شناسهٔ خبر: 44178298 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

توزیع نامناسب امکانات در محله‌های منطقه ۲۱

یکی از مشکلات منطقه ۲۱، تفاوت امکانات در محله تهرانسر با دیگر محله‌ها است.

صاحب‌خبر -

 تفاوتی که اغلب ریشه در امکانات اقتصادی، تجاری، تفریحی، حمل‌ونقل، اداری و درمانی منطقه، در این محدوده دارد. تجمع امکانات در تهرانسر از قبیل بانک‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، مراکز خرید و بوستان بانوان موجب شده تا شاهد رشد جمعیت و توسعه در این محدوده باشیم. رشد و توسعه‌ای که منجر به رفاه بیشتر و افزایش ارزش ملک و زمین در تهرانسر شده است. اما در مقابل، محله‌های دیگر چه آنهایی که همسایه این محله هستند و چه محله‌هایی که چند کیلومترآن سوتر قراردارند، نتوانستند خود را به لحاظ پیشرفت و توسعه به گرد پای تهرانسر هم برسانند.

مشکلات و محدودیت‌هایی مانند طرح تفصیلی و موضوع تراکم و شهرک‌نشینی نیز به این موضوع دامن زده است. هرچند پاسخ مسئولان شهرداری جمعیت بیشتر در محله تهرانسر است اما برخی کارشناسان معتقدند همین تجمع امکانات و توسعه بیشتر سبب هجوم جمعیت به این محدوده شده است و اگر توزیع امکانات و میزان توسعه عادلانه بود، این جمعیت در همه محله‌ها و ناحیه پراکنده می‌شدند. برخی از شورایاران و معتمدان محله با گلایه از این موضوع خواستار پایان یافتن این روند تبعیض‌آمیز شدند که چندین سال است که جریان دارد. «یوسف غیاثوند» از شورایاران و معتمدان محله شهرک «استقلال» و عضو گروه خادمان منطقه ۲۱ در این‌باره به همشهری محله می‌گوید: «وضعیت نامتعادل نواحی و محله‌های منطقه سبب ایجاد شکاف طبقاتی شده است.

از یک سو تجمع امکانات در ناحیه یک، از اشباع هم گذشته است، اما دیگر نواحی و محله‌ها در محرومیت قراردارند. برای مثال، ناحیه ۳ که از ۶ محله تشکیل شده است، نیاز مبرم به یک مجتمع فروشگاهی مانند «شهروند» و بازار میوه وتره‌بار کامل و نیز بوستان بانوان دارد. ناحیه یک به سبب تراکم جمعیت درحال انفجار است چون همه امکانات در آن خلاصه شده است. این وضعیت جای انتقاد و گله‌مندی دارد. با تقسیم عادلانه امکانات و اصلاح طرح تفصیلی می‌توان به توسعه دیگر محله‌ها و نواحی منطقه کمک کرد تا هم عدالت اجتماعی رعایت شود و هم شاهد تراکم جمعیت در یک ناحیه و محله نباشیم. همان عوارضی که شهروند تهرانسری پرداخت می‌کند شهروندان دیگر محله‌ها هم می‌دهند اما میزان رسیدگی و توسعه محله‌ها به هیچ عنوان یکسان و برابر و عادلانه نیست. امیدواریم شهردار جدید منطقه به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.»

نظر شما