شناسهٔ خبر: 44176296 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سریال‌های تلویزیون چقدر به خانواده‌های ایرانی امروز نزدیک است؟

نماینده سابق مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه، گفت: اگر به سطح جامعه نگاه کنیم ضریب نفوذ صدا و سیما با برنامه‌هایی که روی آنتن دارد در سطح آرمانی‌اش نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، سیدحسین افضلی نماینده سابق مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز،  وجود و فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی صدا و سیما را امری حیاتی برای بیان دیدگاه‌ها و خط مشی‌های اساسی جمهوری اسلامی خواند و سریال‌هایی را که از شبکه آی فیلم پخش می‌شود، بهانه خوبی برای شناساندن خانواده ایرانی به جهانیان دانست.

در همین باره با او همکلام شدیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

* به نظر شما اصلی‌ترین بحرانی که امروزه خانواده ایرانی با آن مواجهه است، چیست؟

موضوع اساسی که خانواده‌های امروز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اقتصادی است که روی بقیه مسائل دیگر کاملاً تأثیر می‌گذارد؛ یعنی رفاه، سرگرمی، نشاط عمومی و حتی بحث صله رحم، رفت و آمدها همه این‌ها به عبارتی به مسائل اقتصادی بر می‌گردد که این را به عنوان مسئله اساسی قوام‌دهنده خانواده می‌توان بیان کرد. مشکل اقتصادی عامل اصلی است که می‌تواند تأثیر جدّی در بحران‌سازی خانواده‌ها داشته باشد. از طرف دیگر در فضای موجود ایجاد نشاط، انگیزه و امید از آن دسته مسائلی است که بر روی خانواده‌ها تأثیر می‌گذارد و باید طرح و برنامه مدونی برای آن وجود داشته باشد. 

* فیلم  و سریال‌هایی که ساخته می‌شود چقدر به شرایط حال حاضر خانواده‌های ایرانی نزدیک است؟

نکته اساسی در این زمینه به نظر می‌رسد، اینکه به طور کلی اگر به سطح جامعه نگاه کنیم ضریب نفوذ صداوسیما با برنامه‌های مختلفی که روی آنتن دارد در سطح مطلوب و آرمانی‌اش نیست. امروز در شرایطی قرار داریم کهکشورهای اطراف، دشمنان ما و کسانی که به هر دلیلی بیش از چند 10 شبکه در دنیا با هزینه‌های بسیار بالا و با اتکا به متخصصین روانشناسی و جامعه‌شناسی، برنامه تهیه می‌کنند. قاعدتاً صداوسیما باید ما در رقابت با این رسانه‌ها فعال باشد و آن بخشی که ما باید به عنوان جامعه اصلی هدف بگیریم بخش جوان جامعه ما است.

* سطح  اثرگذاری فیلم‌هایی که از شبکه آی‌فیلم به نمایش در می‌آیند، چقدر است؟

به شدت تأثیر دارد. در کنار آن، بحث تبلیغات رسانه‌های رقیب خارجی بحثی است که اثر آن را به هیچ وجه نمی‌توان انکار کرد، یعنی بعضی اوقات اثری که تبلیغات می‌تواند ایجاد کند، از همه مؤلفه‌های دیگر بیشتر است، لذا به همین دلیل هم می‌گویم باید این روند حتماً توسط یکسری افراد متخصص به صورت جدّی بررسی، کارشناسی و عیب‌یابی شود و مسئله را حل کنیم، امروز شاید اثر جنگ فرهنگی بسیار بیشتر از جنگ نظامی است. در قلب خانواده‌ها به صورت دقیق ورود و نفوذ کرده‌اند و به شدت هم اثرش را در بازار و در جامعه به صورت مشهود می‌بینیم، لازم است که این قضیه به صورت جدّی دیده شود و راهکار مناسب هم برایش پیش‌بینی شود. 

*با توجه به اینکه شبکه آی‌فیلم شبکه برون‌مرزی است، نمایش سریال‌هایی که غالباً حامل فرهنگ جامعه ما هستند چقدر می‌تواند در شناخت جامعه ایرانی برای جهانیان مؤثر واقع شود؟

قطعاً بی‌تأثیر نیست. فیلم‌هایی که پخش می‌شود، حتماً تاثیر دارد اما اینکه این فیلم‌ها چقدر متناسب با سلیقه افراد مخصوصاً جوانان طراحی و ساخته می‌شود باید درنظر گرفته شود، در این زمینه استانداردهای بین‌المللی وجود دارد که اگر خودمان را به آن استانداردها نزدیک کنیم هم رضایت مخاطب داخلی و هم خارجی را می‌توانیم به دست بیاوریم.

* به نظر شما میزان موفقیت این شبکه در فرامرزها چقدر است؟

در هر حال ما جامعه فارسی‌زبان خارج از کشور زیاد داریم و حتماً بیننده دارد. کانال‌های انگلیسی، عربی و آی‌فیلم 2 هم مخاطبان خودشان را دارند.

* چه چشم‌اندازی را برای آینده شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما متصورید؟

شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما تأثیرگذارند و لازم است که واقعاً به آن‌ها پرداخته شود. از طرفی اینکه تبلیغ علیه کشور ما، مسلمان‌ها و مخصوصاً علیه شیعیان صورت می‌گیرد، ضروری  است که حتماً شبکه‌های برون‌مرزی داشته باشیم. در رابطه با تبیین دیدگاه‌های خودمان، شفاف‌سازی و از طرفی هم خنثی کردن توطئه‌های آن‌ها نیازمند شبکه‌های برون‌مرزی است؛ اما اینکه با چه شیوه و سبک و سیاقی به این قضیه بپردازیم، حتماً باید کارشناسی بیشتری شود.

نظر شما