شناسهٔ خبر: 44176254 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گذری بر فعالیت مجازی فرهنگسراهای تهران از بسیج تا نقوش هنر ایرانی

تهران- ایرنا- فرهنگسراهای تهران به دلایل شرایط کرونا و جلوگیری از شیوع ویروس کووید ۱۹ این هفته نیز فعالیت، نمایشگاهها و کارگاه های خود را به صورت مجازی آغاز کرده و از پنجم آذر و همزمان با روز بسیج، با نگاهی به آثاری درباره این بزرگمردان و سردار دل‌ها تداوم دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش صبح جمعه ایرنا، فرهنگسراهای تهران به صورت مجازی این هفته، جدا از نمایشگاه هایی درباره بسیج که از چهارشنبه گذشته آغاز شد، پذیرای نمایشگاه ها و فعالیت های گوناگونی از شناسایی بهترین آثار سبک قهوه خانه ای تا رنگ و خط شدند که هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت.

مرور فعالیت‌های جهادی «سردار دل‌ها» در فضای مجازی

فرهنگسرای اندیشه به مناسبت هفته بسیج، با برگزاری برنامه‌هایی در فضای مجازی ضمن قدردانی از بسیجیان خدمت‌رسان در دوران شیوع بیماری کرونا با تولید یک فیلم مرور فعالیت‌های جهادی شهید قاسم سلیمانی «سردار دل‌ها» یاد و خاطره این شهید را گرامی داشته است.

رئیس این فرهنگسرا با اشاره به هفته بسیج و تشکیل بسیج مستضعفان از سوی امام خمینی(ره) اظهارداشت: تشکیل بسیج از جمله اقدامات هوشمندانه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بود که امروز شاهد ثمرات فراوان آن هستیم.

«ناصر امین‌زاده» گفت: با گذشت بیش از چهار دهه از تاسیس بسیج مستضعفان، به واسطه گسترش فعالیت‌های اجتماعی، ماموریت بسیج نیز دستخوش تغییر شد و نیروهای بسیجی در کنار توجه به مساله مهم امنیت، در صحنه‌های اجتماعی و کمک به مردم فعال شدند.

وی گفت: امدادرسانی به مردم در زلزله کرمانشاه و سیل ابتدای سال ۱۳۹۸ دو نمونه عالی از فعالیت‌های مردمی بسیج است، با شیوع ویروس کرونا در کشور و موجی از ترس که این بیماری در روزهای ابتدایی داشت، بسیجیان بازهم وارد میدان شده و با حضوری فعال در مراکز درمانی و ضدعفونی سطح شهر به یاری کادر درمان و نیروهای خدماتی شتافتند که جای بسی تقدیر دارد.

رئیس فرهنگسرای اندیشه افزود: این فرهنگسرا همزمان با هفته بسیج، ویژه برنامه‌هایی را برای گرامیداشت این هفته در نظر گرفته است که با توجه به محدودیت‌های اعمال شده، این برنامه‌ها در صفحه فرهنگسرا در فضای مجازی به نشانی @farhangsara.andishe و سایت فرهنگسرای اندیشه به نشانی https://andisheh.farhangsara.ir/ دنبال می‌شود.

«امین‌زاده» اظهارداشت: فرهنگسرای اندیشه برای گرامیداشت هفته بسیج، تولیدات محتوایی متنوعی را با محوریت قدردانی از زحمات بسیجیان در خدمت‌رسانی به مردم در زمان شیوع ویروس کرونا با عنوان «هنوز ادامه دارند» آماده کرده است که در صفحه مجازی فرهنگسرا منتشر می‌شود.

وی گفت: این پوسترها که با شعار «بسیج، پیشرو خدمت، سلامت و امیدآفرین» آماده شده است نگاهی به فعالیت نیروهای مردمی بسیج در طی بیش از ۱۰ ماه مبارزه با ویروس کرونا اعم از ضدعفونی معابر، کمک برای تولید بیشتر ماسک، امدادرسانی به کادر درمان و ... دارد.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ افزود: کلیپ «هفته بسیج» با بهره‌گیری از بیانات رهبر معظم انقلاب با موضوع خدمات، فعالیت‌ها و تاثیرگذاری بسیج نیز آماده شد که در صفحه مجازی فرهنگسرای اندیشه قابل مشاهده است.

«امین‌زاده» با اشاره به ویژه برنامه فرهنگسرای اندیشه در گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهارداشت: امسال، اولین هفته بسیج در نبود سردار سلیمانی است و جای خالی او بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، براین اساس، فرهنگسرا با تهیه و تنظیم یک ویدئو، مروری بر فعالیت‌های سردار سلیمانی داشته است.

وی گفت: همچنین جشنواره ادبی «فصل همدلی» در در دو بخش شعر(کلاسیک، نو، ترانه) و داستان(داستان کوتاه، داستانک، خاطره و دل نوشته و وقایع نگاری تاریخی-ادبی) از دیگر برنامه‌های فرهنگسرا در هفته بسیج بوده است.

رئیس فرهنگسرای اندیشه افزود: این فرهنگسرا با توجه به رسالت خود و موضوع اندیشه‌ورزی سراغ جمعی از سخنران برتر کشور رفته و «رادیو اندیشه» را با موضوعات مذهبی و معنوی راه‌اندازی کرده است که در آن سخنرانان برجسته از جمله حجت الاسلام عالی، حجت‌الاسلام پناهیان، مجتهد تهرانی، انصاریان و... به بررسی موضوعات مختلف می‌پردازند.

«امین‌زاده» بیان کرد: باشگاه فیلم اندیشه نیز به مناسبت هفته بسیج، نقد و بررسی چند فیلم مناسبتی مرتبط را در دستور کار خود قرار داده است که در فضای مجازی پخش خواهد شد، معرفی کتاب و کتابخانه‌های مطرح و نگاهی به کارنامه هنرمندان بسیجی از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای اندیشه به مناسبت هفته بسیج است.

انتشار فتوکلیپ «فرهنگ ‌بسیجی» در فضای مجازی

فرهنگسرای خانواده نیز همزمان با روز بسیج مستضعفان، فتوکلیپ «فرهنگ‌ بسیجی» را با جملات زیبای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) درباره بسیج منتشر کرد.

نقش بسیج در تقویت بنیان خانواده، همدلی، مشارکت ملی، شرکت جوانان و هویت ملی داشتن و دفاع از کیان سرزمین خود از اهداف انتشار این فتوکلیپ است.

بسیج شکوه زیبایی از جوانانی است که هرگز از هیچ تلاشی برای رشد در شاخه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و... و. دریغ نمی‌کنند تا به درجه‌ای از کمال و بی‌نیازی برسند.

بسیج مستضعفان با فرمان امام خمینی(ره) در پنجم آذر ۱۳۵۸ تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ۱۳۵۹ به صورت قانونی رسمیت پیدا کرد.

شهروندان برای بهره‌مندی از فتوکلیپ «فرهنگ ‌بسیجی» می‌توانند به نشانی‌های Farhangsara_khanevade@ و Ketabkhanekhanevade @ مراجعه کنند.

برپایی نمایشگاه مجازی «گذری بر آثار پیشکسوتان نقاشی قهوه‌خانه‌ای»

جدای از فعالیت های تازه آغاز شده فرهنگسراهای تهران، در هفته ای که گذشت این فرهنگسراها پذیرای نمایشگاه‌ها به صورت مجازی بودند که از جمله آنها، نمایشگاه «گذری بر آثار پیشکسوتان نقاشی قهوه‌خانه‌ای» با هدف نگهداشت و خاطره اساتید این هنر با همکاری گالری عقیلی در نگارخانه مجازی فرهنگسرای معرفت برپا شد.

در این نمایشگاه آثار نقاشانی همچون «عباس بلوکی‌فر»، «حسن اسماعیل‌زاده»، «حسین همدانی»، «فتح‌الله قوللرآقاسی»، «محمد فراهانی»، «علی‌اکبر لرنی»، «جواد عقیلی» و «احمد خلیلی» ارائه شده است.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای نوعی نقاشی روایی رنگ روغن با مضمون‌های رزمی، حماسی، مذهبی و شمایل است که براساس سنت‌های هنر مردمی و دینی و روایتگرانه توسط هنرمندانی چیره‌دست خلق و در قهوه‌خانه‌ها، تکایا و حسینیه‌ها به نمایش گذاشته می‌شد.

علاقه‌مندان برای دیدن آثار نمایشگاه «گذری بر آثار پیشکسوتان نقاشی قهوه‌خانه‌ای» می‌توانند به نشانی @marefat.farhangsara مراجعه کنند.

نمایشگاه «نگاهی تازه به عناصر و نقوش هنرهای ایرانی»

موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نیز نمایشگاه مجازی نقاشی «نگاهی تازه به عناصر و نقوش هنرهای ایرانی» را با نمایش ۳۰ اثر از آثار موجود در گنجینه موزه با تاکید بر طرح و نقش‌های ایرانی اسلامی، یکم تا ۳۰ آذرماه هر شب یک اثر در صفحه مجازی موزه به نشانی iaram_art برگزار می‌کند.

در این نمایشگاه آثار هنرمندانی همچون «پرویز کلانتری»، «حسین همدانی»، «شهلا حبیبی»، «محمدعلی ترقی»، «ناصر آراسته»، «ابوالحسن افشار»، «اسدالله کیانی»، «الهه مقدمی»، «جواد حکیمی»، «حسین محجوبی»، «علی‌اکبر صادقی»، «علی شیرازی»، «فضل‌الله طباطبایی»، «قدرت‌الله عاقلی» و «محسن یونسی» ارایه می‌شود. 

آثاری که از گنجینه موزه انتخاب شده، نمونه‌های بارزی از نقاشی‌هایی است که در یک سده اخیر از نقوش و نمادهای ایرانی به شکل‌های مختلف و در سبک‌های متفاوت بهره گرفته که با وجود اختلاف شیوه، دارای اشتراک‌های فراوانی در محتوا هستند.

انتشار فتوکلیپ «رنگ و خط»

نگارخانه کلک خیال فرهنگسرای اخلاق با انتشار فتوکلیپ «رنگ و خط» به معرفی و نمایش آثار «کورش شیشه‌گران» نقاش، گرافیست و معمار داخلی در فضای مجازی پرداخته است.

«شیشه‌گران» نقاش، گرافیست و معمار داخلی، دانش‌آموخته هنرستان هنرهای زیبای تهران و دانشکده هنرهای تزئینی در رشته معماری داخلی است. در فتوکلیپ «رنگ و خط» ۲۰ اثر از وی شامل پوستر و نقاشی به نمایش درآمده است.

آثار این هنرمند در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی بسیاری و نیز در بینال‌های داخلی و خارجی از جمله بینال جهانی چین به نمایش درآمده‌ است.

علاقه‌مندان برای دیدن فتوکلیپ «رنگ و خط» می‌توانند به نشانی @kelkkhial.gallery مراجعه کنند.

نظر شما