شناسهٔ خبر: 44173195 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته خبری سلامت ایمنا:

پنج نکته از تأثیر مخرب قند روی مغز

نقش ویتامین c در تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل چاقی با ایجاد احساس سیری، مواد غذایی مفید برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا، پنج نکته از تاثیر مخرب قند روی مغز ‌و رژیم لاغری برای بلغمی‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک رژیم شناس و متخصص تغذیه، اظهار کرد: به طور کلی تغذیه نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری‌ها دارد. سیستم ایمنی بدن برای اینکه بتواند فعالیت دفاعی خود را به خوبی انجام دهد، به ویتامین‌هایی که مهم‌ترین آنها ویتامین c است نیاز دارد. در واقع ویتامین c به صورت محلول در آب است. نکته حائز اهمیت این است که بدن قادر به تولید و ذخیره ویتامین c نیست و باید به صورت روزانه این ویتامین برای بدن دریافت شود.

شهاب اولیایی، افزود: ویتامین c یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند به بدن برای حفظ سلامت عمومی کمک کند. در تحقیقات متعدد ثابت شده است که کمبود ویتامین c باعث بروز بیماری‌های مختلف از جمله فشار خون بالا، مشکلات کیسه صفرا، گرفتگی عروق، انواع سرطان و سکته‌های قلبی و مغزی خواهد شد.

وی بیان کرد: این ویتامین می‌تواند مانع فعالیت آسیب‌زای رادیکال‌های آزاد در بدن شود. در واقع زمانی که بدن در معرض آلودگی هوا یا دود سیگار قرار می‌گیرد، تولید رادیکال‌های آزاد افزایش پیدا می‌کند که ویتامین c می‌تواند مانع فعالیت آنها شود.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه، تصریح کرد: ویتامین c از دیرباز به عنوان ضد سرماخوردگی و آنفلوانزا مطرح بوده است و با توجه به ویروسی بودن بیماری کرونا؛ ویتامین c می‌تواند نقش بسیار مهمی در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با انواع ویروس‌ها داشته باشد. همچنین تحقیقات جدید نشان داده است این ویتامین می‌تواند به افرادی که سیستم ایمنی آنها به دلیل فشارهای روحی، روانی و استرس ضعیف شده است؛ کمک کند. این ویتامین در درمان سرطان‌های مختلف با عنوان آنتی اکسیدان برای سلول‌های سرطانی مطرح است.

اولیایی تاکید کرد: میزان ویتامین c لازم برای نوزادان تا ۶ ماه روزانه ۴۰ میلی گرم، نوزادان ۷ تا ۱۲ ماه ۵۰ میلی گرم، کودکان ۱ تا ۳ سال ۱۵ میلی گرم، کودکان ۴ تا ۸ سال ۲۵ میلی گرم و سن ۹ تا ۱۳ سال ۴۵ میلی گرم در روز توصیه می‌شود. برای بزرگسالان، آقایان ۹۰ و خانم‌ها ۷۵ میلی گرم ویتامین c به صورت روزانه نیاز دارند. باید به این نکته توجه داشت برای مادران باردار ۸۵ و مادران شیرده ۱۴۵ میلی گرم در روز از این ویتامین نیاز است.

وی افزود: افرادی که سیگار مصرف می‌کنند یا در معرض دود دخانیات هستند، باید میزان دریافت ویتامین c را ۳۵ میلی گرم در روز افزایش دهند تا بتوانند با عوارض دود سیگار تا حدی مبارزه کنند.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه، گفت: همانطور که اشاره شد ویتامین c قابل ذخیره نیست و در صورت مصرف زیاد از طریق ادار دفع می‌شود. اما مصرف بیش از حد این ویتامین می‌تواند مشکلات گوارشی و سنگ کلیه را ایجاد کند. بنابراین توصیه می‌شود از منابع طبیعی ویتامین c به میزان کافی استفاده شود.

وی تصریح کرد: ویتامین c در مرکبات مثل پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، نارنج، نارنگی، آناناس، کیوی، گوجه فرنگی، پیاز، سبزیجات و فلفل سبز و قرمز یافت می‌شود. توجه داشته باشید در مرحله اول، خانواده مرکبات یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین کننده ویتامین c محسوب می‌شوند.

رژیم لاغری برای بلغمی‌ها

بلغمی‌ها افرادی هستند که بیشتر دور شکم و پهلوی آنها چاق است و با رژیم مخصوص لاغری بلغمی‌ها می‌توانند شکم و پهلوی خود را لاغر کنند. یک متخصص طب سنتی در خصوص رژیم غذایی افراد چاق با چربی دور شکم بالا، اظهار کرد: افراد چاقی که چربی در اطراف ران‌ها و شکم خود زیاد دارند دچار چاقی با طبیعت سرد و تر هستند و دچار غلبه بلغم هستند.

علی محمد ملاحی، افزود: این افراد صبحانه مفصل با طبیعت گرم بخورند که شامل گردو، مرباها (سیب، به، بالنگ و …), عسل، بادام، مویز، انجیر، توت و نان گندم و چای است.

