شناسهٔ خبر: 44175812 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قیمت‌ نجومی میوه‌های پاییزی کام مردم همدان را تلخ کرد/قیمت میوه زیر ۱۲ هزار تومان نیست

گروه استان‌ها-نرخ بیشتر میوه‌های پاییزی موجود در بازار همدان بالاتر از ۱۲هزار تومان است و این گرانی غیر منطقی قدرت خرید اقشار متوسط و ضعیف جامعه را به شدت کاهش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان ، امسال میوه‌های نوبرانه پاییزی با قیمت کیلویی 15 تا 18 هزار تومان وارد بازار شده و با وجود اینکه چند روزی بیشتر تا پایان فصل پاییز باقی نمانده هنوز هم قیمت‌ها تغییر چندانی نکرده و برای خرید عموم مردم مناسب نشده است.

در سال گذشته قیمت هرکیلو پرتقال درجه یک بین 7 تا 8 هزار تومان به فروش می‌رفت اما امسال بار پرتقال به اندازه کافی وارد استان نشده و قیمت آن نیز بیشتر از 14 هزار تومان است.

خرمالو نیز کیلویی 13 تا 16 هزار تومان است و نارنگی هم با وجود کیفیت پایین نسبت به سال های گذشته با نرخ بیشتر از 12 هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت کیوی هم بین 14 تا 17 هزار تومان است.

قیمت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش صد درصدی داشته اما این در حالی‌است است که هزینه حقوق و دست مزد کارگران و  درآمد اقشار متوسط جامعه افزایش چندانی نداشته است و همین امر سبب کاهش قدرت خرید و حتی عدم خرید میوه‌های مورد نیاز خانواده‌‌ها شده است.

شرایط کرونایی از برگزاری مراسم عروسی، عزا و حتی مهمانی‌های خانوادگی جلوگیری کرده که همین امر تقاضای خرید میوه را نسبت به سال گذشته کاهش داده اما حتی کاهش تقاضا هم حریف گرانی میوه نشده و این کالای سرشار از ویتامین های ضروری از دسترس اقشار کم درآمد خارج شده است.

برای اطلاع از علت گرانی میوه به سراغ رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان رفتیم.

رضا البرزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: صنف ما خرده فروش است و تعیین قیمت میوه‌ها در دست ما نیست.

وی با تاکید بر اینکه نرخ میوه‌ها به صورت روزانه  در میدان بار و عمده عمده‌ فروشان مشخص می‌شود، تصریح کرد: در مجموع هزینه تولید هر کیلو میوه برای باغداران نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار افزود: قیمت میوه و تره بار در میدان بار تعیین می‌شود و همکاران ما هم با توجه به نوع میوه و سبزیجات سود 15 تا 35 درصدی را بر روی کالاها اعمال می‌کنند.

البرزی گفت: افزایش هزینه سبد، حقوق و دستمزد کارگر،کودهای کشاورزی و هزینه حمل‌و‌نقل همگی در قیمت تمام شده میوه‌های پاییزی موثر بوده است.

«صادرات» علت اصلی گرانی مرکبات است

رئیس اتحادیه بار‌فروشان همدان گفت: صادرات بی رویه مرکبات از شمال کشور عامل اصلی گرانی میوه‌های پاییزی است.

حاج حسین قاسملو در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: باغداران شمال پرتقال را با نرخ کیلویی 13 هزار تومان صادر می‌کنند و همین قیمت بالا سبب شده آن‌‌ها تمایلی برای فروش در داخل کشور نداشته باشند.

وی افزود: وقتی پرتقال را با قیمت 12 تا 13 هزار تومان از باغداران خریداری می‌کنیم تا به دست مشتری برسد مبلغی هم به قیمت آن افزوده می‌شود و به خاطر گرانی قدرت خرید این کالا کاهش می یابد.

کاهش شدید ورود پرتقال به همدان

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان با تا کید بر اینکه در سال گذشته روزانه 25 بار پرتقال وارد بازار همدان می‌شد، تصریح کرد: امسال تنها یک یا دو بار وارد می‌شود.

قاسملو با بیان اینکه پرتقال جنوب نیز با قیمت کیلویی 9 تا 10 هزار تومان  از باغداران خریداری می‌شود، گفت: این نوع کالا نیز تا زمانی که به دست مشتری برسد 30 درصد بر نرخ آن افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گرانی خرمالو مربوط به کمبود آن است، اظهار داشت: بخش عمده ای از لیموترش و لیمو شیرین کشور نیز به خارج صادر شده و همین امر سبب گرانی و کمبود آن در کشور شده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان با تاکید بر اینکه کاهش ارزش پول ملی سبب گرایش به سمت صادرات بی رویه شده است گفت: دولت باید تدابیر لازم را برای جلوگیری از صادرات اتخاذ کند.

به گزارش تسنیم، با توجه به تاثیر مثبت مصرف میوه و سبزیجات در پیشگیری و درمان کرونا، منطقی نیست که عمده محصولات کشور به خارج از کشور صادر شود و عرضه میوه‌های پاییزی باکیفیت و سرشار از «ویتامین سی» در بازار های کشور کاهش یابد.

انتهای پیام/743/ش

نظر شما