شناسهٔ خبر: 44174631 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

حق مردم نیست که تاوان سوءمدیریت مسئولان را بدهند؛

عزم مجلس در مقابل بی‌اعتنایی دولت به گرانی قیمت مرغ/ وزرای دولت حاضر به حضور در مجلس نشدند

متأسفانه در حالی که مجلس عزم جدی برای بررسی قیمت مرغ دارد، وزرای جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت حاضر به حضور در مجلس شورای اسلامی نشدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت مرغ طی چند روز اخیر سبب گلایه و اعتراض مردم و تولیدکنندگان مرغ شد به طوری که در قطب پرورش مرغ کشور شاهد اعتراض‌های بسیاری از سوی مرغ‌داران بودیم.

اما این ناهماهنگی‌ها و عدم‌توجه به تولید مرغ در کشور به حدی مرغداران را  تحت فشار قرار داد که بسیاری از تولیدکنندگان شاهد تلف شدن مرغ‌ها بودند.

یکی از این مرغداران به خبرنگار ما گفت: عدم تخصیص نهاده از طریق سامانه بازارگاه برای تولیدکننده ای که اکنون 35 روز از پرورش مرغ او می گذرد به معنای تلف شدن مرغ در مقابل چشمانش است.

وی خطاب به مسئولان گفت: اگر به اقتصاد کشور و سفره مردم رحم نمی کنید برای جان یک موجود زنده کمک کنید.

وی تصریح کرد: اگر فکر اساسی برای توزیع نهاده نشود، قیمت مرغ کاهش نمی یابد بلکه شاهد افزایش بی‌اساس آن خواهیم بود.

بعد از مطرح شدن مشکلات مرغداران و گلایه های مردم از افزایش قیمت مرغ اکنون مجلس شورای اسلامی ورود جدی به گرانی مرغ و تامین نهاده ها کرده است.

به طوری که محمدجواد عسکری نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: ریشه برخی از مشکلات و گرانی‌های لجام گسیخته فعلی در حوزه نهاده‌های کشاورزی و دامی، عدم انسجام، نبود همت، ‫خستگی و یاس برخی از مدیران اجرایی است.‏ نداشتن برنامه و تمسک به مدل منسوخ مشکل گشایی موردی زیبنده ‫ایران نیست.

بر اساس دستور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برای پیگیری موضوع گرانی سرسام آور قیمت مرغ، قرار بود عصر روز گذشته در  کمیسیون کشاورزی جلسه‌ای با حضور وزرای صنعت و جهاد کشاورزی برای بررسی تنظیم قیمت مرغ و نهاده‌های دامی برگزار شود، اما علیرضا رزم‌حسینی و کاظم خاوازی به این جلسه نرفتند.

رئیس کمیسیون کشاورزی در این خصوص گفت: وزرای صمت و جهاد کشاورزی معاونان خود را به نشست بررسی افزایش قیمت مرغ و نهاده های دامی فرستادند و نمایندگان نیز به نشانه اعتراض جلسه را لغو کردند.

وزرا راه‌حلی برای رفع مشکلات فعلی ندارند

وی افزود: حضور نیافتن وزرا نشان می دهد آنها راه حلی برای رفع مشکلات مربوط به افزایش قیمت مرغ ندارند.

ساداتی‌نژاد افزود: باتوجه به وضعیت آشفته قیمت مرغ عدم حضور این دو بزرگوار بیانگر این است که آنها شرایط را عادی فرض کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد ادامه جلسه برای مردم نتیجه‌ای نخواهد داشت چراکه آنها منتظر هستند که در نتیجه برگزاری چنین جلساتی تغییرات ایجاد شود.

ساداتی‌نژاد گفت: مردم بدانند که ما به عنوان نمایندگانشان در خانه ملت، دغدغه افزایش قیمت مرغ را داریم، اما گویا وزرای کشاورزی و صمت کار مهمتری از حضور در این جلسه داشتند.

بی‌عرضگی مسئولان در گرانی مرغ

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید نصیرایی نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: بخش قابل توجه و بالای 60 درصد از مشکلات و معضلات ما در عرصه اقتصادی و گرانی قیمت مرغ، ناشی از سوءمدیریت و بی‌عرضگی برخی از مسئولان است.

وی افزود: قیمت بالای مرغ، مربوط به تامین نهاده‌های لازم برای مرغداری و حمایت‌هایی است که به‌موقع و به‌جا از تولیدکنندگان نمی‌شود و قیمت‌هایی که بی‌سروسامان است.

پاس‌کاری بین وزارت جهاد و صمت به دلیل تصمیم رئیس‌جمهور

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از وزارت جهادکشاورزی سوال می‌کنیم می‌گویند “نهاده‌ وارد نمی‌شود؛ آقای رئیس جمهور گفتند نهاده ها باید در حوزه وزارت صمت باشد”؛ از طرفی وزارت صنعت، معدن و تجارت با مرغدار و دامدار سر و کاری ندارد و کارشناسان وزارت جهادکشاورزی هستند که با دامدار و مرغدار سروکار دارند؛ آن‌ها می‌فهمند اقتضائات این کار چه است.

