شناسهٔ خبر: 44171090 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرانجام نامعلوم یک دستگاه بیمارستانی در اصفهان

 به نام بیماران سرطانی و به کام دیگران

اصفهان- ایرنا- "فیبرواسکن" (دستگاه تشخیص آسیب‌های کبدی) سال‌ها پیش توسط خیرین، خریداری و به بیمارستان امید اصفهان هدیه شد تا به بیماران صعب‌العلاج خدمات ارائه کند اما چند ماهی است بدلایل نامعلوم ، این وسیله به شهرک سلامت منتقل شده تا اسمش به نام بیماران سرطانی و نفعش به کام دیگران باشد.

صاحب‌خبر -

"فیبرواسکن" دستگاهی برای اندازه‌گیری آسیب‌های کبدی است که پزشکان از آن برای تشخیص بیماری‌های کبدی از جمله هپاتیت نوع B و C، بیماری کبد الکلی، هپاتیت اتوایمیون، هموفیلی و  بیماری‌های ژنتیکی مثل ویلسون و هموکروماتوز استفاده می‌کنند که خدمات آن معمولی، سرپایی، سریع، بدون درد و آسان است.

انجام سریع این آزمایش برای نسخه‌نویسی و تشخیص آسیب‌های بیماران کبدی بخصوص بیماران صعب‌العلاج ضروریست و با توجه به هزینه قابل ملاحظه آن برای بیماران بخصوص سرطانی‌ها، سال‌ها پیش، جمعی از خیرین آستین همت بالا زدند و به مبلغ حدود ۱۲۳ هزار یورو(بیش از ۳/۵ میلیارد تومان امروز )، آن را خریداری و در اختیار بیمارستان سیدالشهدا(امید) که ویژه بیماران سرطانی است، قرار دادند.

بواقع خیرین کوشیدند تا با هزینه کردن در بخش درمان، گامی در راه التیام درد اینگونه افراد بردارند تا لااقل هزینه‌های گزاف درمانی، دغدغه‌ای مازاد بر مشکل سلامت آنها نباشد.

فقر و تنگدستی از یکسو و درد و هزینه‌های درمانی از سوی دیگر، امان بسیاری از بیماران بویژه افراد مبتلا به بیماری‌های سخت را بریده که تلاش برای تسکین و کمک به رفع مشکلات این قشر دردمند، یک وظیفه برای افراد توانمند بخصوص نیکوکاران است.

با اینکه خیریه‌ها و انجمن‌های حمایت از بیماران با نگاه انسان دوستانه به صحنه می‌آیند تا علاوه بر تسکین آلام جسمی و روحی بیماران نقشی هم در جبران هزینه‌های گزاف درمانی آنها داشته باشند اما این بار داستان مسیر دیگری پیدا کرده و یک انجمن تحت عنوان حمایت از بیماران خاص در اصفهان، در مسیری گام برداشته است که دودش به چشم بیماران صعب‌العلاج می‌رود.

نزدیک به هشت سال پیش دستگاه فیبرواسکن توسط خیرین اصفهانی، خریداری و آن در راستای اهداف نیکوکارانه خود به بیمارستان سیدالشهدا(امید) اصفهان اهدا کردند تا علاوه بر خدمت به اینگونه بیماران و کاهش هزینه‌های آنها، درآمد آن نیز صرف امور بیماران هموفیلی شود.

اما این روزها برخی از بیماران صعب‌العلاج اصفهانی در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، از درد دوچندان خود سخن می‌گویند و اینکه این دستگاه پس از چند ماه بلااستفاده ماندن، نه‌تنها در راستای نیت خیران استفاده نمی‌شود بلکه انجمن هموفیلی اصفهان، این ابزار پزشکی را از یک بیمارستان خیری و دولتی موسوم به مجتمع آموزشی درمانی، پژوهشی حضرت سیدالشهداء(ع) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شهرک سلامت که جزو بخش خصوصی است، منتقل کرده و با اینکار نه‌تنها باعث سرگردانی بیماران سرطانی شده بلکه بجای پرداخت هزینه ۱۴۰ هزار تومانی فیبرواسکن در بیمارستان یاد شده، هم‌اکنون حدود ۴۵۰ هزار تومان از بیماران اخذ می‌کند.

گفتنی است که دستگاه مزبور در هنگام استقرار در بیمارستان سیدالشهدا علاوه بر خدمت به بیماران سرطانی به بیماران عادی نیز با همان مبلغ ۱۴۰ هزار تومان خدمات ارائه می‌داد و درواقع بخش قابل توجهی از مردم نیازمند استان اصفهان با قیمت مناسب از  امکانات این دستگاه تشخیصی بهره‌مند می‌شدند.

خبرنگار ایرنا اصفهان، این موضوع را از طریق رییس بیمارستان امید، خَیری که در تهیه این دستگاه نقش داشته، کانون هموفیلی اصفهان و انجمن هموفیلی ایران(کشور) پیگیر شده و با توجه به ارتباط این موضوع با حوزه بهداشت و درمان استان، با مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت و گو کرده است.

تاکید خَیرین بر تهیه دستگاه فیبرواسکن برای بیماران سرطانی 

خَیر اصفهانی که جزو خریداران این دستگاه بوده است، گفت: چند سال پیش با مشارکت چند تن از خَیرین یک دستگاه فیبرواسکن را برای استفاده بیماران سرطانی و ارائه خدمات عام‌المنفعه خریداری کردیم که اصلِ نیت ما کمک به تسهیل درمان اینگونه افراد بود.

محمد اعتزازیان در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: خیرین با مشاهده وضعیت سخت بیماران کبدی و سرطانی اقدام به خرید دستگاه فیبرواسکن کردند تا سهمی در کمک به این افراد داشته باشند و در آن روز نیت همه ما این بود که درآمد اندک این دستگاه نیز صرف بیماران هموفیلی شود.

وی با بیان‌اینکه این دستگاه بعد از چند ماه استفاده در بیمارستان امید اخیراً به بیرون از بیمارستان انتقال داده شده است، خاطرنشان‌کرد: خَیرین از این اقدام شگفت‌انگیز و بی‌توجهی به نیت خود توسط کانون هموفیلی اصفهان بشدت ناراحت شدند و آن را مغایر هدف اولیه خود و حتی دارای مشکل شرعی و قانونی می‌دانند.

اعتزازیان خاطرنشان کرد: یک بیمار سرطانی، اکنون برای گرفتن عکس و استفاده از خدمات این دستگاه باید به شهرک سلامت برود و بازگردد که این رفت و آمد و ویزیت پزشک شاید ۲ روز زمان ببرد و بخصوص بیماران شهرستانی مراجعه‌کننده به بیمارستان امید، هم سختی زیادی را متحمل می‌شوند و هم باید هزینه بالاتری را بپردازند.

خَیر اصفهانی یادآور شد: خَیرین اصولاً بدنبال درآمدزایی از این دستگاه نبودند ولی اکنون این وسیله منبع درآمدی برای افراد خاص و مایه زحمتی برای بیماران و افراد نیازمند اصفهان شده است.

اعتزازیان در پاسخ به اینکه بر اساس صورتجلسه امضا شده توسط خود وی و چند نفر دیگر قرار بوده مکان استقرار دستگاه را کانون هموفیلی اصفهان مشخص کند و عواید آن نیز صرف امور این کانون شود، تاکید کرد: بعد از صورتجلسه نخست که در شرایط خاصی به امضا رسید در جلسه دیگری، خیرین نامه دیگری تدوین کردند که دستگاه فیبرواسکن باید در بیمارستان سیدالشهدا مستقر باشد.

به گفته وی، بر اساس مفاد این نامه و درخواست خیرین، سه هفته پیش در باره این موضوع با استاندار اصفهان نیز گفت و گو و تقاضای خیرین در باره ضرورت بازگشت دستگاه به آن بیمارستان امید مطرح شد که نماینده عالی دولت در استان در این زمینه قول مساعد دادند که منتظر تحقق آن هستیم.

مخالفت کانون هموفیلی ایران با کانون هموفیلی اصفهان برای جابه‌جایی دستگاه فیبرواسکن

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران نیز گفت: هیات مدیره کانون مرکزی موافق انتقال دستگاه فیبرواسکن از بیمارستان امید به شهرک سلامت و کسب درآمد بالا از آن نبوده و نیست.

