند و دولت ما بهبود اقتصاد کشور را متکی بر این افراد می داند.

شیخی اذعان کرد: تجربه برجام به خوبی نشان داد که مذاکره با آمریکا و هم پیمانانش جز ذلالت و عقب افتادگی فایده ای برای ایران حاصلی نداشت و اگر این کشورها قادر به حل مشکلات ما بودند، در مدیریت بحران اقتصادی خود باز نمی ماندند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اروپا و آمریکا با افت ۱۰ تا ۲۰ درصدی در رشد تولید ناخالص ملی مواجه است، در حالیکه بر اساس پیش بینی نهاد های بین المللی ایران در سال جاری علی رغم همه تحریم ها و محدودیت ها رشد مثبتی را تجربه می کند.

این کارشناس اقتصادی در ارتباط با استفاده از مدیریت جهادی و انقلابی برای حل مشکلات معیشتی مردم بیان کرد: حلقه مفقوده نظام اقتصادی ما حاکمیت نیروهای جهادی، پرتلاش و متدین است، نقص اصلی ما وجود افرادی است که مدیریت اقتصادی بلد نیستند.

شیخی تاکید کرد: افرادی هم که امروز در راس اقتصاد کشور قرار دارند غالبا افکاری بر پایه اقتصاد سرمایه داری دارند و توجهی به منویات اقتصاد اسلامی ندارند، معیشت مردم هم با سوء مدیریت اقتصادی مسئولان گره خورده است.

وی افزود: به عنوان مثال در سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار خودرو در انبارهای کارخانه های خودروسازی به دلیل کمبود قطعه دپو شده بود، به دنبال راه اندازی یک نهضت قطعه سازی در کشور اکنون این میزان به حدود ۲۰ هزار خودرو کاهش یافته است.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در این نهضت قطعاتی که پیش از این سابقه نداشت در داخل تولید شوند با دانش بومی ساخته شد و در اختیار خودروسازان قرار گرفت.

شیخی متذکر شد: توانایی های بالقوه ای در کشور وجود دارد اما دولت به آن ها توجهی ندارد، جمعیت جوان کشور می توانند با خلاقیت خود و تبدیل این خلاقیت ها به کالاها و تجاری سازی آن ها کمبودهای داخلی را جبران کنند.

 

شرایط فعلی اقتصادی کشور حاصل توطئه یا ناتوانی؟/آقای روحانی! کلید مشکل اتکا به داخل است نه مذاکره/برجام، خیالی نافرجام

علیرضا پورفرج در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص وضعیت فعلی اقتصاد کشور و راه‌های برون رفت از مشکلات بی‌سابقه معیشتی این روزهای مردم، با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، راه حل سیاسی ندارد؛ اظهار کرد: مشکلات اقتصادی را باید با بحث اقتصادی، حل‌وفصل کرد، نه با بحث سیاسی؛ ما باید ببینیم که این مشکلاتی که اکنون در درون جامعه ما تحت عنوان مشکلات معیشتی وجود دارد، چند درصدش مربوط به سهم مدیریت غلط در سطح اداره اقتصاد کشور است و چند درصدش مربوط به تحریم و کرونا است.

وی افزود: در گام اول باید بررسی و مشخص شود که هر یک از این مشکلات، ریشه‌اش کجا است و به عقیده بنده، حدود 30 درصد از مشکلات فعلی اقتصادی را تابع تحریم، 20 درصد از مشکلات را تابع کرونا و بنابراین 50 درصد از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به مشکلات مدیریتی می‌دانم؛ مدیران ضعیف اقتصادی که انگیزه حل مشکلات اقتصادی را با کارکرد جهادی ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: در واقع، مدیران ما بنا دارند تا اقتصاد کشور را با مدل اقتصاد نئوکینزی حل کنند تا مدل اقتصاد مقاومتی و لذا تا این نگرش در مدیران اقتصادی کشور تغییر پیدا نکند، هیچ مشکلی از اقتصاد حل نخواهد شد.

این دکترای اقتصاد، در ادامه به بیان راه حل‌های موجود پرداخت و ادامه داد: اولا ما در بحث اقتصاد، منابع به حد مورد نیاز برای اینکه تولید خودمان را ساماندهی کنیم وجود دارد، دوما با دور زدن تحریم تا یک سطحی، می‌توانیم مواد اولیه را به کشور وارد کنیم؛  با در نظر گرفتن دو موضوع قبلی، موضوع سوم، توانمندی نسل جوان ما است مثل دانش بنیان، این توانایی فکری را داریم که از طریق نوآوری، خلاقیت و مهندسی معکوس، نیازمندی‌های تکتولوژیک داخل کشور را حل و فصل کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: با این اوصاف و توانمندی‌هایی که در کشور وجود دارد، اگر نگاه دولتمردان ما که بیشتر تمایل به خارج از کشور دارد به حل اقتصاد از طریق ابتدا ایجاد ارتباط با اروپا و در گام بعدی با امریکا دارد و تا زمانی که این نگاه در میان دولتمران ما وجود دارد، نه تنها هیچ یک از مشکلات اقتصادی کشور حل نخواهد شد، بلکه مشکلات را پیچیده‌تر خواهد کرد.

پورفرج اضافه کرد: آنچه را که امروز در بحث اقتصادی، شاهد آن هستیم، هر لحظه که به پایان دوران ریاست جمهوری آقای روحانی نزدیک‌تر می‌شویم، مشکلات مملکت پیچیده‌تر، مشکلات اقتصادی سخت‌تر، نابسامانی‌های اقتصادی بیشتر و فشار بر مردم نیز بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به دو نظریه موجود در بحث اقتصادی فعلی کشور، متذکر شد: یک نگاه این است که به دلیل حرکت و تصمیمی که رهبری می‌گوید که ما اقتصاد را بیاییم روی دو بال مردم و تفکر جهادی قرار دهیم؛ با نگاه دولت که می‌گوید بال حل تحریم از طریق مذاکره و بال ارتباط نزدیک با کشورهای اروپایی و امریکا؛ دو نگرش متفاوت وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران عنوان کرد: از یک طرف، رهبر معتقد است ما با توانمندی‌های داخلی، مشکلات کشور را حل کنیم و از آن سمت، دولت به این سمت در حال حرکت ایت که از طریق ارتباط با کشورهای اروپایی و امریکایی بیاید مشکلات را حل کند، تحریم‌ها را بردارد و یا کم کند و حال در جریان کاهش این تحریم‌ها امکان دادن یک سری باج به این کشورها نیز بشود و دولت هم همین نیت را دارد.

این دکترای اقتصاد اسلامی، افزود: این یک نوع نگاه است که برخی از افراد در تحلیل اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی دارند و معتقدند دولت عمدا دست به یک سری اقدامات می‌زند تا از طریق فشار بر مردم منتهی به اعتراضات اجتماعی نظیر آبان 98 شود و از طریق فشارهای مردم به رهبری فشار بیاورند تا رهبری مذاکره با امریکا را بپذیرد.

این استاد دانشگاه گفت: نگاه دوم این است که نه حالا دولت همچنین نیتی ندارد بلکه توانایی اداره و مدیریت بیش از این کشور را به دلیل همان تفکر نئوکنزی و نئولیبرالی ندارد.

پور فرج تصریح کرد: هر دو دیدگاه برای نظام جمهوری اسلامی، خطرناک است، چه نظریه توطئه را بپذیریم و چه نظریه ناتوانی را بپذیریم؛ نتیجه‌اش می‌شود اقتصاد بلبشو و فشل که این اقتصاد مشخص نیست فردا صبحش چه خواهد شد و این می‌شود که ما یک روز مردم را تشویق می‌کنیم که به بورس بیایند و وقتی کسری بودجه دولت جبران شد، دولت پشت مردم را خالی می‌کند و آن‌ها با سر به زمین می‌خورند و تبعاتی مثل اعتراضات اجتماعی را بدنبال دارد.

 وی به سیاست‌های غلط موجود اشاره کرد و افزود: در هر صورت آنچه که نتیجه این اقتصاد است و در حال مشاهده آن هستیم این است که این اقتصاد یک اقتصادی است با نگرش غلط دولت، می‌خواهند از طریق حل کردن مشکلات تحریم در مذاکره با امریکا بتوانند امریکا را قانع کنند که دست از تحریم بردارد و به برجام برگردد و امریکا هم می‌گوید من بر می‌گردم اما مذاکره باید از نو صورت بگیرد و این مذاکره بر روی توانمندی‌های موشکی ایران و نفوذ ایران در منطقه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران متذکر شد: یعنی آن‌ها معتقدند که اگر شما می‌خواهید مشکلات اقتصادی را حل کنید، نتیجه‌اش این است که دولت باید از ادامه فعالیت موشکی کوتاه بیاید و دوم حضور خود را در منطقه، عقب نشینی کند و در این دو حالت، امریکا وارد برجام می‌شود و تحریم‌ها را بر می‌دارد.

