شناسهٔ خبر: 44178155 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جهش کیفیت در رسانه ملی/HD شدن ۱۲ شبکه تلویزیون

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی از جهش کیفیت در رسانه ملی و HD شدن ۱۲ شبکه تلویزیون خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مرتضی صفری اظهار داشت: 88/8/8 آغاز مسیر تلویزیون دیجیتال و 99/9/9 تکمیل پخش دیجیتال همه شبکه‌ها در اقصی نقاط کشور و مناطق تحت پوشش دیجیتال در راستای برقراری عدالت رسانه‌ای و آغاز پخش HD دوازده شبکه سراسری خواهد بود.

وی با تاکید بر توان داخلی این اتفاقات مهم افزود: پروژه اول این طرح، پخش HD دوازده شبکه سراسری در کشور خواهد بود.

صفری با بیان اینکه همزمان با توسعه شبکه‌های تلویزیونی دیجیتال HD، واحد فرستنده‌های تلویزیونی و اف ام مرکز آذربایجان‌شرقی نیز با تلاش و همت همکاران اقدام به نصب و راه‌اندازی فرستنده تلویزیونی TS4 در دو ایستگاه اصلی استان نموده‌اند،گفت: با تبدیل فرستنده TS3 به DVBT2 در این دو ایستگاه اصلی از مورخه 99/9/9 کلیه شبکه‌های بسته‌های TS3 ,TS4 در مرکز استان  به‌صورت HD  با فرمت پخش DVBT2  و کدینگ HEVC پخش خواهد شد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: به موازات افتتاح شبکه‌های HD، شبکه تلویزیونی 4K نیز در مرکز استان در بستر TS5 آغاز به‌کار خواهد کرد.

صفری شبکه‌های TV1، خبر، نسیم، TV3، ورزش، پویا، مستند و  IFILM را جزو هشت شبکه پخش HD در بسته TS3 نام برد و اضافه کرد: چهار شبکه رادیو نما از TS3 پخش خواهد شد و در استان آذربایجان شرقی نیز شبکه‌های تلویزیونی بسته TS3 در تعدادی از شهرستان‌ها از جمله مراغه، میانه، مرند، هشترود، اهر، آذرشهر و شبستر و ...  با کدینگ HEVC و فرمت پخش DVBT2 و به‌صورت HD پخش خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: چهار شبکه تلویزیونیHD  از جمله شبکه نمایش، تماشا، ایران کالا، افق و شبکه‌های الکوثر و PRESS نیز به‌صورت MPEG4 و ۱۴ شبکه رادیو نما نیز در بسته TS4 پخش خواهند شد.

وی نکته مهم و قابل توجه در خصوص دریافت شبکه‌های HD از TS3 و TS4 در مرکز استان و TS3 در شهرستان‌ها را ضرورت تهیه گیرنده دیجیتال با قابلیت دریافت HD و DVBT2  و HEVC یا H265 عنوان کرد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی در توضیح پروژه دوم این طرح نیز ادامه داد: تکمیل پخش دیجیتال همه 21 شبکه تلویزیونی سراسری در اقصی نقاط کشور و استان و قابل دریافت برای همه اقشار جامعه در مناطق پوشش دیجیتال در راستای عدالت رسانه‌ای خواهد بود.

وی، این نوید را داد که با بهره‌برداری از این طرح، حدود ۹۶ درصد جمعیت استان ۲۱ شبکه تلویزیونی و ۲۳ شبکه رادیویی را از طریق گیرنده‌های خود به‌صورت SD دریافت می‌کنند.

صفری با قدردانی از حمایت‌های دکتر علی عسگری ریاست سازمان صدا و سیما و دکتر علیدادی معاون توسعه و فناوری رسانه و مجموعه همکاران فنی مرکز یادآور شد: در همین راستا طرح تکمیل پخش دیجیتال همه 21 شبکه تلویزیونی در اقصی نقاط استان از مورخه 99/9/9 با راه‌اندازی چهار شبکه تماشا، امید، شما و ایران کالا روی بسته TS1 و TS2 به‌صورت SD  اجرا خواهد شد و عملاً در کل مناطق تحت پوشش، دیجیتال در استان قابل دریافت برای تمام اقشار جامعه خواهد بود.

تعدادی از تلویزیون‌های نسل جدید قابلیت دریافت شبکه‌های HD وK  4 و با برچسب HEVC یا H265 را دارند و شهروندان محترمی که مایل به دریافت TS3 و TS4و TS5 و شبکه‌های HD و 4K باشند، باید اقدام به تهیه تلویزیون 4K یا گیرنده تلویزیونی و ست تاپ باکس‌هایی با قابلیت پشتیبانی HD و DVB-T2 و HEVC یا H265  کنند.

همچنین مخاطبان در صورت اختلال در دریافت شبکه‌های تلویزیونی از این تاریخ، گیرنده‌های تلویزیونی و ست تاپ باکس‌های خود را مجددا کانال‌یابی کنند.

انتهای پیام/60002/س

نظر شما