امیر طراوت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دستگاه در گذشته توسط خَیرین برای خدمات عام‌المنفعه خریداری شده و باید تا پایان کار نیز نیت و هدف آنان جاری باشد و استفاده از این وسیله در بیرون از بیمارستان و بهره‌برداری مالی از آن، کار خلاف و غلطی است.

وی تصریح کرد: باید نیت خیرین حفظ شود و مسوولان استان اصفهان نیز باید پیگیر بازگرداندن این دستگاه به بیمارستان و ارائه خدمت ارزان به بیماران سرطانی باشند.

طراوت از تشکیل جلسه با حضور خیرین یاد شده و برخی از مسوولان استان در باره این موضوع خبر داد و گفت: صورت جلسه‌ای هم بر اساس مسائل طرح شده در این نشست تنظیم شده است تا از طریق مدیریت استان اصفهان، دستگاه فیبرواسکن دوباره به بیمارستان امید بازگردانده شود.

وی خاطرنشان کرد: در باره جابه‌جایی دستگاه یاد شده حتی با استاندار اصفهان و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی این شهر نیز صحبت شده است تا آنان به این مساله ورود کنند.

ساز جدایی انجمن هموفیلی اصفهان از انجمن مرکزی

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران در عین حال با اشاره به نظارت و اشرافیت این انجمن روی تمام مراکز استانی خود گفت: با این حال، انجمن هموفیلی اصفهان برخلاف تمام استان‌های کشور مستقل از انجمن مرکزی عمل می‌کند.

طراوت یادآور شد: در زمان تشکیل این موسسه در اصفهان، برخی افراد برای حفظ ماهیت و درآمدشان خواهان استقلال این نهاد در استان شدند که در آن زمان نیز مخالفتی از سوی مسوولان منطقه با این رویکرد نشد به همین دلیل هم شرایط و کارکرد کانون این خطه متفاوت از بقیه نقاط کشور است.

وی تاکید ‌کرد: اگر فعالیت کانون هموفیلی اصفهان تحت پوشش کانون مرکزی بود هیات مدیره کانون کشور بطور قطع با انتقال دستگاه فیبرواسکن به بخش خصوصی مخالفت می‌کرد و مانع چنین کاری می‌شد اما شرایط متفاوت یاد شده مانع نظارت ما شده است.

دشواری شرایط بیماران سرطانی ناشی از تغییر مکان دستگاه فیبرواسکن

مدیر بیمارستان سیدالشهدا(س) اصفهان نیز در این باره گفت: نبود دستگاه فیبرواسکن در بیمارستان، شرایط را برای بیماران مراجعه‌کننده به این مرکز درمانی از نظر مالی و رفت و آمد سخت و دشواری کرده است.

دکتر مهران شریفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: خَیرین چند سال پیش در زمان خاصی، که همزمان مسوولیت بیمارستان سیدالشهدا و خیریه بیماران سرطانی را بر عهده داشتند، یک دستگاه فیبرواسکن را خریداری و در این بیمارستان مستقر کردند.

وی ادامه داد: نیت خَیرین استفاده عام‌المنفعه از این دستگاه بود اما پس از یکسری تغییرات در مقطع زمانی خاص و  مقارن با فوت محمدعلی خامی رییس وقت هیات مدیره کانون هموفیلی اصفهان، این کانون متقاضی جابه‌جایی دستگاه شد و داعیه‌اش هم این بود که خیرین، این دستگاه را به کانون هموفیلی اهدا کرده‌اند.

مدیر بیمارستان امید اصفهان با اشاره به اینکه سرانجام این دیدگاه سبب انتقال دستگاه از بیمارستان ما شد، خاطرنشان‌ کرد: با توجه به درگذشت مدیر پیشین بیمارستان، شرایط برای بازگرداندن این دستگاه سخت شده که البته مشکلات ناشی از این جابه‌جایی و سختی شرایط بیماران نیازمند به این دستگاه به اطلاع استاندار و معاونانش و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی رسانده شده است.

دکتر شریفی تاکید کرد: این دستگاه باید از شهرک سلامت به بیمارستان امید بازگردانده شود تا بیماران، راحت‌تر و با هزینه کمتری از خدمات آن استفاده کنند.

