شناسهٔ خبر: 44176117 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در تماس با ایلنا مطرح شد؛

دولت بدهی‌هایش را ببخشد، کاسب‌ها هم تعطیل می‌کنند

مغازه‌داران زاهدانی می‌گویند: دولت در صورتی دستور تعطیلی دو هفته‌ای داده که باید قبوض انرژی و سایر بدهی‌های دولت را بپردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، دولت دستور داده در بیش از ۱۵۰ شهر کشور، تعطیلی دو هفته‌ای برقرار باشد تا کمی بحران کرونا فروکش کند؛ در این تعطیلی، همه اصناف و مغازه‌ها به جز اصناف ضروری مجبور به پایین کشیدن کرکره‌ها شده‌اند. این تصمیم می‌تواند در کاهش ابتلا به ویروس منحوس کرونا تا اندازه‌ای مفید باشد اما به شرط اینکه زیرساخت‌های اجرایی آن فرهم باشد.

استان سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارد اما شهر زاهدان «قرمز» است و به همین دلیل به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا مغازه‌داران و اصناف این شهر مجبور هستند به مدت دو هفته کار را تعطیل کنند. مغازه‌داران زاهدانی در تماس با ایلنا، ضمن انتقاد از وضعیت دشوار معیشتی خود گفتند: دولت لااقل در مناطق محروم کشور که سرمایه‌گذاری و کاسبی سود چندانی ندارد، بدهی‌های خود را ببخشد و بعد از مغازه‌داران و کاسب‌ها بخواهد که تعطیل کنند.

«هادی» که یک مغازه بیرون برِ قهوه در یکی از خیابان‌های اصلی شهر زاهدان دارد؛ در این رابطه می‌گوید: الان مجبور هستیم تعطیل کنیم؛ جدا از اینکه من در پرداخت اجاره مغازه و اجاره خانه به مشکل برمی‌خورم، مساله دیگری هم وجود دارد. برای مغازه من قبض برق با بالاترین اخطار آمده و باید ظرف بیست و چهار ساعت پرداخت کنم؛ اگر پرداخت نکنم، برق مغازه قطع می‌شود؛ دولت که دستور به تعطیلی می‌دهد، لااقل بدهی‌های خود را ببخشد و بعد بگوید کرکره‌ها را بکشید پایین!

او ادامه می‌دهد: دولت اگر ادعا دارد نمی‌تواند به صاحبان املاک و مغازه‌ها که «افراد عادی» هستند، بگوید که این ماه اجاره مغازه نگیرید، خودش که می‌تواند قبوض انرژی و سایر بدهی‌های مردم را ببخشد؛ نباید توقع داشته باشد وقتی درآمدی نداریم – آنهم در شهر محرومی مانند زاهدان- قبض برق را به موقع بپردازیم.

یک مغازه دارد دیگر زاهدانی که در این شهر، مغازه فروش لباس دارد؛ نیز با همین مشکلات روبروست؛ او نیز از لزوم پرداخت قبض‌های انرژی و سایر بدهی‌های دولت انتقاد دارد و می‌گوید: دولت کمکی به ما نمی‌کند فقط دستور می‌دهد تعطیل کنید؛ باور کنید برخی مجبور می‌شوند به فعالیت‌های زیرپله‌ای روی بیاورند؛ یعنی وانمود کنند که «تعطیلیم» اما تعطیل نباشند!

کاسبان زاهدان توقع دارند در این شرایط سخت معیشتی و بحران اقتصادی، دولت مشکلات آنها را درک کرده و تا جایی که می تواند به آنها کمک کند.

نظر شما