شناسهٔ خبر: 44178988 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

توسعه صنعت دانه‌های روغنی تضمینی برای سلامت و اقتصاد جامعه

رفتارهای نامطلوب تغذیه ای ایرانی‌ها مرتبط با بیماری‌های مزمن شامل میزان بالای مصرف روغن جامد که حاوی درصدهای مختلف اسید چرب ترانس است که یکی از عوامل خطرناک اصلی برای ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی بوده و با توجه به افزایش بیماری‌های همچون چاقی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی در جامعه نیاز به تغییر رژیم غذایی به طور محسوس در سطح جامعه احساس می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، رقیه وکیلی –رفتارهای نامطلوب تغذیه ای ایرانی‌ها مرتبط با بیماری‌های مزمن شامل میزان بالای مصرف روغن جامد که حاوی درصدهای مختلف اسید چرب ترانس است که یکی از عوامل خطرناک اصلی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی است با توجه به افزایش بیماری‌های همچون چاقی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی در جامعه نیاز به تغییر رژیم غذایی به طور محسوس در سطح جامعه احساس می‌شود و روغن‌های گیاهی در کل مجموعه‌ای از فواید مانندکاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سوخت و ساز و گوارش بهتر، احتمال کمتر ابتلا به سرطان، و تامین اسیدهای چرب امگا-3 را ارائه و از جمله مهمترین خصوصیات تغذیه‌ای روغن‌های خوراکی خاصیت آنتی اکسیدانی آنها است.

یکی از مؤثرترین راهکارها برای پیشگیری، درمان و کنترل بیماری‌‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا تغییر در روش زندگی، استفاده از رژیم صحیح و سعی در ترک عادات غذایی غلط است.

چربی‌ها و روغن‌ها مواد غذایی با ارزشی هستند که علاوه بر تامین انرژی، نقش مهمی در تامین سلامت چربی، ادامه حیات داشته و در سبد غذایی خانوار جزو کالاهای مصرفی ضروری محسوب می‌شوند چربی‌ها و روغن‌ها حاوی ویتامین‌های(K,D,E,A) ‌ محلول در چربی هستند که در تامین سلامت نقش مهمی را ایفا می‌کنند و تولید روغن‌های تراریخته به لحاظ اقتصادی در سطح کلان  مقرون به صرفه است.

روغن‌های خوراکی بخشی از کالاهای اساسی کشور هستند که در طی دهه‌های اخیر همواره با ضریب خودکفایی پایینی مواجه بوده‌اند به طوریکه در 10 ساله گذشته بیش از 93 درصد نیاز کشور به این روغن‌ها از خارج کشور تامین شده است از همین رو مسوولین وزارت جهاد کشاورزی راه‌های مختلفی را برای کاهش درصد وابستگی این محصولات آزموده‌اند اما مشکل کمبود تولید داخلی روغن‌های خوراکی همچنان ادامه دارد.

عمده محصولات تولید شده دانه‌های روغنی در آذربایجان‌غربی کلزا و آفتاب‌گردان روغنی است

 آذربایجان‌غربی با توجه به شرایط آب‌وهوایی مناسب و خاک حاصلخیز یکی از مناطق مستعد کشاورزی است بنابراین برای در جریان قرار گرفتن کشت دانه‌های روغنی و میزان بهره برداری از دانه‌های روغنی سراغ مسوولین مربوطه رفته و گفت‌وگوی با آنان ترتیب داده شده است.

صولت قلیزاده کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: عمده محصولات دانه‌های روغنی کشت شده در استان مربوط به کلزا و آفتاب‌گردان روغنی، گلرنگ و کنجد است.

وی ادامه داد: آذربایجان‌غربی با توجه به برخورداری از بهترین شرایط آب و هوای و خاک‌حاصلخیز و کارشناسان مجرب و کشاورزان آگاه مستعد کشت دانه‌های روغنی در منطقه بوده و پتانسیل کافی برای توسعه کشت دانه‌های روغنی را نیز دارد.

کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به مزایا و مزیت کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا در سطح اراضی کشاورزی استان عنوان کرد: کلزا از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف به نسبت سازگاری اقلیمی است و به طور طبیعی کشت کلزا موجب افزایش مواد عالی خاک و افزایش 26 درصدی عملکرد کاشت گندم، کاهش آفات امراض و علف‌های هرز و در ادامه موجب کمک به خودکفایی کشور در تولید روغن بیشتر از دانه‌های روغنی می‌شود.

وی در خصوص میزان بهره‌برداری عنوان کرد: میزان برداشت فعلی از نظر متوسط عملکرد مناسب و خوب ارزیابی شده اما از نظر سطح زیر کشت با توجه به پتاسیل‌های بالای سطح اراضی کشاورزی استان در حد متوسط است و استان توانایی این را دارد که بیش از 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت دانه‌های روغنی برود.

قلیزاده اضافه کرد: علاوه بر خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی، صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی، کنترل آفت‌ها، درآمد ۲ برابری از هر هکتار نسبت به کشت گندم و رعایت تنوع کشت در مزارع از دیگر مزایای کشت کلزا است.

در بخش تولید دانه‌های روغنی خود کفا نیستیم

کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با ابراز تاسف از اینکه در بخش دانه‌های روغنی خود کفا نیستیم و وابسته به خارج کشور هستیم بیان کرد: باید دولت و وزارت‌خانه فکر اساسی برای تولید دانه‌های روغنی در بحث، به خودکفایی رسیدن تعبیه کرده و بزرگترین سرمایه‌گذاری را در این زمینه انجام دهد چرا که کشور و منطقه دارای بهترین شرایط برای کشت این محصولات است.

وی با اشاره به عمده معضلات و موانع کشت این محصولات در استان عنوان کرد: پایین بودن قیمت خرید تضمینی با توجه به هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت و تورم، عدم اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی از سوی سازمان(حداقل تا یک ماه قبل از کشت) محدودیت تاریخ کشت، کمبود و کاهش آب‌های سطحی و زیرزمینی در زمان کشت ،عدم ناهماهنگی سازمان آب منطقه‌ای در خصوص تامین به موقع آب برای اراضی پایاب سدها، عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، عدم رقابت با سایر محصولات زراعی از جمله کدو آجیلی ،آفتاب‌گردان آجیلی، پیاز، سیر، چغندرقند و نباتات علوفه‌ای از عمده مشکلات در پیش روی توسعه کشت محصولات دانه‌های روغنی در استان است.

قلیزاده با اشاره به مشکلات زمان کشت در استان تصریح کرد: با توجه به اینکه زمان طلایی برای کشت کلزا از ۱۵ شهریور تا پنجم مهر است کشاورزان این استان با مشکل تامین آب در این فصل روبرو هستند که می‌تواند همه مزیت‌های این نوع کشت را تحت الشعاع قرار داده و علاوه بر آن و در حالی که هنوز برداشت برخی محصولات از جمله ذرت علوفه‌ای و چغندرقند انجام نشده، کشاورزان نمی‌توانند در زمان طلایی کشت کلزا، این محصول را در مزارع آبی خود کشت کنند.

این کارشناس مسوول با اشاره به راهکارهای مناسب برای توسعه این محصولات عنوان کرد: سیاست‌های حمایتی دولت یکی از دلایل توسعه کشت است که دولت می‌تواند قیمت خرید تضمینی مناسب برای این محصولات داشته باشد که در حال حاضر خرید تضمینی برای آفتاب گردان و کلزا و گلرنک وجود دارد.

قلیزاده اذعان کرد: دولت باید با افزایش قیمت تضمینی و حمایت‌های دیگری مانند اعطای تسهیلات بانکی، کود و سموم یارانه‌دار از کشت کلزا حمایت بیشتری داشته باشد و کشاورزان را برای کشت ترغیب کند.

وی یادآور شد: ناهماهنگی در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای کاشت و داشت و برداشت از سوی بانک کشاورزی و بانک‌های عامل از دیگر معضلات کشاورزان در کشت محصولات است.

این کارشناس مسوول عنوان کرد: خرید به موقع محصولات تولیدی از سوی دولت اعلام به موقع خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات و تسریع در پرداخت تسهیلات کاشت و داشت و برداشت با کارمزد کمتر در حداقل زمان ممکن  می‌تواند کمک حال کشاورزان باشد.

وی خاطرنشان کرد:بایستی دولت با تامین به موقع آب از سوی سازمان آب منطقه‌ای و تامین به موقع نهاده‌های کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی، کود و سموم یارانه‌دار از کشت کلزا حمایت بیشتری داشته باشد و کشاورزان را برای کشت ترغیب کند.

کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اذعان کرد: به طور خلاصه می‌توان بیان کرد به علت شرایط آب و هوایی و حاضلخیز بودن خاک منطقه و پایین بودن هزینه کاشت و داشت دانه‌های روغنی بهترین گزینه برای تولید است که در این راستا موجب اشتغالزایی و افزایش تولیدات داخلی و کشت بهتر و مناسب غلات و در نتیجه خودکفایی و بهبود وضعیت اقتصاد خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر میزان تولیدات دانه‌های روغنی در استان افزایش یابد به طبع آن با ایجاد کارخانه روغن کشی هم میزان تولید روغن مورد نیاز تامین خواهد شد و به درنتیجه موجب ایجاد اشتغال پایدار در منطقه می‌شود.

قلیزاده یادآورشد: امسال پنج هزار و 454 کلزا تن در بخش کلزا  و گلرنک 25 تن خرید تضمینی انجام شده است و یکی از سیاست‌های وزارت خانه در راستای کاهش مصرف آب و رسیدن به خودکفایی افزایش تولید دانه‌های روغنی در کشور است .

زرپوش شدن ۲۲۵۰ هکتار از اراضی زراعی آذربایجان‌غربی با کشت کلزا

رسول جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: در سال زراعی امسال 2 هزار و ۲۵۰هکتار از مزارع استان زیرکشت دانه روغنی کلزا رفته است.

وی ادامه داد: توسعه و ترویج کشت کلزا در مزارع کشاورزی استان علاوه بر سودآور بودن، افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد غلات و ایجاد تناوب، پایداری تولید گندم، کاهش آفات و علف‌های هرز و کمک به خودکفایی کشور برای واردات روغن نباتی ،می‌تواند در مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آب مصرفی در مزارع نقش بسزایی داشته باشد.

وی اضافه کرد: برای حمایت از کشاورزان کلزاکار ۱۲ تن بذر یارانه دار کلزا از ارقام مختلف هیبرید وارداتی، هیبرید داخلی، بین کلزاکاران استان توزیع شده‌ است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به کودهای پاییزه توزیع شده بین کشاورزان برای محصول کلزا، تصریح کرد: در این راستا یک‌هزار و ۵۰ تن انواع کودهای ریز مغذی پاییزه اعم از فسفاته، اوره و ماکرو کامل بین کلزاکاران استان توزیع شده‌است.

جلیلی با بیان اینکه در این راستا بیش از ۶۰ دستگاه ریزکارنده کلزا و سایر دستگاه‌های ردیف کار کشت گندم آماده سازی و در مزارع به کارگیری شده‌است، افزود: این دستگاه‌ها به منظور رعایت تراکم کشت و استفاده بهینه از مقدار مصرف بذور تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده شده ‌است.

این مقام مسوول بیان کرد: به ترتیب شهرهای نقده، بوکان، پلدشت، میاندوآب، شاهین دژ و پیرانشهر بیشترین سطح زیر کشت این محصول را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

جلیلی یادآور شد: رعایت تاریخ زمان کشت این محصول تاثیر زیادی در افزایش راندمان تولید آن دارد، کشت دانه روغنی کلزا از دهم شهریور ماه در استان آغاز و تا دهم مهرماه امسال ادامه داشت.

عدم اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی از عمده مشکلات کشاورزان کلزاکار

این مقام مسوول از جمله چالش‌ها و مشکلات کلزاکاران استان را عدم اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی کلزا توسط شورای اقتصاد، وجود محصولات رقیب با سودآوری بیشتر از جمله آفتابگردان و کدو آجیلی، پیاز ،سیر و غیره، عدم تامین آب در اراضی پایاب سدها و افزایش قیمت نهاده ها و محدودیت تاریخ کشت عنوان کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: در راستای بهبود کیفیت و مصرف بهینه آب در مزارع کلزای استان، در سال زراعی جاری ۳ طرح، بهبود تغذیه مزارع، کشت نشایی و آبیاری میکرو در مزارع شهرستان‌های نقده و میاندوآب اجرا می‌شود.

خاطرنشان‌می‌شود روغن‌های خوراکی بخشی از کالاهای اساسی کشور هستند و طی روزهای گذشته با کمبود روغن و عدم توزیع مناسب این محصول در استان و کشور مواجه بوده‌ایم بنابراین با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور و به خصوص آذربایجان‌غربی توجه مسوولین مربوطه به توسعه کشت این محصولات می‌تواند در تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه نقش به سزایی ایفا کند.

انتهای پیام/

نظر شما