وی تصریح کرد: این افراد بهتر است که ناهار را حذف کنند و مصرف میوه‌های گرم مثل انگور، خرما، انبه، خربزه، سیب، نوشیدنی‌های مثل آب عسل و آب میوه‌هایی با طبع گرم، آب انگور، آب انبه، آب هویج، آب سیب بسیار مفید است.

این متخصص طب سنتی، بیان کرد: افراد چاق با مزاج سرد و تر که غلبه بلغم دارند، شام را سر شب (موقع افطار) مفصل و گرم بخورند، به ویژه از مصرف غذاهای خانواده سرد و مرطوب و یا سرد و خشک بپرهیزند مثل لبنیات، لوبیا سفید، برنج، ماکارونی، کله پاچه، آش رشته، بادمجان، هندوانه، آب سرد، خیار، گوجه، (سالاد) بپرهیزند.

وی اضافه کرد: نمک قبل و بعد از غذا را مزه مزه کنند و باید خاطرنشان کرد که رژیم‌های آب درمانی در رفع چاقی با مزاج سرد و تر کاملاً مردود است چون موجب اضافه وزن و چاقی بیشتر می‌شود. آب دارای طبیعت سرد و تر و چربی نیز دارای طبیعت سرد و تر به همین دلیل چاقی را بیشتر می‌کند

ملاحی خاطرنشان کرد: کسانی هستند که طبیعت بلغم دارند، اما سر و صورت برافروخته و گرم دارند یا بالعکس افرادی که غالباً طبیعت گرم و تر دارند اما مچ پاهایشان سرد است. این افراد بهتر است قبل از اقدامات خود مراقبتی جلسه مشاوره با درمانگر طب سنتی داشته باشند.

این متخصص طب سنتی، اظهار کرد: چله گرفتن باعث تغییر ذائقه و تمایل ذهنی شما نسبت به مزه‌های غذایی می‌شوند. (رژیم‌های چهل روزه) یک ماده غذایی را اگر ۴۰ روز نخورید علاقه نسبت به آن ماده غذایی برطرف می‌شود.

وی بیان کرد: قبل از هر رژیم غذایی بیماری‌های زمینه‌ای حتماً بررسی شوند تا در انتخاب شیوه درمانی مانند فشار خون، دیابت، سنگ کلیه، قلب و عروق، واریس، بیماری‌های غدد درون ریز، اختلالات هورمونی لحاظ شود.

مواد غذایی مفید برای افزایش سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

در دوران همه گیری ویروس خطرناک کرونا باید با تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی درست سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم. "دیلی اکسپرس" می‌نویسد، پزشک بریتانیایی Geeta Maker-Clark محصولاتی را ذکر کرده است که به محافظت از بدن در برابر ویروس کرونا کمک می‌کنند.

وی اظهار کرد: برای محافظت در برابر شیوع ویروس، ماسک زدن، شستن دست‌ها و حفظ فاصله اجتماعی ضروری است. اما اکنون ما به قوی‌ترین سیستم ایمنی بدن که می‌توانیم بسازیم نیاز داریم.

وی توصیه کرد: مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات تازه و کاهش مصرف قند را داشته باشیم. برای محافظت از سیستم ایمنی بدن، پزشک مصرف بیشتر غذاهای غنی از ویتامین c و کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای، کلم غنچه‌ای و مرکبات را در اولویت قرار دهیم.

ویتامین‌ها به صورت تیمی کار می‌کنند. سیستم ایمنی بدن به مجموعه‌ای از ویتامین‌ها نیاز دارد: A، C، D، E، B۶ و B۱۲، اسید فولیک، روی، آهن، مس و سلنیوم. برای جبران مجدد نیاز به ویتامین A، دکتر اصرار کرد که از سبزیجات سبز، هویج، خربزه طالبی، کدو تنبل و سیب زمینی شیرین استفاده کنید. برای اینکه بدن ویتامین E بیشتری دریافت کند، پزشک توصیه کرد آجیل جات و اسفناج و همچنین روغن آفتابگردان مصرف شود.

کنترل چاقی با ایجاد احساس سیری

دانشمندان هورمونی را کشف کردند که بعد سیگنال گرسنگی را به مغز می‌فرستد و با کنترل این هورمون می‌توان احساس سیری در افراد ایجاد کرد. به تازگی تحقیقاتی در دانشگاه کلمبیا صورت گرفته که به واسطه آن هورمونی با عنوان «لیپوکالین ۲» به عنوان عامل سرکوب غذا کشف شده است.

این هورمون در موش‌ها احساس سیری به وجود آورده است و امکان ایجاد این احساس مشابه در انسان‌ها هم وجود دارد. کاربرد این هورمون دانشمندان را بر آن داشت تا با استفاده از آن به فکر درمان چاقی بیفتند. این هورمون با عنوان اختصاری LCN۲ به صورت طبیعی در بدن وجود دارد و توسط سلول‌های استخوانی تولید می‌شود. اگر این هورمون به صورت مصنوعی در بدن بیشتر شود میل به غذا را کاهش داده و باعث کاهش وزن می‌شود.

در واقع این هورمون سیگنال سیری را به ناحیه هیپوتالاموس مغز ارسال می‌کند، این عملکرد در انسان‌ها و سایر پستانداران مشابه است. طی تحقیقات انجام شده بر روی داوطلبان آمریکایی و اروپایی مشخص شد، میزان LCN۲ افراد عادی بعد از هر نوبت غذا خوردن افزایش یافته و احساس سیری را در آنها ایجاد می‌کند، اما در افراد چاق و دارای اضافه وزن نوعی اختلال در تولید این هورمون به وجود می‌آید این عدم احساس سیری باعث غذا خوردن بیشتر در آنها می‌شود.

با این مقدمه تحقیقات عملی بر روی میمون‌ها آغاز شد و سطح هورمون LCN۲ در گروهی از میمون‌ها به صورت مصنوعی افزایش پیدا کرد، در نتیجه مصرف غذای آنها طی یک هفته ۲۸ درصد کاهش به همراه داشت. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد با افزایش میزان LCN۲ در بدن امکان کاهش اشتها و کنترل وزن فراهم می‌شود.

پنج نکته از تأثیر مخربی که قند روی مغز دارد

بیش از حد هر ماده غذایی برای سلامتی مضر است بنابراین لازم است در مصرف هر ماده غذایی حد اعتدال رعایت شود. مغز بیش از هر عضوی در بدن انسان انرژی مصرف می‌کند و گلوکز منبع اصلی سوخت آن است. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر مغز در معرض مقدار زیادی قند قرار بگیرد

در انسان، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا مناطقی از مغز را که با پاسخ پاداش مرتبط است فعال کرده و احساس گرسنگی شدیدتری را در مقایسه با غذاهای کم قند تحریک می‌کنند. غذاهایی که باعث افزایش بیشتر گلوکز در خون می‌شوند، در مغز اعتیاد ایجاد می‌کنند.

تحقیقات تغذیه بالینی آمریکا با استفاده از شاخص گلیسمی (GI) اندازه‌گیری چگونگی تبدیل برخی غذاها به قند در بدن این روند را آزمایش کرد و دریافت که خوردن یک وعده غذایی با GI بالا باعث فعالیت بیشتر مغز در مناطق درگیر در رفتار خوردن، پاداش و ولع خوردن می‌شود.

اعتیاد به قند

مطالعات در مورد فعالیت مغز شواهدی را تأیید کرده‌اند که می‌گوید پرخوری سیستم پاداش مغز ما را تغییر می‌دهد، و باعث پرخوری بیشتر می‌شود. با گذشت زمان، مقادیر بیشتری از همان ماده مورد نیاز است تا به همان سطح پاداش برسد. مطالعات نشان می‌دهند که پرخوری منجر به کاهش پاسخ پاداش و بدتر شدن اعتیاد به غذاهای غنی از قند، نمک و چربی می‌شود. یک مطالعه منتشرشده در PLoS One نشان داد که غذاهای شیرین می‌توانند اعتیاد آورتر از کوکائین باشند.

قند چه تأثیر بر مغز دارد

قند زیاد برای کل بدن مضر است. حتی یک مورد افزایش گلوکز در جریان خون می‌تواند برای مغز مضر باشد، و در نتیجه آن عملکرد شناختی کند و حافظه و توجه کم می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف زیاد قند باعث التهاب در مغز و منجر به مشکلات حافظه می‌شود. اما خبر خوب این است که این آسیب التهابی ناشی از قند ممکن است دائمی نباشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ در مجله Appetite نشان داد که با پیروی از یک رژیم غذایی کم قند و GI پایین، می‌توان آسیب حافظه ناشی از مصرف قند را برطرف کرد. به علاوه، تحقیقات منتشرشده در مجله Nutrients نشان داد که کاهش مصرف قند و دریافت مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ و کورکومین باعث بهبود حافظه فعال می‌شود.

قند بر خلق و خو تأثیر دارد

قند بر روحیه نیز تأثیر می‌گذارد. بر اساس یک مطالعه شاملِ تصویربرداری از مغز، معلوم شد در جوانان سالم، توانایی پردازش احساسات با افزایش گلوکز خون به خطر می‌افتد. مطالعه دیگری که در Diabetes Care منتشر شد نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در هنگام افزایش قند خون حاد احساس غم و اضطراب بیشتری دارند.

مصرف قند توانایی ذهنی را مهار می‌کند

افزایش گلوکز خون به عروق خونی آسیب می‌رساند. آسیب رگ‌های خونی مهم‌ترین علت عوارض عروقی دیابت است که منجر به مشکلات دیگری مانند آسیب به رگ‌های خونی مغز و چشم‌ها می‌شود. مطالعات انجام شده روی بیماران دیابتی، آسیب پیش رونده مغز را نشان می‌دهند که منجر به نقص در یادگیری، حافظه، سرعت حرکت و سایر عملکردهای شناختی می‌شود. حتی در کسانی که دیابت ندارند، مصرف بیشتر قند با نمره پایین‌ترِ تست‌های عملکرد شناختی همراه است.

نظر شما