شناسهٔ خبر: 44178930 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

تشکیل کمیته تعقیب و ردیابی متهمان پرونده ترور سردار شهید سلیمانی

صاحب‌خبر -

 بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی از تشکیل کمیته تعقیب و ردیابی متهمان پرونده ترور سردار شهید سلیمانی و همراهانش در دادسرای تهران خبر داد.

به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، سید اشرفی در نشست پیگیری و بررسی ابعاد حقوقی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش در دادگستری استان تهران افزود: از همان روزهای ابتدایی رسیدگی به این پرونده شروع شد و این امر به دادسرای ویژه امور بین المللی (ناحیه ۲۰) محول شد و تحت مدیریت دادستان تهران تحقیقات پیش رفت.

وی خاطرنشان کرد: با دستور ریاست قوه قضاییه، هیات مستشاری، وظیفه جمع آوری دلایل و مستندات را عهده دار شد و هیات قضایی به مدیریت دادستان و بنده به عنوان معاون دادستان و بازپرس رسیدگی کننده به پرونده، امر تحقیقات را شروع کرده و روال خود را طی کرد.

بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی اظهارداشت: در ادامه، مشخصات ۴۵ نفر از متهمان آمریکایی که در این اقدام نقش داشتند ارائه شد و نسبت به صدور حکم بازداشت بین المللی متهمان از طریق سازمان پلیس بین الملل اقدام لازم صورت گرفت؛ اما متاسفانه به دلیل فضای سیاسی حاکم از صدور حکم بازداشت بین المللی متهمان امتناع کردند ولی با این حال، تحقیقات روند خود را طی کرد.

سید اشرفی اضافه کرد: همچنین نیابت قضایی به 6 کشوری که پایگاه‌های آمریکایی‌ها در آنجا مستقر هستند، ارسال شد و اخیرا مطلع شدیم که دولت عراق پاسخ این نیابت را آماده کرده و در مسیر دیپلماتیک در حال ارسال است.

بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی گفت: اکنون در صدد تنظیم نیابت قضایی خطاب به دستگاه قضایی آمریکا هستیم و قصد داریم دستگاه قضایی آمریکا را در معرض امتحان قرار دهیم تا ببینیم به رسیدگی به اتهامات متهمان می‌پردازند یا نه.

صدور کیفرخواست برای پرونده ترور سردار شهید سلیمانی
وی افزود: با توجه به اینکه برخی از متهمان در کشورهای همسایه تردد دارند، کمیته تعقیب و ردیابی متهمان در سطح دادسرای تهران در این خصوص تشکیل شده است و در حال حاضر مرحله تحقیقات را به پایان می‌رسانیم و در مرحله صدور قرار نهایی و کیفرخواست قرار داریم.

بنا بر این گزارش، مسعود ستایشی، قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در این نشست گفت: با نگاه عالمانه و مقتدرانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهت برخورد با کسانی که این ظلم را مرتکب شدند، همراه هستیم تا در انجام یک محاکمه وزین و مقتدرانه رو به روی این افراد قرار گیریم.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن قدردانی از دادستان تهران خطاب به بازپرس ویژه رسیدگی کننده به پرونده ترور سردار شهید سلیمانی، خاطرنشان کرد: اهتمام بر این استوار باشد که در هر آنچه که انجام می‌دهیم، رعایت جامع شرایط و حقوق بین المللی و داخلی مدنظر باشد.

ستایشی با تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی بیشتر در عرصه بین المللی از حیث حقوقی اظهارداشت: اگر در حوزه بین الملل بتوانیم بیشتر نقش داشته باشیم، قطعا موفق خواهیم شد که توفیقات خوبی در این زمینه داشته باشیم و می‌توانیم در ابعاد مختلف در عرصه بین المللی حضور داشته باشیم و به برکت خون شهیدان موفق خواهیم بود.

وی گفت: خواهشم این است که در حوزه دانشگاه در زمینه حقوق بین الملل، هر چه می‌توانند بیشتر نقش آفرینی کنید تا بتوان از نظرات آن‌ها بهره برد.

در ادامه نشست، حسین صفایی، استاد حقوق بین الملل با تایید و تقدیر از اقدامات صورت گرفته، زوایای پیگیری‌ها در خصوص پرونده ترور سردار شهید گرانقدر اسلام را بیان کرد و نقطه نظرات و دیدگاه‌های حقوقی از ابعاد مختلف را در این خصوص شرح داد.

صفایی ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به عنوان نقطه عطفی در تاریخ دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران در زمینه اقدامات بین المللی ثبت شود.

به گزارش ایرنا، صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله همراه با سلیمانی، ابومهدی المهندس، قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به شهادت رسیدند. حمله فوق به دستور مستقیم رییس جمهوری آمریکا صورت گرفت. 

برچسب‌ها:

نظر شما