به گفته رییس بیمارستان امید، انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی حامی بیماران باید شرایط درمان و زندگی بیماران را تسهیل کنند اما برخی از آنها حتی مشکل‌ساز هم می‌شوند چنانکه بیماران سرطانی اصفهان، امروز دچار مشکل هستند و کمترین خدمات را از انجمن حامی خود می‌برند.

وی اضافه‌ کرد: انجمن‌ها و خیریه‌ها علاوه بر کمک مالی به بیماران در تقویت روحیه آنها نیز نقش دارند و باید در این زمینه پایبند تام و تمام وظیفه و ماموریت انسان دوستانه خود باشند.

ارجاع معترضان به تغییر مکان دستگاه فیبرو اسکن به دانشگاه علوم پزشکی

 همه ملاحظات موکد یاد شده در مخالفت با جابه‌جایی دستگاه فیبرواسکن بیمارستان امید اصفهان در حالیست که رییس کانون هموفیلی این دیار، نظر دیگری دارد.    

رییس کانون هموفیلی اصفهان در پاسخ به چرایی جابه‌جایی دستگاه مورد بحث به خبرنگار ایرنا گفت: کانون هموفیلی اصفهان حساسیتی در باره مکان استقرار این دستگاه ندارد و تغییر مکان آن از بیمارستان امید به شهرک سلامت با تشخیص جمعی از پزشکان و افراد متولی امر در این حوزه رُخ داده است.

ملیحه افضلی افزود: بیماران هموفیلی با اخذ نامه از کانون هموفیلی، از خدمات رایگان این دستگاه استفاده خواهند کرد و مشکل مالی برای این دسته از افراد وجود ندارد.

وی ادعا ‌کرد: این دستگاه تا چهار ماه پیش در بیمارستان امید مستقر بود و تخفیفی هم به بیماران داده نمی‌شد و کانون هموفیلی اصفهان، امروز مدیریت بهتری بر خدمات این وسیله دارد.

افضلی، ایجاد حساسیت برای تغییر مکان دستگاه را یک موضوع شخصی، تلقی و در عین حال تاکید کرد: بیماران سرطانی در صورت نارضایتی از این کار، مراتب اعتراض خود را به کانون یا دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند.

برغم گفته‌های رییس کانون هموفیلی اصفهان، هزینه اخذ شده در بیمارستان امید برای استفاده از دستگاه فیبرواسکن برای همه مراجعان حتی بیماران عادی حدود ۱۴۰ هزار تومان بوده که هم‌اینک در شهرک سلامت توسط همین کانون حدود ۴۵۰ هزار تومان از بیماران اخذ می‌شود. 

نقش اساسی کانون هموفیلی اصفهان در جابه‌جایی دستگاه فیبرواسکن 

مدیر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: جابه‌جایی دستگاه فیبرواسکن از بیمارستان امید به شهرک سلامت بر اساس تصمیم کانون هموفیلی اصفهان بوده است.

امین صالحی که پس از پیگیری‌های مستمر خبرنگار ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی در باره دغدغه‌های جاری در زمینه انتقال دستگاه فیبرواسکن پاسخ می‌داد، افزود: این دستگاه توسط تعدادی از خَیرین خریداری و بر اساس نیت آنها به کانون هموفیلی اصفهان واگذار شده است.

وی بیان کرد: از این دستگاه مدتی در بیمارستان سیدالشهدا اصفهان استفاده شد تا اینکه با تصمیم کانون هموفیلی اصفهان، آن را از این بیمارستان خارج و در شهرک سلامت مستقر کردند.

مدیر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌اینکه این دستگاه باید در درمانگاه‌های گوارش(داخلی) شهرک سلامت و تحت نظر فوق تخصص بکار گرفته شود، تصریح کرد: جابه‌جایی آن از این مرکز به دیگر بخش‌های خصوصی خلاف قانون است و دانشگاه علوم پزشکی با متخلفان برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد: بر اساس صورتجلسه منعقد شده بین خیرین و کانون هموفیلی اصفهان، دستگاه فیبرواسکن با نظر مالکان در درمانگاه‌های داخلی و مطلب‌های پزشکان فوق تخصص قابل بکارگیری است و درغیر این شرایط، استفاده از آن خلاف مقررات خواهد بود.

صالحی یادآور شد: خیرین طبق یک صورتجلسه با حضور ریاست هیات مدیره و مدیرعامل کانون هموفیلی، مسوولیت کسب هزینه و منافع و سایر اختیارات را به کانون هموفیلی اصفهان واگذار کرده‌اند و باید بر اساس این سند منفعت حاصل از این وسیله نیز صرف این دسته از بیماران خاص شود.

به نام سرطانی‌ها و به کام دیگران 

فارغ از نظرات رییس کانون هموفیلی اصفهان در دفاع از جابه‌جایی دستگاه فیبرواسکن و مخالفت خیرین و متولیان بیمارستان امید با این اقدام و شُبهات و اختلاف‌نظرهای موجود در باره اختیار واگذار شده به این کانون از سوی خیرین، هنوز هم معلوم نیست که این دستگاه اصولاً با چه هدف و نیتی از یک بیمارستان دولتی مُختص سرطانی‌ها به یک مرکز خصوصی درمانی منتقل شده است.

همه بیانات مقامات نام برده شده در این مطلب بخصوص خَیرین بوضوح حاکی از این است که بهترین و سزاوارترین مکان برای استقرار این دستگاه، همان مکان قبلی بهره‌برداری از آن یعنی بیمارستان امید بوده است معهذا دلیل اصلی جابه‌جایی این وسیله پزشکی از این محل به مکان دیگر، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

برغم مخالفت خَیرین خریدار دستگاه که مخالفت و اعتراض صریح خود را به گوش عالی‌ترین مسوولان استان هم رسانده‌اند، اصولاً این جای سووال اساسی وجود دارد که به چه دلیلی، این دستگاه باید از جایی که سزاوارترین مکان و دردمندترین افراد جامعه یعنی بیماران سرطانی از آن بهره‌برداری می‌کنند و نیات خریدارانش هم کاربری از آن در همین مکان بوده است، باید به مکان دیگری منتقل شود .

مضاف‌اینکه خودِ خریداران دستگاه یعنی خیرین، تغییر مکان و افزایش قیمت خدمات آن را نقض غرض و برخلاف مکنونات و منویات خود اعلام کرده و اینکار را حتی برخلاف قانون و شرع دانسته و به‌صراحت بر لزوم بازگشت هرچه زودتر آن به بیمارستان امید پای فشرده‌اند.

آنچه مسلم است از روز نخست، خیرین اصفهانی با نیت تهیه یک ابزار پزشکی موردنیاز بیماران سرطانی و کمک به کاهش هزینه‌های درمانی این قشر اقدام به خرید دستگاه فیبرواسکن و استقرار آن در  بیمارستان خیری و دولتی سیدالشهدا(امید) کرده‌اند معهذا واقعیت جاری این است که دستگاه مزبور به هر علتی، هم‌اینک به یک مرکز خصوصی در شهر اصفهان منتقل شده و بیماران باید سه برابر رقم اخذ شده در بیمارستان امید، هزینه استفاده از آن را بپردازند و به اصطلاح، خرید این دستگاه به نام بیماران سرطانی صورت گرفته و به کام دیگران تمام شده است.    

گذشته از همه اینها، وجود دستگاه مزبور در بیمارستان یادشده باعث می‌شد علاوه بر بیماران سرطانی، شهروندان عادی نیز با حدود یک سوم هزینه‌ای که هم‌اینک در شهرک سلامت از آنها مطالبه می شود از خدمات دستگاه مزبور استفاده کنند.

بیمارستان حضرت سیدالشهدا(س) هم‌اکنون روزانه صدها بیمار از استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و بخشی از استان‌های فارس و یزد خدمات ارائه می‌دهد. 

در اسفند سال ۱۳۴۷ کلنگ مرکز مبارزه با سرطان به نام امید، که پس از انقلاب به نام حضرت سیدالشهداء(ع) تغییر یافت، در قطعه زمینی به مساحت ۶۰۰ مترمربع در اصفهان به همت نیکوکاران شهر بر زمین زده شد تااینکه در سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۳ بتدریج به بهره‌برداری رسید.
مجتمع آموزشی درمانی، پژوهشی حضرت سیدالشهداء(ع)  یکی از مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که بصورت تخصصی در زمینه درمان بیماران صعب‌العلاج سرطانی در منطقه جنوبی کشور فعالیت می‌کند.

نظر شما