شناسهٔ خبر: 44175391 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

برنا در گفت‌‎وگو با یک کارشناس نفت بررسی کرد؛

استفاده دولت از اوراق سلف نفتی در بودجه ؟/ نفت به 50 دلار می‌رسد

یک کارشناس نفت و انرژی با اشاره به اینکه نرخ 40 دلار برای نفت در بودجه سال آینده مناسب است، تاکید کرد که بهتر است دولت اتکایی به فروش اوراق سلف نفتی به عنوان درآمد خود نکند.

صاحب‌خبر -

دکتر جواد نوفرستی در گفت‌وگو با برنا گفت: به نظر می‌رسد که نرخ 40 دلار برای قیمت نفت در بودجه سال آینده مناسب باشد. به نظرم با توجه به ساخت واکسن کرونا و احتمال رشد اقتصادی، می‌توان امیدوار بود که قیمت‌ها از 40 دلار پایین‌تر ‌نرود تا بخواهد باعث کسری بودجه کشورها شود. به همین خاطر به نظر می‌رسد که عدد 40 دلار مناسب باشد. اما نکته مهم‌تر این است که چه عددی را به عنوان فروش نفت در نظر بگیریم. بخشی از این رقم رسمی است و بخشی از آن هم ممکن است علنی نشود اما باید به گونه‌ای باشد که باعث فساد نشود.

به گفته وی، شاید بتوان امیدوار بود که صادرات نفت‌مان نسبت به امسال بیشتر باشد اما امیدواریم به این سمت حرکت کنیم که بودجه‌هایی مستقل از درآمد نفت داشته باشیم. ما خیلی بیشتر از درآمد نفتی، درآمد مالیاتی داریم که می‌توان از آن برای تامین بودجه استفاده کرد. باید مطالبه‌گری شود تا به هیچ بخشی از درآمدهای نفتی در بودجه اتکا نکنیم.

این کارشناس نفت و انرژی تاکید کرد: قطعا نیاز داریم که رقمی به عنوان قیمت نفت در بودجه تعیین کنیم اما بهتر است به درآمدهای نفتی به هیچ عنوان تکیه نکنیم. از آن طرف هرچقدر درآمد نفتی حاصل شد، آن را به صندوق توسعه ملی واریز کنیم. یعنی بودجه متکی بر این درآمدها نباشد تا دولت‌ها با کسری مواجه نشوند. این کسری در نهایت به استقراض از بانک مرکزی و در نهایت تورم منجر خواهد شد.

 

استفاده از اوراق سلف نفتی؟

نوفرستی درباره برخی اخبار تایید نشده در خصوص احتمال استفاده دولت از فروش اوراق سلف نفتی در بودجه سال آینده، گفت: امیدوارم چنین اتفاقی نیافتد. قید کردن چنین مساله‌ای در بودجه و پیش خرید کردن آینده، کارشناسی نیست. کاش خودمان تصمیم می‌گرفتیم که فروش نفت به خواست خودمان باشد نه برای تامین منابع. در هر حال بهتر است درآمد نفت را صفر کنیم. حتی اگر قیمت نفت بالا رود یا تحریم‌ها هم برداشته شود.

 

نفت به 50 دلار می‌رسد

این استاد دانشگاه در خصوص پیش بینی خود از قیمت نفت در یک ماه پایانی سال جاری میلادی گفت: به نظرم قیمت نفت روند فعلی رشد خود را ادامه خواهد داد و به کمتر از 40 دلار نخواهد رسید. احتمالا قیمت نفت در این مدت به حدود 45 تا 50 دلار می‌رسد. مسائلی همچون نهایی شدن واکسن کرونا - که به رشد برخی شاخص‌های اقتصادی کمک خواهد کرد - و احتمال افزایش تقاضای نفت آن هم در شرایطی که امارات قصد دارد سرمایه‌گذاری برای رشد تولید را افزایش دهد و رقابت‌هایی هم میان روسیه و عربستان برای رتبه اول شدن در حوزه نفت وجود دارد، اینطور پیش‌بینی می‌شود که قیمت نفت به مرز 50 دلار برسد چون در مجموع خبرها مثبت است.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما