شناسهٔ خبر: 44180074 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

پس از برپایی جشنواره تلاوت‌های مجلسی در استان‌ها؛

منتخبان دریافت برترین مجلسی‌خوان کشور تعیین شدند / رشد ۶۰ درصدی حضور نخبگان قرآنی

اسامی منتخبان استان‌ها برای حضور در رشته قرائت بزرگسالان پانزدهمین دوره جشنواره کشوری تلاوت‌های مجلسی اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تلاوت‌های مجلسی در شرایطی مراحل نهایی خود را می‌گذراند که ایران و دیگر کشورهای جهان، درگیر کرونا هستند و طی یک سال گذشته، زندگی بشریت را دستخوش تغییرات کرده است. اما محدودیت‌های موجود، نتوانست مانع برگزاری این جشنواره مردمی شود، بلکه مجریان آن مصمم‌تر از سال‌های قبل و با افزودن رشته‌های مختلف، کمیت و کیفیت آن را چندین برابر افزایش دادند.

دبیرکل پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی به خبرنگار ایکنا گفت: در این دوره، رشد ۶۰ درصدی حضور قاریان و نخبگان قرآن را شاهد بودیم و به همین دلیل، میزان پذیرش در بخش قرائت در مرحله کشوری نیز ۶۰ درصد افزایش یافته است.

داود جعفری افزود: منتخبان استانی به‌علاوه بخش دعوت از قراء و صاحب امتیازان بین‌المللی و نفرات اول سیزده دوره قبل جشنواره و پنج برگزیده فجر تلاوت سال ۱۳۹۸ نیز از جمله منتخبان مرحله کشوری این دوره از پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی هستند.
 
دبیرکل جشنواره تلاوت‌های مجلسی اضافه کرد: قراء ممتاز کشور و صاحب امتیازان مسابقات ملی و بین‌المللی، استقبال خوبی در این دوره داشتند که این رشد کمی و کیفی شرکت‌کنندگان را برای ارائه بهترین تلاوت‌های مجلسی و انتخاب قاری سال جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه مردمی نوید می‌دهد.

جعفری تصریح کرد: در بخش انتخاب برترین مرتلان قرآن کشور نیز شاهد حضور کم‌سابقه قاریان، حافظان و مرتلان صاحب امتیاز در بخش‌های کشوری و بین‌المللی هستیم و حتی از حضور این افراد غافلگیر شدیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش انتخاب برترین حافظ سال کشور نیز فراتر از حد توقع با استقبال حافظان بین‌المللی روبه‌رو هستیم، گفت: تا امروز، ۶۴۷ نفر در سامانه، ثبت نام کرده‌اند که بالغ بر 10 درصد این عزیزان از صاحب امتیازان مسابقات مختلف کشور و رتبه‌های بین‌المللی در مسابقات ایران و کشور‌های اسلامی دیگر هستند، که به‌زودی بعد از مرحله اول مصاحبه و آزمون، فهرست اسامی منتخبان مراحل چندگانه آزمون‌های تخصصی اعلام خواهد شد تا مردم شریف با برترین حافظان کشور بیشتر آشنا شوند.

دبیرکل جشنواره تلاوت‌های مجلسی با بیان اینکه بخش قرائت بزرگسالان حائز اهمیت است، چراکه شرکت‌کنندگان بعد از مرحله قرعه‌کشی و تعیین گروه‌های شش‌گانه هر یک برای ارائه بهترین تلاوت می‌توانند قرائت خود را تا پیش از ارسال به دبیرخانه، با سرگروه‌ها ازجمله استادان حمید احمدی‌وفا، جعفر فردی، قاسم مقدمی، سیدجواد حسینی، وحید نظریان و حمید شاکرنژاد در میان گذاشته و با آمادگی کامل در بخش ملی حضور پیدا کنند.

جعفری اظهار کرد: در این دوره آموزش‌های ضمن اجرای جشنواره می‌تواند به کیفیت تلاوت‌ها در بخش‌های قرائت و ترتیل اثرگذار باشد. شاید برای نخستین‌بار در کشور است که مسئولان یک جشنواره قرآنی همزمان با برگزاری پرشور یک رویداد کاملاً مردمی منتخبان و شاخص‌های هر بخش را قبل از ورود به مرحله بالاتر در کانون آموزشی و آن هم در سطحی با حضور شاخص‌ترین اساتید حرفه‌ای قرآن قرار می‌دهند و امیدواریم این فرایند باعث ارتقا آموزه‌های منتخبان شود.
مردان رقابت کسب رتبه برترین قاری سال کشور مشخص شدند/  رشد ۶۰ درصدی حضور نخبگان قرآنی
مردان رقابت کسب رتبه برترین قاری سال کشور مشخص شدند/  رشد ۶۰ درصدی حضور نخبگان قرآنی
مردان رقابت کسب رتبه برترین قاری سال کشور مشخص شدند/  رشد ۶۰ درصدی حضور نخبگان قرآنی

یادآور می‌شود این جشنواره از مهرماه ۱۳۹۹ آغاز و بعد از گذراندن مراحل استانی در تمام استان‌های کشور در چهار رشته تخصصی برای آقایان و بانوان و نیز سنین مختلف برنامه‌ریزی و اجرا شده و تا پایان آذرماه منتخبان بخش‌های مختلف معرفی خواهند شد.
 
شایان ذکر است، پنجمین فجر تلاوت خاتمه این جشنواره مردمی خواهد بود که به نوعی برگزاری فینال فینالیست‌ها در ایام مبارکه دهه فجر و حسن ختامه این جشنواره است.
انتهای پیام

نظر شما