این دکترای اقتصاد ادامه داد: یعنی اگر بدون باج دادن، تحریم‌ها کاهش یابد، تحریم‌هایی است که خیلی روی اقتصاد و معیشت کشور اثرگذار نیست؛ پس تنها راهی که دولتمردان ما امروز فکر می‌کنند که با آن می‌توانند مشکل اقتصادی را حل کنند، مذاکره مجدد مستقیم با امریکا است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: آقای روحانی هم از بایدن تقاضا کرد که به برجام برگردد و سوال این است که بایدن باید به کدام برجام برگردد؟ به برجامی که زمان اوباما تصویب شد یا به برجامی که در آن برجام ، مذاکره جدیدی از سر گرفته شود: آنچه که بایدن می‌گوید ورود به برجام با مذاکرات جدید است و این را دولت نمی‌گوید! و هنوز هم شرط دوم یعنی عقب نشینی از منطقه و کوتاه آمدن از فعالیت موشکی نیز از سوی دولت عنوان نشده و بنظر می‌رسد طی ماه‌های آینده، مطرح خواهد شد.

پورفرج اعلام کرد: در این مذاکره، بده بستان صورت می‌گیرد و باید ببینیم چه چیزی را قرار است بدهیم و چه چیزی را می‌خواهیم به دست بیاوریم.

وی مطرح کرد: مذاکرات بعدی بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری، هیچ اطمینانی به پایداری و پای بندی امریکا به مذاکرات وجود ندارد؛ بنابراین یک بار دولت ایران به دلیل یا نظریه توطئه و یا نظریه ناتوانی، برجامی را شکل داد و یک سری امتیازاتی را داده و یک سری امتیازاتی را نیز گرفته است، ولی آنچه را که ما در برجام پرداخت کردیم، امتیاز بیشتر نسبت به آمریکا بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، یادآور شد: این برجامی که ما چندین سال مذاکره و در نهایت توافق کردیم، هیچ ثمره‌ای نداشت و حتی اگر طرف امریکایی هم نمی‌آمده است، شما می‌بینید از یک سو، آقای اوباما آن را امضا کرده است و از سوی دیگر، سه روز بعد، تحریم ایران را از سر گرفتند.

این دکترای اقتصاد با طرح سوال در آخر سخنانش که حالا چه باید کرد، گفت: راه حل را مقام معظم رهبری فرمودند و آن این است که ما روی توانمندی‌های داخلی‌مان اتکا و کار کنیم، با تحریم‌ها مقابله کنیم و شرایط ضد تحریم را به وجود بیاوریم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حال آیا ضد تحریم امکان‌پذیر است، پاسخ بله است اما نه با بودن آقای روحانی، چرا که او معتقد به ضد تحریم نیست، بلکه معتقد به مذاکره مجدد با امریکا است با یک سری پیش شرط‌‌ هایی که امریکا دارد و خیلی هم این دولت، تمایلی به عدم پذیرفتن آن پیش شرط‌ها ندارد و حاضر است با قبول پیش شرط های جدید بایدن، وارد مذاکره شود تا بتواند یک سری تحریم‌ها را بردارد.

پورفرج اذعان کرد: حال باید این سوال را از دولتمردان پرسید که آیا واقعا امریکا در مذاکرات جدید صادق است یا خیر و پاسخ این است که باید به گذشته نگاه کرد؛ آیا در مذاکرات قبلی امریکا و اروپا صادق بودند که دوباره محک‌شان بزنیم؟

 

دولت، اعتیاد برجام گرایی دارد/در بدترین شرایط مدیریت و کنترل بازار هستیم

به گزارش پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس؛ استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل اقتصادی با اظهار نگرانی از بی بند و باری دولت در مهار تورم،دولت در این باره فشل عمل می کند.

فرامرز حسین پور تصریح کرد:انگار دولت تا آخرین روزهای باقیمانده عمر خود می خواهد همه چیز را به تحریم گره بزند و تلاش خود را برای بازگشت آمریکا به برجام بدون ارائه برنامه ای برای برون رفت از مشکلات اقتصادی به کار گیرد.

وی افزود: سیاست کلی آمریکا مبارزه با انقلاب اسلامی ایران است،بنابراین دیدگاه بازگشت آمریکا به سیر حمایت از ایران در هر عرصه ای به خصوص اقتصادی،دیدگاه غلط است

حسین پور خاطرنشان کرد:بارها نتیجه این دیدگاه غلط خسارت های جبران ناپذیری به کشور وارد کرد اما مثل اینکه قرار است بارهای بار به واسطه این دید غربگرایانه از سوراخ مار برداشتن تحریم ها گزیده شویم.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه گفت:دولت اعتیاد برجام گرایی درست کرده است و تمام مسائل اقتصادی را به تحریم گره زده است،مگر می شود سیاست های چند قرن استکباری آمریکا با روی کار آمدن یک فرد که جریان فکری وی در گذشته هم حاکم بود،یک شبه تغییر کند؟

حسین پور تصریح کرد: در حال حاضر دولت هیچ برنامه زمان بندی(کوتاه مدت،میان مدت یا بلند مدت) برای رفع مشکلات اقتصادی ندارد و در دو ماه اخیر شاهد جهش 60 تا 70 درصدی قیمت بیشتر اجناس به خصوص کالاهای مصرف خانوار هستیم.

وی گفت:می توان گفت دولت عملا مهار تورم و گرانی را رها کرده است و تنها کاری که این روزها شاهد آن هستیم،دامن زدن به مشکلات ناشی از کرونا از سوی مسئولان دولتی هستیم که به جرات می توان گفت در بیشتر زمینه ها هم نتوانسیتم با کروناویروس آنطور که ظرفیت داشتیم،مبارزه کنیم.

این تحلیل گر اقتصادی افزود:در همه بازارها شاهد بی ثباتی هستیم اما دولتمردان ما همچنان بر طبل خالی مذاکره می کوبند،در حال حاضر در مدیرت و کنترل بازار ضعیف ترین دوران را در کشور داریم.

حسین پور در پایان گفت: با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب بارها هشدار داد که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم اما به دلیل نبود مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح شاهد نابسامانی گسترده در تمامی بازارها هشتیم که این موضوع درد ناشی از مشکلات مالی،جسمی و روحی کرونا بر خانوارها را دوچندان کرده است.

 

 
  دولت، اعتیاد برجام گرایی دارد/در بدترین شرایط مدیریت و کنترل بازار هستیم   

فرامرز حسین پور استاد دانشگاه در گفت‌وگو با صبح زاگرس گفت: انگار دولت تا آخرین روزهای باقیمانده عمر خود می خواهد همه چیز را به تحریم گره بزند و تلاش خود را برای بازگشت آمریکا به برجام بدون ارائه برنامه ای برای برون رفت از مشکلات اقتصادی به کار گیرد.

وی افزود: سیاست کلی آمریکا مبارزه با انقلاب اسلامی ایران است،بنابراین دیدگاه بازگشت آمریکا به سیر حمایت از ایران در هر عرصه ای به خصوص اقتصادی،دیدگاه غلط است.

حسین پور خاطرنشان کرد:بارها نتیجه این دیدگاه غلط خسارت های جبران ناپذیری به کشور وارد کرد اما مثل اینکه قرار است بارهای بار به واسطه این دید غربگرایانه از سوراخ مار برداشتن تحریم ها گزیده شویم.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه گفت:دولت اعتیاد برجام گرایی درست کرده است و تمام مسائل اقتصادی را به تحریم گره زده است،مگر می شود سیاست های چند قرن استکباری آمریکا با روی کار آمدن یک فرد که جریان فکری وی در گذشته هم حاکم بود،یک شبه تغییر کند؟

حسین پور تصریح کرد: در حال حاضر دولت هیچ برنامه زمان بندی(کوتاه مدت،میان مدت یا بلند مدت) برای رفع مشکلات اقتصادی ندارد و در دو ماه اخیر شاهد جهش 60 تا 70 درصدی قیمت بیشتر اجناس به خصوص کالاهای مصرف خانوار هستیم.

وی گفت:می توان گفت دولت عملا مهار تورم و گرانی را رها کرده است و تنها کاری که این روزها شاهد آن هستیم،دامن زدن به مشکلات ناشی از کرونا از سوی مسئولان دولتی هستیم که به جرات می توان گفت در بیشتر زمینه ها هم نتوانسیتم با کروناویروس آنطور که ظرفیت داشتیم،مبارزه کنیم.

این تحلیل گر اقتصادی افزود:در همه بازارها شاهد بی ثباتی هستیم اما دولتمردان ما همچنان بر طبل خالی مذاکره می کوبند،در حال حاضر در مدیرت و کنترل بازار ضعیف ترین دوران را در کشور داریم.

حسین پور در پایان گفت: با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب بارها هشدار داد که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم اما به دلیل نبود مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح شاهد نابسامانی گسترده در تمامی بازارها هشتیم که این موضوع درد ناشی از مشکلات مالی،جسمی و روحی کرونا بر خانوارها را دوچندان کرده است.

 

  

حل مشکلات اقتصادی کشور در گروی رفع ضعف‌های مدیریتی است

احمد بخشایش کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ در رابطه با فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری  در دیدار با رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی، گفت: فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری طوری بود، که راه بر مذاکره بسته نیست، این به خوبی بیان شد، و اینکه مشکل کشور تنها تا حدی به تحریم ها هم برمی گردد، ولی تحریم ها به 2 طریق است یا باید تحریم را رفع کرد، یا دور زد یا در مقابل آثار تحریم مقابله کرد.

وی در تکمیل این مطلب با اشاره به مذاکرات برجام در گذشته و بی ثمر بودن نتایج مذاکرات و مطرح شدن دوباره صدور بیانیه توسط برخی در داخل و خارج کشور نیز، گفت: مذاکره با هدف اینکه تحریم رفع شود، در گذشته نیز انجام شد، یک آدم 2 بار از یک سوراخ گزیده نمی شود، نیاز به حرف های تکراری نیست، اگر قرار بر مذاکره باشد آمریکای ها و ایرانی می توانند مذاکره کنند، این دیگر نیاز به بیانیه در داخل ایران و آمریکا ندارد.

وی با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با همت و شجاعت مجلس و دولت در جهت مقابله با تحریم ها ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری در مقابله با تحریم ها و آثار تحریم بود،برای اینکه آثار تحریم از بین برود همت و شجاعت از سوی دولت و مجلس باید با جدیدت دنبال شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه در رابطه با مشکلات موجود اقتصادی حاضر در جامعه گفت: مقام معظم رهبری حدود 70 درصد مشکلات را مدیریتی می دانند و حدود 30 درصد را تحریم می دانند، چرا مدیریت، چون که اگر شما به اقتصاد نگاه کنید، بخش های متغییر و سازنده اقتصاد در کشور چند چیز است، یکی کالاهای اساسی، یکی انرژی و خدمات و یکی نیروی محرکه است، در بحث کالاهای اساسی مثلا شما در داخل کشور گندم را با قیمت 4 هزار تومان خریداری می‌کنید ولی از خارج با قیمت 8 هزار تومان وارد می‌کنید، این بحث مدیریتی است و به تحریم ربطی ندارد.

بخشایش در تکمیل مطلب بالا افزود: در بحث انرژی ما خودمان صاحب انرژی هستیم، ما تولید کننده و صادرکننده هستیم، بنابراین مشکلات موجود در حوزه اقتصاد بحث مدیریتی است و ربطی به بحث تحریم ندارد.

وی در ادامه در بحث نیروی محرکه انسانی نیز گفت: به عنان مثال موتور کولر یا یک یخچال تا موتور ماشین های بزرگ، این ها مثلا اگر موتور این یخچال که زیاد پیچیده نیست را بخواهیم از خارج وارد کنیم، دلار وقتی گران شود این خودش می شود تحریم، پس ما ضعف استراتژی داریم، می توانیم این را در ایران بسازیم، این است که مقام معظم رهبری فرمودند با شجاعت و همت می شود مشکلات را در این حوزه برطرف کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه، تصریح کرد: اگر امروز 2 کارخوب انجام شود و این قطار با تکیه بر توان داخلی به ریل برگردد، پایان کار برای دولت و کشور با عزت است.

بخشایش در رابطه با مسائل موجود در بازار ایران و بی ارتباط بودن افزایش قیمت ها در داخل کشور به روابط با آمریکا، اذعان داشت: الان چه خبر شده که هنوز بایدن سرکار نیامده سکه به کانال 11 میلیون رسیده است، و پول دارد ارزشش بیشتر می شود، اینجا مشخص است که بحث مدیریتی است، یعنی مقام معظم رهبری دارند بیان می کنند که اگر دولت مردان انگیزه و شجاعت در کار داشته باشند، بحث های مدیریتی به خوبی دنبال شود 70 درصد در اقتصاد تاثیر دارد و خوش عاقبت خواهیم شد.

وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه در رابطه با اقتصاد کشور 2 دیدگاه وجود دارد، اظهار داشت: از لحاظ اقتصادی یک خط فکری به دنبال مذاکره و معامله با اقتصاد بین الملل است و یک خط فکری دنبال توجه و تکیه به داخل و عنایت داشتن به بیرون است، اگر در هر یک از این دو خط فکری افراط و تفریط باشد به ضد خودش تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت امروز به خوبی می داند که باید تولید داخلی بچرخد، ولی متاسفانه همه تلاش خود را گذاشته اند در سبد برجام، یعنی اینکه برجام منعقد شد خارجی ها بیایند سرمایه گذاری کنند تا گشایشی ایجاد شود و این عملا غیر ممکن است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با توجه به حافظه تاریخی مردم ایران نیز، یادآور شد: حافظه ملت ما معمولا کوتاه مدت است، فراموش می کنند مردم به حرف های زیبا و قشنگ بیشتر دل می بنند، فرق ترامپ و اوباما هم همین بود، اوباما وقتی می خواست یک بسته را به حلق مردم خاورمیانه بریزد در داخل پوشش در کادویی زیبا می پیچید و تحویل آن کشورها می داد.

بخشایش در تکمیل این مطلب، افزود:  زمان برجام بیانیه دادند و برجام امضا شد، 8 سال معیشت مردم به گروکان گرفته شد، پول ارزشش کم شد، پراید 7 میلیونی شد 120 میلیون، ولی چون در الفاظ قشنگ است مردم می پذیرند.

وی در پایان نیز در رابطه با به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و نزدیک شدن به انتخابات 1400 در ایران نیز، ادامه داد: احتمال می رود جان کری و وندی شرمن چون با تیم آقای روحانی و ظریف خیلی آشنا هستند، بعد از انتخابات ریاست جمهوری ما در مهر ماه مذاکره شروع شود، شاید آن ها هم یکسری امتیازاتی را قبل از پایان دولت روحانی و قبل از انتخابات 1400 مطرح کنند، برای اینکه حرف آقای روحانی و آقای ظریف به کرسی بنشیند، برای اینکه بگویند ترامپ اذیت کرد تحریم ها و فشار حداکثری را تحمیل کرد و یعنی اینکه بگویند مردم ایران ما مقصر نبودیم در گرانی آنها مقصر بودند حالا که این ها برگشتند خوب ما هم وضعمان خوب خواهد شد.

 

شکست در حوزه اقتصاد برایند یک دولت فاسد است / زیان سوء مدیریت ها در حوزه اقتصاد بیشتر از تحریم ها است

مهدی منصوری بیدکانی، استاد اقتصاد دانشگاه آزاد مشهد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع سران قوا، اظهار داشت: این سخنرانی چند بُعدی و دارای کلید واژه های مهم و تاثیر گذار برای نقش آفرینان عرصه های مدیریتی نظارتی و اجرایی کشور بوده و کاملاً شفاف ناظر بر حکمرانی مردم سالار است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه سخنان آقا نقشه راه یک حکمرانی خوب مردم سالار است مسئولین بفهمند، خاطرنشان کرد: برخلاف نظریه‌های حکمرانی جدید(new governance)  که در آن تنها دو بازیگر بخش خصوصی و دولت ارج نهاده می‌شود، مردم به عنوان کانون اصلی اهمیت در رأس بازیگران در الگوهای مختلف از جمله حکمرانی شبکه‌ای و پر اهمیت‌تر از آن‌ها تلقی می‌شوند، لذا گام نخست، میزان اراده حکومت در بیداری و آگاهی مردم است که رهبری به آن اشاره می کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه اشاره کلید واژه مذاکره از چند بُعد استراتژیک مانند اهداف انتخاباتی نشان از آن دارد که رهبری دست مذاکراه طلبان را خوانده و می داند نسبت دادن همه این بازی ها به مذاکره حادث از شکست در اداره اقتصاد و جسم نیم جان برجام است لذا سریعاً از این داستان اعتبار زدایی می کنند، تصریح کرد: بنده به عنوان یک معلم اقتصاد به ضزس قاطع عرض می کنم تسلسل اشتباهات دولت و شکست در حوزه اقتصاد آن قدر که دولت می گوید به خارج مرتبط نیست و برآیند یک دولت فاسد و مجلس بی عرضه است برجام برف آب شده ای است که آقای روحانی و تیم شان سر خود را درآن کرده اند که زشتی فعل شان را استتار کنند اگر کمی هوشیار و شجاع باشند بهترین عمل در گام اول یک عذرخواهی ملی است.

وی با تاکید بر اینکه بخش عظیم مشکلات اقتصاد کشور محصول نبود حکمرانی خوب و قلت دانش مدیران بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است، اذعان کرد: البته نمی خواهم بگویم تحریم کاملا بی تاثیر است اما آن زیانی که سومدیریت در حوزه اقتصاد به ما زده است هیچ گاه تحریم نزده است در این کنار وجود مجلس دهم ( مجلس قبل) هم که در حقیقت بیش از وکیل الرعیه بودن مطیع الدوله بود کار را فاجعه بار تر کرد.

منصوری بیدکانی ادامه داد: لیست امید یک لکه ننگ بر دامان مجلس بود!! فرض کنید شعارمجلس مدافع دولت این شعاردر حقیقت یک اجتماع نقیضین با وظایف ذاتی مجلس بالاخص وظیفه نظارت بر دولت است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به پیام تاریخی مقام معظم رهبری خطاب به مجلس یازدهم (مجلس انقلابی) عنوان کرد: قطعا دیده اید که در پیام تاریخی حضرت آقا به مجلس یازدهم شاهد یک نکته متفاوت بودیم که ایشان بطور خاص به وظیفه نظارتی مجلس تاکید ویژه داشتند و آن را تکلیف اساسی و حیاتی مجلس شورای اسلامی برشمردند حال آقایان مجلسی برای لبیک به این وظیفه و در حقیقت تکلیف شرعی قانونی چه کرده اند؟

 وی با بیان اینکه در همان پیام به مجلس آقا به وظیفه ی نظارتی قوه قضائیه هم اشاره نمودند. آیا قوه قضائیه برای این تکلیف نظارتی تاکید شده کاری انجام داده است؟، تشریح کرد: اگر هر سه قوه کار خود را درست و روی ریل انجام می دادند به این جلسه اصلاً نیازی نبود.

منصوری با تاکید بر اینکه نبود نقشه حکمرانی و اقتصاد سایه ای(SE )  توام با نبود حزب به معنای واقعی که محصول آن عدم شفافیت است سه رأس مثلث توسعه نیافتگی اقتصاد ایران هستند، بیان کرد: تا زمانی که هر سه قوه موجود با تکیه به توان داخلی در راستای چارچوب حکمرانی خوب و نقشه راه قائم برعقلانیت منطقی نه احساسی حرکت نکنند تلاش برای رفاه مردم و رضایت خدا و در طول آن لبخند رهبر انقلاب، آب در هاون کوفتن و باد به غربال پیمودن است.

وی افزود: داستان غم انگیزتوسعه نیافتگی با نبود نهادهای کنترل عمومی و نشریات و رسانه ها هر روز بدتر می شود و با این وضعیتی که دولت موجود و مجلس فعلی در اداره امور کشور در پیش گرفته اند برآمدی جز بر باد دادن خون شهدا نداشته و نخواهد داشت.

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه اگر مجلس خود را واقعاً انقلابی و ولایتمدار می می داند و مکلف به پایبندی به منویات رهبری، بهتر است با تدبیرهای صحیح و عُقلایی و نظارت کارآمد بیشترین تاثیر را در کمرنگ کردن SE در اقتصاد داشته باشد به طوری که طبق فرموده معظم له نه حق مدیر و مجری خدوم ضایع شود نه اغماض و اهمالی صورت گیرد، تاکید کرد: هر چقدر در اقتصاد، بخش های غیررسمی کوچک تر باشد اثر مثبت تری بر تولید ناخالص داخلی و سایر متغیرهای مهم اقتصاد کلان خواهد داشت و هر چه نرخ SE در اقتصاد پر رنگ تر باشد باید این نرخ را از مسیر حکمرانی خوب و بهبود کیفیت شاخص های حکمرانی ترمیم کرد.

 وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری  گفتنی ها را گفته اند و از روحانی و دولت تدبیر و امید که مردم مطلق نا امیدند مرغ 40هزارتومانی و دلار نااطمینان و بورس دستوری و قس علهذا؛ اما مردم از آقایان رئیسی و قالیباف انتظار کار جهادی دارند و استنادشان به همان شعار است که می گفتند: به عمل کار برآید به سخندانی نیست.

 

 مشکلات کشور به دلیل ضعف مدیریت است/ ظرفیت های فراوانی برای بی اثر کردن مشکلات دشمن وجود دارد

حیدر جهانبخشی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با دیار آفتاب، در خصوص راهکار برون رفت از مشکلات کشور، گفت: همانطور که رهبر انقلاب بار ها تکرار کرده اند بسیاری از مشکلات کشور به ضعف مدیریت و ناتوانی و نداشتن همت مسئولین برمی گردد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های فراوانی برای بی اثر کردن مشکلات دشمن وجود دارد، افزود: ایران اسلامی در رتبه خوبی از نظر داشتن ظرفیت های متعدد و فراوان قرار دارد ولی متاسفانه برخی اوقات به این ظرفیت ها توجه نمی شود. نیروی انسانی، منابع طبیعی، معادن، نفت و گاز و ... منابع بسیار خوبی برای کشور است. علاوه بر تمام اینها، علاقه مندی مردم به نظام اسلامی سرمایه بزرگی برای کشور است که می توان با این سرمایه بزرگ، به اهداف بلندی رسید.

جهانبخشی با بیان اینکه باید از این ظرفیت استفاده کرد و دعواهای سیاسی نباید مانعی در این راه شود، گفت: اگر کسی به قدرت رسیده نباید برای بقای خود با عوام فریبی و یا بیان نکاتی باعث سوء استفاده دشمن شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه خدمت مخلصانه باید مد نظر مدیران باشد، گفت: اگر کسی خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهد و از توانمندی خود در راستای رضایت مندی مردم استفاده کند، این باعث دلگرمی مردم به مسئولین و نظام اسلامی می شود. ولی وقتی مسئولان تصمیم درستی نگیرند و مدیریت را تنها در حرف زدن خلاصه کنند و برای فرار از ناتوانی خود دیگران را مقصر عملی نشدن وعده ها بدانند، طبیعی است که نمی توانند به وظیفه خود که خادمی برای ملت ایران است جامه عمل بپوشانند. بنابراین نقطه ضعف کشور در برون رفت از مشکلات، ضعف مدیریت و عدم همت مدیران است.

وی تصریح کرد: دشمنان قسم خورده ای داریم که به دنبال آن هستند که مردم ایران به نظام خود وفادار نباشند و خواستار سلطه بر ایران و مردم ایران هستند. به بیان دیگر دشمنان به دنبال استعمار ایران هستند و به اشکال گوناگون این هدف شوم خود را دنبال می کنند.

جهانبخشی با بیان اینکه باید از ظرفیت های کشور برای تبدیل تهدید ها به فرصت ها استفاده کرد، گفت: وجود همسایگان فراوانی در اطراف ایران ظرفیت بسیار خوبی برای مراوات مالی است و نباید صرفا به دنبال کشورهای اروپایی و آمریکا بدویم. آنها به جز خصومت و خیانت به مردم ایران، کاری نکرده و نخواهند کرد.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: برای مقابله با مشکلات و دشمنان باید قوی بود و برنامه ریزی کرد و اگر اینطور نباشد آنان جلوتر می آیند ولی اگر قوی باشیم، دشمن چاره ای جز عقب نشینی نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه باید با تفکر انقلابی و تعصی به راه شهیدان، دشمنان را شکست دهیم، گفت: نبایستی بازی های سیاسی باعث گرا دادن به دشمن شود. به عنوان مثال بیان این موضوع که خزانه ما خالی است آسیب زیادی به نظام زد و باعث شد تا دشمن با برنامه ریزی در صدد افزایش فشار ها بر کشور باشد.

جهانبخشی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور ناشی از عدم مدیریت است، گفت: اگر ایران از نظر ظرفیت های خدادادی در وضعیت خوبی نبود، شاید می شد مذاکره با دیگر کشورها را به طریقی توجیه کرد ولی وقتی این همه ظرفیت داریم، می توان با مدیریت صحیح از این مشکلات عبور کرد.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از مشورت با نخبگان اقتصادی کشور، بارها بر اقتصاد مقاومتی تاکید کرده اند و مسئولان هم در جلسات در تایید این بیانات سر تکان می دهند ولی در مقام عمل سستی به خرج می دهند و باید پاسخگوی این کم کاری خود باشند.

انتهای پیام/

 

نظر شما