شناسهٔ خبر: 44180019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نظرات غیرعالمانه درباره مقوله تعلیم و تربیت بسیار نگران کننده است

ادوار بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در واکنش به نامه وزیر علوم درباره حذف دوره ۴ ساله دانشگاه فرهنگیان اعلام کردند: نظرات غیرعالمانه برخی مسئولان ارشد کشور به مقوله تعلیم و تربیت، بسیار نگران کننده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، ادوار بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در واکنش به درخواست منصور غلامی وزیر علوم از محضر رهبر معظم انقلاب درباره حذف دوره ۴ ساله دانشگاه فرهنگیان و جذب معلم از میان دانش آموختگان دیگر دانشگاه‌ها اعلام کردند: محتوای نامه‌ وزیر علوم، صراحتا توهین به دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید  این دانشگاه می باشد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ إِذا قِیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ

وهنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می گویند: «ما فقط اصلاح کننده ایم»! بقره،۱۱

" البتّه گفته می شود که از بیرون کسانی (ماده 28) را میگیرند، آن یک عمل اضطراری است و در صورت ناچاری و اضطرار البتّه اشکال ندارد؛ علی الاصول هم یک کارِ درستی نیست؛ معلّمی یک حرفه ی فنّی است، یک کار هنری است؛ یادگرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلّمی را یاد می گیرید؛ آن که در فلان دانشگاه دیگر درس خوانده، او این معلومات شما را که در اینجا یاد گرفته اید ندارد؛ چطور می خواهد معلّمی کند؟ مراکز تربیت معلّم -که مهم ترینش فعلاً دانشگاه فرهنگیان است- مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده."

مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار با دانشجو معلمان سال ۱۳۹۷

اخیرا دکتر غلامی وزیر محترم علوم وتحقیقات در اقدامی کارشناسی نشده و بدون ارائه دلیل، در نامه ای به ظاهر دلسوزانه اما در باطن بسیار مخرب، خطاب به رهبر حکیم انقلاب ضمن زیر سوال بردن جذب دانشجو معلمان از طریق کنکور و تربیت ۴ ساله آن ها، خواستار حذف دوره ۴ ساله دانشگاه فرهنگیان و جذب معلم از میان دانش آموختگان دیگر دانشگاه ها و از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه شده اند.

لذاما دانش آموختگان و معلمانِ بسیجی متولد دانشگاه فرهنگیان، چند نکته را خدمت ایشان و احیانا هم کیشان و هم فکرانشان، متذکر می شویم؛

اول:

 ورود نگاه های سطحی، نظرات غیرعالمانه و  غرض ورزی ها سیاسی، آن هم از سوی مسئولین ارشد کشور به مقوله تعلیم وتربیت، بسیار نگران کننده است و لازم است متذکر شویم در ابتدا، پیشنهادات و نظرات خود را در حوزه تعلیم و تربیت، از مسیر کارشناسی متخصصین این حوزه دنبال نموده  و از ارسال نامه مستقیم به عالی ترین مقام کشور، خود داری نمایند.

دوم:

عدم وجود درک درستی از مقوله تربیت و تربیت معلم را  یک شبه و یکساله دانستند قطعا برداشت های ساده انگارانه است که چنین برداشت های ناصحیح و سطحی از وزیری که خود عضو هیات امنا دانشگاه فرهنگیان بوده و سکان دار دستگاه علمی و پژوهشی کشور است، بدور از عقلانیت است.

سوم:

براساس ماده ۲۸ اساسنامه‌ی دانشگاه فرهنگیان، جذب از طریق ماده ۲۸ صرفا جهت تامین بخشی از "نیازهای خاص" آموزش پرورش، آنهم در رشته هایی ست که امکان توسعه آنها در دانشگاه وجود ندارد، نه در رشته های که در حال حاضر در این دانشگاه دانشجو می پذیرد. لذا پیشنهاد این شیوه جذب، هم بر خلاف متن صریح اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است و هم برخلاف اسناد بالا دستی نظام تعلیم تربیت از جمله سند تحول بنیادین . لذا قطعا بیان سخنان خلاف قانون از سوی وزیر این دولت کاری پسندیده نیست.

و در آخر ضمن اینکه از وزیر محترم علوم خواستاریم مستندات علمی و پژوهشی خود در رابطه با پیشنهادشان را ارائه نمایند، ایشان را به یک گفت و گوی علمی در این زمینه دعوت می نماییم. چرا که در محتوای نامه‌ ایشان، صراحتا توهین به دانشجویان، فارغ التحصیلان و اساتید  این دانشگاه می باشد.

والسلام علی من اتبع الهدی

انتهای پیام/

نظر شما