شناسهٔ خبر: 44175472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می‌دهد؛

قیمت مرغ  با زور قانون در کردستان کاهش یافت

کردستان- قیمت مرغ که طی چند روز اخیر در کردستان افزایش چشمگیری داشته و به کانال ۳۵ هزار تومان رسید با دستور دادستانی و سازمان بازرسی و سپس مصوبه کارگروه تنظیم بازار استان از پنجشنبه ششم آذرماه باید به نرخ هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه شود.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: گوشت مرغ یکی از کالاهای اساسی و پرمصرف در جامعه ما است و این مسئله در استان های کم برخوردار پررنگ تر  و تعداد مصرف کنندگانش هم به مراتب بیشتر است و قیمت این فرآورده پروتئینی  این روزها اخبار کرونا را کمی تا حدودی به حاشیه رانده و خود را به صدر مطالب و موضوعات مورد توجه مردم استان کردستان رسانده است.

طی هشت ماهه امسال قیمت مرغ ثبات آنچنانی نداشته است به گونه ای که اوایل سال جاری نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ حدود ۱۲ هزار تومان بود و در اوایل آذرماه به ۳۵ هزار تومان رسید یعنی افزایش سه برابری پیدا کرد.

اوایل سال جاری به دلیل لغو بسیاری از مراسم هاو جشن های مختلف، تعطیل شدن رستوران ها و غذاخوری ها، کاهش مهمانی و مسافرت ها که به منظور قطع زنجیره انتقال کرونا انجام گرفته بود، واحدهای مرغداری که چنین چیزی را پیش بینی نکرده بودند و به مقدار زیادی جوجه ریزی و تولید داشتند، متضرر شدند.

شرکت پشتیبانی امور دام کردستان در آن موقع برای کاهش ضرر وارد شده به مرغداران اقدام به خرید مرغ به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان از مرغداری های استان کرد ولی همچنان بسیاری از مرغداران معتقدند که در اوایل امسال بسیار ضرر کردند.

خروج مرغ از کردستان ممنوع شد
هر چه از ماه‌های نخست سال می‌گذشت تامین نهاده‌ها شامل کنجاله سویا و ذرت برای مرغداران سخت‌تر می‌شد و گاها به دلیل در نوبت قرار گرفتن آنها در سامانه بازارگاه و دیر حمل شدن آن به استان مجبور می‌شدند با نرخ آزاد اقدام به خرید نهاده کنند و این مسئله یکی از دلایل کاهش جوجه ریزی و در نهایت افزایش قیمت مرغ اعلام شده است.

برخی ها هم معتقدند مرغداران به عمد برای افزایش بیشتر قیمت مرغ و سوددهی بیشتر اقدام به عرضه نکردن آن در اوایل آذرماه امسال کردند که دادستان سنندج به این قضیه ورود و اعلام کرد بر اساس قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی و تعزیرات با چنین افرادی برخورد قضایی می کنیم.

محمد جباری، دادستان سنندج اعلام کرد: تا زمانی که نیاز استان به گوشت مرغ برطرف نشود حق خروج آن از استان وجود ندارد و اگر محموله ای در مبادی خروجی استان کشف شود بار آن توقیف و به کشارگاه منتقل و با قیمت مصوب به بازار عرضه می شود.

وی اضافه کرد: قیمت مرغ در استان نباید از ۲۵ هزار تومان بیشتر باشد و بی شک بیش از این مبلغ هم قابل پذیرش نیست و مسئولان باید پاسخگو باشند.

پیش از ایجاد مشکلات مربوط به تولید مرغ و کاهش نهاده های دامی و جوجه ریزی ،  مرغ تولید شده در کردستان به ۱۲ استان دیگر صادر می شد و نیازهای آنها را هم تامین می کرد که این بیانگر ظرفیت بالای تولید گوشت سفید در این منطقه است.

۲۸ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های کردستان
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه میزان جوجه ریزی در استان ۲۸ میلیون قطعه بوده که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته دو درصد کاهش داشته است.

فرید سپری با اشاره به اینکه افزایش قیمت مرغ در آذرماه به دلیل کاهش جوجه ریزی در مهرماه امسال اتفاق افتاد، افزود: در مهرماه امسال بیش از سه میلیون قطعه در مرغداری های استان جوجه ریزی انجام شده که این میزان در مقایسه با مهرماه سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است.

وی یادآور شد: ۴۸ واحد مرغداری استان طی ۴۴ تا ۴۶ روز جوجه ریزی دارند که ظرفیت تولید آنها ۳۲۰ هزار قطعه است و جوجه ریزی در ۱۳ واحد هم ۴۵ روزه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه چند واحد هم داریم که جوجه ریزی در آنها ۵۰ روزه است، افزود: بی شک طی روزهای آینده جوجه تعدادی از این واحدها به وزن مورد نظر رسیده و وارد بازار می شوند و اینگونه قیمت ها هم تعدیل خواهد شد.

سپری با اشاره به اینکه توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان هم اقدام به توزیع مرغ منجمد در استان شده است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون درراستای تعدیل قیمت مرغ و ایجاد تعادل در بازار ۹۰۰ تن مرغ منجمد در استان توزیع شده است.

معرفی دست اندرکاران افزایش قیمت مرغ به مراجع قضایی 
استاندار کردستان در نوزدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان تاکید کرده بود که قیمت مرغ براساس مشخص کردن قیمت این فرآورده پروتئینی در دیگر استان های همجوار استان و با ۳۰۰ تومان کمتر توسط سازمان جهاد کشاورزی تعیین و مصوب شود.

مهرماه هم در آخرین جلسه ستاد ملی تظنیم بازار کشور قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان مصوب شده بود و در کردستان نه مصوبه ستاد ملی و نه استانی اجرایی نشد.

و اجرا نشدن این مصوبات و افزایش بی سابقه قیمت مرغ موجب شد هم دادستانی و هم سازمان بازرسی ورود پیدا کنند به گونه ای که معاون سازمان بازرسی کردستان در بیستمین جلسه کارگروه تنظیم بازار استان که روز چهارشنبه پنجم آذرماه تشکیل شد از روسای سازمان های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان درخواست ارائه گزارش کتبی مبنی بر دلایل افزایش قیمت مرغ شد.

سازمان بازرسی قرار شده پیگیر دست های پشت پرده افزایش قیمت مرغ در کردستان شود و اگر مسئولی هم در این راستا متخلف شناخته شود او را به مراجع قضایی معرفی کنند.

عدم عرضه مرغ به ضرر مرغداران است
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان هم در این رابطه به خبرنگار بازار اظهار داشت: فروردین و اردیبهشت امسال ۲۰۰ واحد مرغداری استان آسیب و ضرر مالی دیدند و دولت هم حمایتی از آنها نکرد.

موسی شفیعی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مرغ مسئله ای کشوری بوده و تنها مربوط به کردستان نیست، اضافه کرد: مهرماه امسال ۸۹ میلیون قطعه جوجه ریزی درمرغداری های کشور انجام شده این در حالی است که مهر ماه سال گذشته این میزان ۱۰۵ میلیون قطعه بوده است.

وی در خصوص اینکه عده ای معتقدند مرغداران از عرضه مرغ خودداری می کنند، افزود: عدم عرضه مرغ در مرغداری ها با توجه به گران بودن قیمت نهاده ها و همچنین افزایش تلفات به دلیل بالارفتن سن مرغ، برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کردستان با بیان اینکه مشکل قیمت مرغ باید با تدبیر حل شود، گفت: قیمت مرغ درب مرغداری در استان همدان ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان است و این در حالی است که در کردستان ۱۸ هزار تومان تعیین کردند و همین عاملی برای خروج مرغ از استان شده است.

تمایل به فروش مرغ به خریداران خارج از استان
براساس آخرین اطلاعات موجود قیمت مرغ درب مرغداری های استان کرمانشاه ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، همدان ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان، زنجان ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان و آذربایجان غربی ۲۰ هزار تومان است.

براساس مصوبه کارگروه استانی تنظیم بازار قیمت مرغ درب مرغداری در کردستان ۱۷ هزار تومان تعیین شده است لذا با توجه به اختلاف قیمت بین استان کردستان و کرمانشاه امکان اینکه مرغداران با قیمت بالاتر به خریداران کرمانشاهی مرغ را تحویل دهند بالا است.

بی شک مرغداران محصول خود را به خریدارانی که بالاترین قیمت را پیشنهاد می کنند عرضه خواهند کرد اگرچه به دستور دادستانی عرضه مرغ به خارج از استان به طور موقت ممنوع شده است ولی این مشکل همچنان به دلیل ثابت نبودن قیمت ها در استان های همجوار به قوت خود باقی خواهد ماند.

تفاوت دیگری که در استان های کردستان و کرمانشاه در عرضه مرغ وجود دارد این است که حدود ۸۰ درصد مرغ در کرمانشاه به صورت زنده عرضه می شود و دیگر هزینه کشتار و بسته بندی بر آن افزوده نمی شود ولی بیش از ۹۰ درصد مرغ عرضه شده در کردستان به صورت بسته بندی شده و آماده طبغ به دست مصرف کننده می رسد بنابراین قیمت نهایی مرغ در این استان بیشتر است.

نظر شما