حجت‌الاسلام نصیرایی با بیان این‌که وزارت صمت و جهاد کشاورزی در حل مشکلات پاس‌کاری می‌کنند، خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنیم بخش قابل توجهی از مشکلات ناشی از ضعف و ناهماهنگی‌های داخلی است.

وی ادامه داد: گرانی مرغ یک نمونه است که صرفا به واسطه ناهماهنگی ها و عدم‌مدیریت دقیق در جامعه درست شده است.

حق مردم نیست که تاوان سوءمدیریت مسئولان را بدهند

حجت‌الاسلام نصیرایی تصریح کرد: حق مردم نیست که تاوان سوءمدیریت و بی‌تدبیری‌های مسئولان را بدهند.

آزادشدن بخشی از نهاده‌ها نتیجه پیگیری‌های مجلس بود

وی یادآور شد: در خصوص اقلام دپو شده در گمرک نمایندگان ورود کرده و به گمرک رفتند و بخشی از نامه‌ای که 20 روز پیش معاون اول رئیس جمهور زدند که به سرعت نهاده‌ها وارد شود، نتیجه پیگیری‌های مجلس بود.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی با بیان این سوال که چرا یک محصولی در گمرک دپو شده و چند ماه می‌ماند؟ متذکر شد: حتما باید یک مجموعه‌ای فشار بیاورد تا مسئولان راه بیفتند و این جای تعجب است.

باید فکری به حال ناهماهنگی‌های وزرا در کشور کرد

حجت‌الاسلام نصیرایی گفت: امیدواریم فکری به حال این ناهماهنگی‌ها شود تا یک هماهنگی بین دستگاه های متولی وزارت‌خانه‌های صمت و جهاد کشاورزی شکل گیرد تا در توزیع نهاده‌ها هم با قیمت مناسبت‌تر و هم با هماهنگی و مدیریت صحیح این چرخه به صورت کامل لحاظ شود و به قیمت واقعی مرغ برسیم نه قیمت‌های کاذب و گران.

وی در پاسخ به این سوال که دولت نباید یک برنامه از پیش تعیین شده و یک اراده جدی برای مهار قیمت‌ها داشته باشد؟ گفت: این سوالی است که ما از دولت داریم و خواستیم این اتفاق بیفتد؛ دولتی‌ها این را اصلاح کنند و به سوالات ما پاسخ دهند تا یک اتفاق جدیدتری در این حوزه بیفتد.

به گزارش خاورستان، همچنین قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار نیز در گفت‌وگویی بیان کرد: همکاران وزارت جهاد کشاورزی باید درباره برنامه این وزارتخانه درباره تولید گوشت مرغ در ماه‌های آینده توضیح دهند.

وی درباره این‌که چرا این مشکل همه ساله برای کالا‌های مختلف اتفاق می‌افتد و کالایی کمیاب می‌شود افزود: همه این برنامه‌ها به روز، هفته و سال به ستاد تنظیم بازار داده می‌شود، اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز درد دل‌های خود را دارند.

وی افزود: جوجه یک موجود زنده است و نیاز به غذا دارد و نمی‌تواند معطل نهاده‌ها بماند و باید به روز برای آن برنامه‌ریزی شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: به علت مشکلات تحریم‌ها، در آن مقطع به اندازه کافی ذرت و کنجاله وارد کشور نشد و میزان جوجه‌ریزی کاهش داشت که نتیجه آن این می‌شود که بعد از ۴۵ روز، ما با کسری تولید مواجه شدیم.

وی افزود: برنامه بعد از مهرماه و قولی که وزارت جهاد کشاورزی به ستاد تنظیم بازار داده این است که میزان جوجه ریزی را افزایش داده است و امیدواریم این مشکل و وقفه‌ای که در تولید داشتیم، برطرف شود.

بنابراین گزارش؛ بررسی روند قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار از افزایش 47 تا 65 درصدی قیمت این محصولات ظرف یک‌سال گذشته حکایت دارد درحالی‌که قیمت جهانی نهاده‌های ذرت و کنجاله سویا در این مدت فقط 7 و 24 درصد افزایش داشته است؛ اکنون با چنین شرایطی وزرای مربوط در مجلس شورای اسلامی حاضر نمی‌شوند و رئیس ستاد تنظیم بازار می‌گوید که باید وزارت جهاد کشاورزی درباره برنامه این وزارتخانه درباره تولید گوشت مرغ در ماه‌های آینده توضیح دهد.

در چنین شرایطی که مجلس عزم جدی برای حل مشکل مرغ کرده است اما به نظر می‌رسد دولتی‌ها با بی‌خیالی و عدم‌توجه این موضوع را جدی نگرفته‌اند.

بدون شک بهانه‌های واهی برای عدم‌پاسخ به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نه‌تنها مشکلات را در این اوضاع کاهش نمی‌دهد بلکه سبب صدمه به تولید‌کنندگان مرغ و همچنین گلایه‌های بیشتر مردم خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما