شناسهٔ خبر: 44175277 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

بازداشت یک شیاد / او در روزهای قرنطینه کرونا شیک پوش تر شد

حوادث رکنا: یک مردی با سوءاستفاده از سایت‌های واسطه‌گر از مشهدی‌ها کلاهبرداری می‌کرد دستگیر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا، ممنوعیت‌های جدید مقابله با کروناویروس است که شهروندان را برای فروش کالاهای دست دوم، بیش از پیش به استفاده از سایت‌های واسطه‌گر کشانده است، تا جایی که تنها با دستگیری یک شیاد تاکنون راز 7 فقره کلاهبرداری کشف شده است.

ماجرای دستگیری این مار خوش خط و خال که طعمه‌هایش را بر روی سایت‌های واسطه‌گر شناسایی می‌کرد و در مدتی کوتاه زهرش را به جان این قربانیان می‌چکاند، با شکایت یک مرد جوان به دادسرای رسیدگی به جرائم ‌رایانه‌ای آغاز شد.

این فرد با در دست داشتن مرجوعه قضایی برای پیگیری شکایتش به مرکز پلیس فتای خراسان‌رضوی معرفی شد.

شکایت از یک کلاهبردار

شاکی در اظهاراتش به کارشناسان پلیس فتای استان اعلام کرد که از چندی پیش به علت مشکلات مالی، قصد داشته تا گوشی تلفن همراه گران‌قیمتش را بفروشد. تعطیل شدن بازار موجب می‌شود تا او به یکی از سایت‌های واسطه‌گر مراجعه کند و آگهی فروش گوشی‌اش را به قیمت 36 میلیون تومان در این سایت بارگذاری کند.

عده‌ای خریدار با او تماس می‌گیرند و پس از دریافت مشخصات ظاهری و اطلاعات فنی، درخواست تخفیف می‌کنند که با جواب منفی فروشنده روبه‌رو می‌شوند. در کمتر از 12ساعت از انتشار آگهی فردی با او تماس می‌گیرد و پس از دریافت مشخصات فنی اعلام می‌کند که خریدار گوشی است. به این ترتیب فرد خریدار با گرفتن آدرس فروشنده سر قرار می‌‌رود.

رونمایی از یک کلاهبرداری تکراری

خریدار که فردی شیک‌پوش بوده و لفظ قلم صحبت می‌کرده است، با خودرویی گران‌قیمت سرقرار حاضر می‌شود. او پس از مشاهده گوشی، جعبه و سایر لوازم، برای پرداخت مبلغ اعلام می‌کند که می‌تواند این مبلغ را کارت به کارت کند. خریدار در ادامه با واریز وجه به شماره کارت فروشنده، رسید تراکنش و همچنین کسر شدن مبلغ از حسابش را نشان می‌دهد. فروشنده نیز با دیدن برداشت از حساب خریدار خاطرش جمع می‌شود و گوشی را به همراه جعبه و سند انتقال مالکیت در سامانه همتا تحویل مشتری می‌دهد.

4 روز از زمان معامله می‌گذرد، اما هیچ پیامکی که نشان دهد واریز این مبلغ به حساب فروشنده باشد به دستش نمی‌آید. مرد جوان پس از مراجعه به عابربانک و دریافت موجودی متوجه می‌شود که در تله یک شیاد گرفتار شده است.

در جست‌و‌جوی یک شیاد

گروهی از کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی مأمور رسیدگی به این پرونده می‌شوند. آن‌ها با دریافت سرنخ‌های به جامانده از متهم در فضای مجازی و شماره تماس‌هایی که این فرد برای هماهنگی از آن‌ها استفاده کرده بود، تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کردند.

مأموران با بررسی مستندات موجود در پرونده و اخذ استعلام از مبادی ذی‌ربط، موفق به شناسایی متهم شدند. در ادامه با ردزنی محل اختفای این فرد در مشهد طی عملیاتی که با هماهنگی مقام قضایی آغاز شده بود، توانستند این فرد را دستگیر و به پلیس فتا منتقل کنند.

سوء‌استفاده از غفلت شهروندان

بررسی سوابق کیفری متهم نشان می‌داد که او در حوزه جعل و کلاهبرداری کارنامه سیاهی دارد و این اولین بار نیست که با این اتهام دستگیر شده است.

متهم که مردی جوان بود در بازجویی‌های تخصصی ضمن اعتراف به کلاهبرداری، منفعت مالی و سادگی و غفلت شهروندان را علت اصلی جرمش اعلام کرد.

به گفته رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی، بررسی دیگر جرائم احتمالی از سوی متهم نیز نشان داد که او در 4 ماه گذشته 7 بار این جرم را تکرار کرده و با همین شگرد 7گوشی گران‌ قیمت را به ظاهر خریده است.

سرهنگ جواد جهانشیری با بیان اینکه میزان کلاهبرداری‌های صورت گرفته در این 7 پرونده 320 میلیون تومان بوده است، گفت: پس از کشف مستندات مربوط به سایر کلاهبرداری ها که ضمیمه پرونده این شیاد شد، او به همراه پرونده‌ سیاهش به مقام قضایی معرفی و پس از صدور قرار مناسب از سوی دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه‌ای، راهی زندان شد.

این مقام انتظامی از شهروندان خواست تا هنگام خرید و فروش در سایت‌های واسطه‌گر حتما جانب احتیاط را رعایت کنند و ادامه داد: محل فروش کالاهای گران‌قیمت قطعا این‌گونه سایت‌ها نیست و اگر افراد مجبور به استفاده از این سایت‌ها شدند، کالا را تنها در صورتی به خریدار تحویل دهند که پیامک واریز وجه را دریافت کنند.

جهانشیری افزود: البته این تنها یک شگرد شیادی هنگام استفاده از این‌گونه سایت‌هاست، زورگیری، فروش کالاهای بدلی، سرقت از منزل فروشنده یا خریدار پس از مطلع شدن از خالی بودن منزل آن‌ها، خالی کردن حساب قربانیان با هدایت آن‌ها به سایت‌های پرداخت جعلی (فیشینگ)، از دیگر اقدامات مخربی است که می‌تواند گریبان شهروندان را بگیرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

محمد جواد ابوعطا

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما