شناسهٔ خبر: 44171482 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با احترام و ادب ---- در صورت صلاحدید برای فردا استفاده شود

ساخت اسکنر ارزان و قابل حمل مغز

تهران – ایرنا - محققان بیمارستان عمومی ماساچوست واقع در آمریکا یک اسکنر MRI قابل حمل و ارزان قیمت ساختند که توان مصرفی پایینی داشته و امکان نصب و استفاده از آن در اتاق بیمار، مطب پزشکان و حتی درون آمبولانس وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، این اسکنر قابلیت اتصال به پریزهای استاندارد را دارد و علاوه بر قابلیت حمل، صدای تولید شده توسط آن نیز بسیار کمتر از اسکنرهای MRI متداول است. ابعاد آهنربای مورد استفاده در این اسکنر به اندازه یک سبد لباس است و وزن کل سیستم اسکنر شامل آهنربا، سیم‌ها، آمپلی‌فایرها، کنسول و پایه حمل آن به ۲۳۰ کیلوگرم می‌رسد.  این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که یک نفر به سادگی می‌تواند آن را به حرکت درآورد.
به اعتقاد متخصصان در صورت جایگزینی اجزای استاندارد این سیستم با تجهیزاتی که به صورت کارآمد و سبک طراحی شده‌اند، می‌توان وزن سیستم را تا ۱۶۰ کیلوگرم کاهش داد.
محققان، این اسکنر را با کمک سه داوطلب بزرگسال مورد آزمایش قرار دادند و توانستند در مدت ۱۰ دقیقه تصاویر سه‌بعدی از مغز هر داوطلب تهیه کنند.
به گفته متخصصان، این نوع فناوری امکان دسترسی بیشتر به سیستم اسکنر MRI را فراهم می‌کند. با توسعه و بهبود این فناوری می‌توان آن را به یک ابزار بسیار کارامد برای تشخیص و درمان بیماری‌های مغز در مناطق دوردست تبدیل کرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

نظر شما