شناسهٔ خبر: 44180120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

انتقاد تند ترکیه از تصویب قطعنامه تحریمی در پارلمان اروپا

وزارت خارجه ترکیه امروز (جمعه 7 آذرماه) با صدور بیانیه‌ای ضمن مخالفت شدید با این قطعنامه، از اروپا خواست تا با واقعیت‌ها روبه‌رو شده و به تعهداتش عمل کند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| وزارت خارجه ترکیه ضمن ابراز مخالفت شدید با درخواست پارلمان اروپا برای تحریم این کشور، گفت این تصمیم بار دیگر منفصل بودن اروپا از واقعیت‌ها و تعصب آن درباره قبرس و یونان را نشان می‌دهد.

 

تصویب قطعنامه غیرالزام‌آور در پارلمان اروپا و درخواست این نهاد از اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌هایی علیه ترکیه به دلیل اکتشاف نفت و گاز در شرق مدیترانه، با واکنش تند آنکارا مواجه شد.

 

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وزارت خارجه ترکیه امروز (جمعه) با صدور بیانیه‌ای ضمن مخالفت شدید با این قطعنامه، از اروپا خواست تا با واقعیت‌ها روبه‌رو شده و به تعهداتش عمل کند.

 

«حامی آکسوی» سخنگوی این وزارتخانه گفت: «ما به صورت کامل، قطعنامه غیرالزام‌آور تصویب شده توسط نمایندگان پارلمان اروپا درباره کشور خود و قبرس شمالی را رد می‌کنیم».

 

بر این اساس، آکسوی با تاکید بر حمایت کامل ترکیه از بیانیه رئیس حکومت منطقه قبرس شمالی، اظهار داشت: «این تصمیم (قطعنامه پارلمان اروپا) که بدون شک از سوی دولت‌های یونان و قبرس دیکته شده، بار دیگر نشان داد که به چه میزان پارلمان اروپا از واقعیت‌ها منفصل بوده و در مسئله قبرس متعصبانه برخورد می‌کند».

 

به نوشته آناتولی، وی همچنین افزود اگر پارلمان اروپا این رویکرد و ذهنیت را حفظ کند، برای دیگر بدنه‌های اتحادیه اروپا ممکن نخواهد بود که کمک سازنده‌ای به حل مشکل قبرس کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه سپس از پارلمان و اتحادیه اروپا خواست تا با واقعیت‌ها درخصوص جزیره قبرس روبه‌رو شوند، حضور ترک‌تبارها در شمال قبرس را بپذیرند و به تعهداتی که در آوریل 2004 به ترک‌تبارهای قبرس دادند، عمل کنند.

 

بر این اساس، آکسوی تاکید کرد که ترکیه به دفاع از حقوق خود و ترک‌تبارهای قبرس ادامه داده و همزمان تلاش‌ها برای گفت‌وگو و مذاکره را نیز پیگیری می‌کند.

 

پارلمان اروپا روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را با اکثریت آراء به تصویب رساند و از اتحادیه اروپا خواست به دلیل آنچه که اقدامات «غیر‌قانونی» ترکیه برای اکتشاف گاز طبیعی خوانده شده، تحریم‌های سختی را علیه این کشور اعمال کنند. 

 

طی هفته‌های گذشته، تنش‌ها در شرق دریای مدیترانه بر سر اقدامات ترکیه در قبال آغاز حفاری‌ها و فعالیت‌های اکتشافی در این منطقه آغاز شد.

 

یونان و قبرس با همراهی برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقداماتش هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

 

منبع: فارس

نظر شما