شناسهٔ خبر: 44176609 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

سریال‌های تلویزیون به خانواده‌های ایرانی امروز نزدیک است؟

نماینده سابق مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه، گفت: اگر به سطح جامعه نگاه کنیم ضریب نفوذ صداوسیما با برنامه‌های مختلفی که روی آنتن دارد در سطح مطلوب و آرمانی‌اش نیست. جرم کیف قاپی از جرایمی است که شاکیان بسیاری دارد. در این بخش کارشناسان وکیل‌آنلاین نحوه نوشتن شکواییه کیف قاپی را توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - تسنیم نوشت: سیدحسین افضلی نماینده سابق مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، وجود و فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی صدا و سیما را امری حیاتی برای بیان دیدگاه‌ها و خط مشی‌های اساسی جمهوری اسلامی خواند و سریال‌هایی را که از شبکه آی فیلم پخش می‌شود، بهانه خوبی برای شناساندن خانواده ایرانی به جهانیان دانست.

وی درخصوص اصلی‌ترین بحرانی که امروزه خانواده ایرانی با آن مواجهه است، بیان کرد: موضوع اساسی که خانواده‌های امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اقتصادی است که روی بقیه مسائل دیگر کاملاً تأثیر می‌گذارد؛ یعنی رفاه، سرگرمی، نشاط عمومی و حتی بحث صله رحم، رفت و آمد‌ها همه این‌ها به عبارتی به مسائل اقتصادی بر می‌گردد که این را به عنوان مسئله اساسی قوام‌دهنده خانواده می‌توان بیان کرد. مشکل اقتصادی عامل اصلی است که می‌تواند تأثیر جدّی در بحران‌سازی خانواده‌ها داشته باشد. از طرف دیگر در فضای موجود ایجاد نشاط، انگیزه و امید از آن دسته مسائلی است که بر روی خانواده‌ها تأثیر می‌گذارد و باید طرح و برنامه مدونی برای آن وجود داشته باشد.

افضلی درباره فیلم و سریال‌هایی که ساخته می‌شود، گفت: به طور کلی اگر به سطح جامعه نگاه کنیم ضریب نفوذ صداوسیما با برنامه‌های مختلفی که روی آنتن دارد در سطح مطلوب و آرمانی‌اش نیست. امروز در شرایطی قرار داریم که کشور‌های اطراف، دشمنان ما و کسانی که به هر دلیلی بیش از چند ۱۰ شبکه در دنیا با هزینه‌های بسیار بالا و با اتکا به متخصصین روانشناسی و جامعه‌شناسی، برنامه تهیه می‌کنند. قاعدتاً صداوسیما باید ما در رقابت با این رسانه‌ها فعال باشد و آن بخشی که ما باید به عنوان جامعه اصلی هدف بگیریم بخش جوان جامعه ما است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز بیان کرد:  فیلم‌هایی که از شبکه آی‌فیلم به نمایش در می‌آیند، به شدت تأثیر دارد. در کنار آن، بحث تبلیغات رسانه‌های رقیب خارجی بحثی است که اثر آن را به هیچ وجه نمی‌توان انکار کرد، یعنی بعضی اوقات اثری که تبلیغات می‌تواند ایجاد کند، از همه مؤلفه‌های دیگر بیشتر است، لذا به همین دلیل هم می‌گویم باید این روند حتماً توسط یکسری افراد متخصص به صورت جدّی بررسی، کارشناسی و عیب‌یابی شود و مسئله را حل کنیم، امروز شاید اثر جنگ فرهنگی بسیار بیشتر از جنگ نظامی است. در قلب خانواده‌ها به صورت دقیق ورود و نفوذ کرده‌اند و به شدت هم اثرش را در بازار و در جامعه به صورت مشهود می‌بینیم، لازم است که این قضیه به صورت جدّی دیده شود و راهکار مناسب هم برایش پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به تاثیرگذاری شبکه آی‌فیلم در شناخت جامعه ایرانی برای جهانیان گفت: فیلم‌هایی که پخش می‌شود، حتماً در شناخت جامعه ایرانی برای جهانیان تاثیر دارد، اما اینکه این فیلم‌ها چقدر متناسب با سلیقه افراد مخصوصاً جوانان طراحی و ساخته می‌شود باید درنظر گرفته شود، در این زمینه استاندارد‌های بین‌المللی وجود دارد که اگر خودمان را به آن استاندارد‌ها نزدیک کنیم هم رضایت مخاطب داخلی و هم خارجی را می‌توانیم به دست بیاوریم.

وی افزود: ما جامعه فارسی‌زبان خارج از کشور زیاد داریم و حتماً بیننده دارد. کانال‌های انگلیسی، عربی و آی‌فیلم ۲ هم مخاطبان خودشان را دارند.

افضلی درخصوصص چشم‌انداز آینده شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما اظهار داشت: شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما تأثیرگذارند و لازم است که واقعاً به آن‌ها پرداخته شود. از طرفی اینکه تبلیغ علیه کشور ما، مسلمان‌ها و مخصوصاً علیه شیعیان صورت می‌گیرد، ضروری است که حتماً شبکه‌های برون‌مرزی داشته باشیم. در رابطه با تبیین دیدگاه‌های خودمان، شفاف‌سازی و از طرفی هم خنثی کردن توطئه‌های آن‌ها نیازمند شبکه‌های برون‌مرزی است؛ اما اینکه با چه شیوه و سبک و سیاقی به این قضیه بپردازیم، حتماً باید کارشناسی بیشتری شود.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظر شما