شناسهٔ خبر: 44177587 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چین هند را به نقض قوانین سازمان تجارت جهانی متهم کرد

دولت چین در واکنش به اقدام هند برای ممنوعیت ۴۷ برنامه تلفن همراه این کشور به دلیل ادعاهای امنیتی، تأکید کرد که هند اصول اساسی بازار و قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، دولت چین در واکنش به اقدام هند برای ممنوعیت 47 برنامه تلفن همراه این کشور به دلیل ادعاهای امنیتی، تأکید کرد که هند اصول اساسی بازار و قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض کرده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

این اقدام فشار بیشتری را به روابط متشنج پرجمعیت ترین کشورهای جهان وارد می کند. در اوایل سال جاری، دهلی نو 177 برنامه تلفن همراه چینی از جمله سرویس بسیار محبوب اشتراک ویدئو موسوم به "تیک تاک" و بازی نبرد چند نفره آنلاین PUBG را ممنوع کرد.

به گفته پایگاه اینترنتی تک کرانچ، در حال حاضر، هیچ برنامه چینی در میان 500 برنامه برتر مورد استفاده در هند باقی نمانده است.

جی رونگ، سخنگوی سفارت چین در هند گفت: ما با استفاده مکرر طرف هندی از اصطلاح "امنیت ملی" به عنوان بهانه ای برای ممنوعیت برخی برنامه های تلفن همراه چینی به شدت مخالف هستیم. وی تأکید کرد که "چین و هند فرصت های توسعه برای یکدیگر محسوب می شوند نه تهدید."

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین با ابراز "نگرانی شدید" از اقدامات جدی همسایه این کشور، خواستار اصلاح فوری "رویکرد تبعیض آمیز و جلوگیری از آسیب بیشتر به همکاری دو جانبه" شد.

روابط دیپلماتیک و اقتصادی بین این دو کشور پس از کشته شدن تعدادی از سربازان هندی در درگیری نظامی با نیروهای چینی در هیمالیا در ماه ژوئن ، بدتر شد.

از آن زمان، پویش "تحریم چین" در رسانه های اجتماعی هند گسترش یافته است و ویدئوهای منتشر شده در این رسانه ها افرادی را نشان می دهند که محصولات ساخت چین را خراب می کنند.

اوایل سال جاری، دهلی نو نیز سیاست سرمایه گذاری خارجی خود را تغییر داده است، طبق آن سرمایه گذاران چینی قبل از سرمایه گذاری در شرکت های هندی نیاز به تأیید دولت این کشور دارند. این اقدام باعث کاهش سرمایه گذاری چینی ها در استارت آپ های هندی شده است.

در حال حاضر چین بزرگترین منبع واردات برای هند است. طبق آخرین اطلاعات رسمی، تجارت دوجانبه بین این دو کشور در سال 2019 به 97 میلیارد دلار رسیده است که دو سوم آن واردات هند (از چین) است.

انتهای پیام/

 

نظر شما